
Gelderland gaat rijlessen in een elektrische auto stimuleren
Het Gelders Energie Akkoord start in Gelderland met pilots om de elektrificatie van rijopleidingen te versnellen. Onder het mom van ‘Ruim baan voor elektrisch lessen’ kunnen Gelderse rijschoolhouders en leerlingen onder andere kosteloos kennismaken met lessen in een elektrische auto.
Nederlandse rijschoolleerlingen krijgen nog massaal autorijles in een handgeschakelde brandstofauto. Onder andere omdat voor auto’s met automatische versnelling een aparte code wordt gehanteerd, met allerlei beperkingen. Terwijl de overheid ernaar streeft om in 2030 alleen nog maar emissieloze auto’s te verkopen en het marktaandeel volledig elektrische auto’s – altijd met een automaat – bovendien elk jaar stijgt. Drie partijen verenigd in het Gelders Energie Akkoord (Provincie Gelderland, de Vereniging Elektrische Rijders (VER) en de Bovag starten in Gelderland met pilots om de elektrificatie van rijopleidingen te versnellen.
Aantrekkelijk voor instructeur en leerling
Van maart tot en met september worden drie pilots uitgevoerd waarin zowel leerlingen als rijschoolhouders worden meegenomen in de beweging naar elektrisch rijden. Rijschoolhouders in Gelderland ontvangen informatie over zowel de praktische als de economische aspecten van elektrisch lessen tijdens speciaal georganiseerde ‘e-lesdagen’ komend voorjaar. Ook worden voor de lespraktijk elektrische lesauto’s als deelauto ter beschikking gesteld.
Ook wordt er hierbij aan de toekomstige bestuurder gedacht. Door tijdens de rijopleiding al kennis te maken met elektrische rijden, wordt de leerling gestimuleerd om na het behalen van het rijbewijs een duurzame vervoerskeuze te maken. Met het elektrisch rijden maken ze een comfortabele start met de rijopleiding en daarnaast worden ze extra gestimuleerd door het ontvangen van kortingen op een abonnement voor elektrisch deelauto’s.
Lobby voor schrappen code 78
Een grote hobbel in deze beweging is de code 78. Het GEA-netwerk maakt zich samen met de VER en BOVAG sterk om de code te laten vervallen. Het is de bedoeling dat de pilots de relevantie van elektrische autorijlessen onderstrepen en de haalbaarheid daarvan vergroten.
Lees ook:
- ANWB Rijopleidingen rekent op forse toename elektrische lesauto’s
- ANWB Rijopleiding start met rijlessen in elektrische lesauto’s
- Rijschoolhouders rekenen op kentering in lessen met automaat
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Het zou onverstandig zijn om de code 78 af te schaffen. Het rijden in een schakel auto is echt veel lastiger en zeker niet voor iedereen geschikt. Als de code wordt afgeschaft zal dat de veiligheid niet verbeteren
Ik geef sinds 2013 rijles in een EV en die keuze is om meerdere reden gemaakt. De veiligheid in het verkeer mag niet worden opgeofferd door een stimulerings maatregel
niemand houd rekening met veiligheid, anders reden er niet zoveel cowboys rond, daar geld alleen de omzet , maar ben het wel eens met bovenstaande er moet veel veranderen maar begin eens aan de basis maar Hr Roemer is toch bezig ????
Niemand geefft om de verkeersveiligheid , anders reden er niet zoveel cowboy s rond eerst omzet maar ben het eens met bovenstaande maar hr Roemer gaat de rijscholen / cbr / en verkeersveiligheid toch renoveren
Wim van Dijk, totaal niet met je eens. Al in de jaren ‘70 mocht iedereen die automaten rijbewijs haalde na een jaar gewoon in schakelbak rijden. En ging eigenlijk altijd goed.
Het is inmiddels in Zwitserland en Duitsland al realiteit en is code 78 van het rijbewijs. Enige mits in Duitsland dat je in ieder geval 6 uurtjes in schakelbak hebt gelest. In Zwitserland is het helemaal los gelaten.
Schakelbak en brandstof auto is steeds meer hopeloos ouderwets!
Helaas ziet de jeugd dat (nog) niet!
In Nederland wordt altijd omgekeerd geredeneerd en staat men vaak in het lijstje onderaan met Bulgarije!!Oplossing: Code 78 opheffen zodat lessen in EV/hybride auto’s vlotter gaat.Zij die handgeschakeld willen rijden zullen verplicht extra rijlessen moeten doen na behalen van eerst hun automaat rijexamen en krijgen een rijbewijs met deze speciale code na het doen van een rijtest!Deze rijtest doet men bij een rijschool op straffe van directe sluiting en geldboete bij niet volgen vd richtlijnen!
Een rijschool opperde om in de overgang naar elektrisch rijden de kandidaat eerst lessen te geven in een elektrische auto en het tussentijdse examen te laten afnemen. Dan over te stappen naar handgeschakeld waarmee de ervaring in brede zin wordt uitgebreid. Het snelle accelereren van een elektrische auto, alle nieuwe automatische hulpmiddelen laten ervaren (Lane assist, adaptieve cruise control etc.), automaat leren rijden en handgeschakeld. Uiteindelijk wordt het elektrisch rijden!