
Ook examinator heeft invloed op slagingspercentage rijscholen
Niet alleen de locatie van het examencentrum, leeftijd en het opleidingsniveau van de leerling hebben invloed op het slagingspercentage van een rijschool, zoals eerder deze week op RijschoolPro werd gepubliceerd. Ook de examinator in kwestie oefent grote invloed uit op dit percentage.
Uit een onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat het veel uitmaakt bij welke examinator een leerling in de auto stapt. De onderzoeksredactie heeft door middel van cijfers van het CBR aangetoond dat tien procent van de examinatoren lagere of hogere scores heeft dan je zou verwachten.
Verschil tussen man en vrouw
Opvallend is dat er bij een aantal examinatoren uitzonderlijke verschillen zijn tussen de slagingspercentages van mannelijke en vrouwelijke kandidaten. “Om uit te sluiten dat dit verschil door toeval is ontstaan, heeft onze onderzoeksredactie drie hoogleraren gevraagd om naar de data te kijken. Zij stellen vast dat er zeker 38 examinatoren zijn bij wie aanwijzingen bestaan dat ze leerlingen benadelen op basis van hun geslacht,” vermeldt RTL Nieuws.
“Een uitschieter is een examinator bij wie 67 procent van alle mannelijke kandidaten in één keer het rijbewijs haalt. Kom je als vrouw bij deze examinator terecht dan is de kans op slagen aanzienlijk lager, namelijk 45 procent. Maar andersom gebeurt dit ook: bij een andere examinator slaagde 52 procent van de vrouwelijke kandidaten in één keer, maar slechts 33 procent van de mannen haalde in één keer het rijbewijs.”
Eén van de gevraagde deskundigen is Casper Albers, hoogleraar statistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij geeft aan dat de kans dat de verschillen door toeval veroorzaakt zijn, microscopisch klein is, maar dat de échte oorzaak niet uit de cijfers te halen valt.
Examinator meer invloed dan regio
Martijn Meeter, hoogleraar onderwijskunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam, analyseerde tevens de cijfers van het CBR en kwam tot de conclusie dat de regio waarin het praktijkexamen wordt gedaan niet de enige verklaring is voor afwijkende slagingspercentages. Het hebben van een strenge of soepele examinator heeft volgens hem meer effect op de slaagkans dan de locatie waarin je afrijdt.
Onderzoek
RTL Nieuws heeft samen met drie hoogleraren alle gegevens geanalyseerd van het praktijkexamen B uit 2018 en 2019. Het onderzoek werd alleen uitgevoerd bij examinatoren die minimaal 100 mannen en 100 vrouwen hebben geëxamineerd en herexamens zijn niet in de analyse meegenomen.
Lees ook:
- Grote verscheidenheid factoren heeft invloed op slagingspercentage rijschool
- BOVAG organiseert Dag voor Rijinstructeurs
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,- per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Fijn dat dit onderzocht is en benoemd wordt in de pers. Het is gewoon zo, ook de examinator in kwestie oefent grote invloed uit op het slagingspercentage. Nu nog onderzoek bij kandidaten en hun eigen voorbereiding op het rijexamen. Waarom lukt het ze terwijl ze het wel kunnen? Niet goed geslapen, feestje gehad (geen feest zonder pilletje), ruzie gehad, extra druk (de vriendenkring ingelicht), extra vakantie geboekt vlak voor examen, etc. En ook onderzoeken, de CBR planningsregels zijn te star
Is dit niet iets waar het CBR specifiek voor moet waken? Is dit niet allang bekend als de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid? Schermt het CBR niet altijd met onderzoeken waarin ze aangeven dat alles wat ze doen wel valide en betrouwbaar is? Terwijl je in de praktijk ziet dat ze gewoon met een scepter zwaaien, aan de hand van de productiedrukte. Het is een wassen neus geworden, verkeersveiligheid en afrijden.
@ Tom Brunen, het is jammer dat een aantal Kamerleden zich alleen rond de verkiezingen “hard” maken voor de rijschoolbranche, maar zodra de “buit” binnen is word het weer oorverdovend stil! Als er nu eens een stuk of 5 Kamerleden de moeite zouden nemen en de rapporten van het SWOV over de toegevoegde waarde van het theorie- én praktijkexamen op de verkeersveiligheid zouden lezen, dan kunnen zij daar de minister gerichte vragen over stellen waarom de examens op deze manier verplicht zijn.
slagingspercentage examinators van 17% tot 85% zegt genoeg maar daar hoor het cbr niet over .
Wijzen naar een ander dat doet de ,,grote,, baas pechtold al jaren
Natuurlijk heeft een examinator hier invloed. Rij examens zijn per definitie deels subjectief en het is goed om je dit te realiseren ( zowel rij opleider als examinator ). Er spelen zaken/vooroordelen deels impliciet en expliciet mee die ingebed zijn in de beslissingen die worden genomen. Vanuit mijn ervaring binnen het reguliere onderwijs ( meer dan 25 jaar voor de klas gestaan ) zijn er net als in het onderwijs ook bij het CBR competente maar ook minder competente medewerkers.
Hogere wiskunde?
Dit is al altijd zo geweest en redelijk natuurlijk desondanks zou het niet mogen.
Er zijn er altijd wel een paar die je niet hoopt te krijgen als instructeur voor je leerling.
De één kan zich niet inleven in de leerling die geen zenuwen zou mogen hebben de ander is kill en daar krijgt de leerlingen de zenuwen van.
Gelukkig heb je ook hele goede maar sommigen zouden zich helaas nooit examinator mogen noemen.
Als het slagingspercentage van examenlocaties al jaren op hetzelfde procent zitten dan kan het niet anders of dit wordt in stand gehouden.