CBR gaat opties voor noodstop in elektrische examenauto’s extra controleren

Het CBR stelt speciale eisen aan examenauto’s met automatische schakeling, zoals in elektrische lesauto’s. Vanwege een recent ongeval met een elektrische lesauto, gaan examinatoren van het CBR extra controleren of een leswagen aan de eisen voldoet. Er moet een systeem zijn dat de werking van de motor onderbreekt. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

3 reacties op “CBR gaat opties voor noodstop in elektrische examenauto’s extra controleren”

Wim van Dijk|19.05.21|15:27

Het is weer typisch CBR, 1 incident en meteen met regels zwaaien , nadat ze in de 8 jaar dat ik elektrisch rijd nog NOOIT maar iets hebben gecontroleerd. Zo jammer dit

Ron van Maaren|20.05.21|10:14

Denk dat het ook de bedoeling is dat de auto vooruit gaat als er gas wordt gegeven?
Blijkens het verhaal is het een bedieningsfout vd leerling. Die trapt op het verkeerde pedaal. Gas ipv Rem. En dan gebeuren er rare dingen. Met zulke fouten heb je eigenlijk nog niets bij het CBR te zoeken als leerling. En al is de auto toegerust met een stopknop op het dashboard (kan niet eens met een EV) dan nog zal een examinator altijd te laat zijn.
Motor management regelt het overigens altijd bij een EV.

Collin Boering|23.05.21|21:22

Schijnt dat het op basis van Europese wetgeving verplicht is dat voertuigen bij een bedieningsfout van tegelijk gas geven en remmen het voertuig altijd meer remvermogen moet hebben dan trekkend vermogen. Voertuigen worden anders niet toegelaten voor Europese markt. Uiteraard wordt dit door het motormanagement geregeld. RDW heeft mij dit bevestigd. Het CBR mag volgens RDW wel andere voertuigeisen stellen waardoor de eis voor noodknop of verklaring motormanagement nog gevraagd mag worden…?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR gaat opties voor noodstop in elektrische examenauto’s extra controleren | RijschoolPro

CBR gaat opties voor noodstop in elektrische examenauto’s extra controleren

Het CBR stelt speciale eisen aan examenauto’s met automatische schakeling, zoals in elektrische lesauto’s. Vanwege een recent ongeval met een elektrische lesauto, gaan examinatoren van het CBR extra controleren of een leswagen aan de eisen voldoet. Er moet een systeem zijn dat de werking van de motor onderbreekt. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

3 reacties op “CBR gaat opties voor noodstop in elektrische examenauto’s extra controleren”

Wim van Dijk|19.05.21|15:27

Het is weer typisch CBR, 1 incident en meteen met regels zwaaien , nadat ze in de 8 jaar dat ik elektrisch rijd nog NOOIT maar iets hebben gecontroleerd. Zo jammer dit

Ron van Maaren|20.05.21|10:14

Denk dat het ook de bedoeling is dat de auto vooruit gaat als er gas wordt gegeven?
Blijkens het verhaal is het een bedieningsfout vd leerling. Die trapt op het verkeerde pedaal. Gas ipv Rem. En dan gebeuren er rare dingen. Met zulke fouten heb je eigenlijk nog niets bij het CBR te zoeken als leerling. En al is de auto toegerust met een stopknop op het dashboard (kan niet eens met een EV) dan nog zal een examinator altijd te laat zijn.
Motor management regelt het overigens altijd bij een EV.

Collin Boering|23.05.21|21:22

Schijnt dat het op basis van Europese wetgeving verplicht is dat voertuigen bij een bedieningsfout van tegelijk gas geven en remmen het voertuig altijd meer remvermogen moet hebben dan trekkend vermogen. Voertuigen worden anders niet toegelaten voor Europese markt. Uiteraard wordt dit door het motormanagement geregeld. RDW heeft mij dit bevestigd. Het CBR mag volgens RDW wel andere voertuigeisen stellen waardoor de eis voor noodknop of verklaring motormanagement nog gevraagd mag worden…?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.