
CBR gaat opties voor noodstop in elektrische examenauto’s extra controleren
Het CBR stelt speciale eisen aan examenauto’s met automatische schakeling, zoals in elektrische lesauto’s. Vanwege een recent ongeval met een elektrische lesauto, gaan examinatoren van het CBR extra controleren of een leswagen aan de eisen voldoet. Er moet een systeem zijn dat de werking van de motor onderbreekt.
De eisen moeten de veiligheid bij in het geval van een noodstop waarborgen. Hoe belangrijk dat is, heeft een ongeluk met een elektrische lesauto bewezen in Utrecht. De leerling trapte in een bocht het gas in plaats van het rempedaal in, waardoor de auto via een fietsenrek bovenop een geparkeerde auto terechtkwam. Normaal gezien moet bij een rem-ingreep het gas direct worden geblokkeerd. Het ongeluk was in een elektrische lesauto met automatische schakeling.
Voor het CBR is het ongeval reden om de eisen nog eens onder de aandacht van opleiders te brengen. Ook gaan examinatoren meer controleren op de aanwezigheid van een systeem dat de werking van de motor onderbreekt. Dat kan via een stopknop op het dashboard of een onderbrekersknop onder het rempedaal. Het is niet altijd mogelijk om een stopknop of onderbrekersknop in te bouwen. In dat geval kan via de software worden geregeld dat je een noodstop kunt maken. Als bewijs van die software moeten opleiders dan wel een ‘Verklaring werking motormanagement’ in hun examenauto’s hebben. Die verklaring kan de importeur geven.
Woordvoerster Nathalie Dingeldein benadrukt dat er geen elektrische examenauto’s in de ban worden gedaan. “Voor de veiligheid stellen we wel als eis dat er in elektrische auto’s een ‘Verklaring werking motormanagement’ ligt.”
Lees ook:
- Lesauto vliegt uit de bocht en belandt op geparkeerde auto
- Gelderland gaat rijles in een elektrische auto stimuleren
- ANWB Rijopleidingen rekent op forse toename elektrische lesauto’s
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,- per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Het is weer typisch CBR, 1 incident en meteen met regels zwaaien , nadat ze in de 8 jaar dat ik elektrisch rijd nog NOOIT maar iets hebben gecontroleerd. Zo jammer dit
Denk dat het ook de bedoeling is dat de auto vooruit gaat als er gas wordt gegeven?
Blijkens het verhaal is het een bedieningsfout vd leerling. Die trapt op het verkeerde pedaal. Gas ipv Rem. En dan gebeuren er rare dingen. Met zulke fouten heb je eigenlijk nog niets bij het CBR te zoeken als leerling. En al is de auto toegerust met een stopknop op het dashboard (kan niet eens met een EV) dan nog zal een examinator altijd te laat zijn.
Motor management regelt het overigens altijd bij een EV.
Schijnt dat het op basis van Europese wetgeving verplicht is dat voertuigen bij een bedieningsfout van tegelijk gas geven en remmen het voertuig altijd meer remvermogen moet hebben dan trekkend vermogen. Voertuigen worden anders niet toegelaten voor Europese markt. Uiteraard wordt dit door het motormanagement geregeld. RDW heeft mij dit bevestigd. Het CBR mag volgens RDW wel andere voertuigeisen stellen waardoor de eis voor noodknop of verklaring motormanagement nog gevraagd mag worden…?