Knelpuntenbrief CBR: 15 uitdagingen, knelpunten en dilemma’s

Knelpuntenbrief CBR: vijftien uitdagingen en dilemma’s

Het hoofdkantoor van het CBR in Rijswijk Foto: Else van Andel/ProMedia

Het CBR heeft een zogeheten ‘knelpuntenbrief’ geschreven met daarin vijftien uitdagingen en dilemma’s. Het gaat om belemmeringen waar het CBR in de dagelijkse praktijk mee te maken krijgt. De brief werd geschreven op verzoek van de overheid in het kader van de Stand van de Uitvoering.

Met de Stand van de uitvoering worden de Eerste en Tweede Kamer halfjaarlijks geïnformeerd over wat er speelt in de uitvoering van de sociale zekerheid. De knelpuntenbrieven geven inzicht in knelpunten in de uitvoering die een goede dienstverlening in de weg staat.

Algemeen Directeur van het CBR Alexander Pechtold: “Iedere dag zijn we weer bezig met de vraag hoe we onze klanten beter van dienst kunnen zijn en daarmee tegelijkertijd de verkeersveiligheid kunnen dienen. Daarbij worden we nu geholpen door de overheid die in het kader van de Stand van de Uitvoering heeft gevraagd om een knelpuntenbrief. Deze brief is door minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat inmiddels aan de Kamer gestuurd.”

Knelpunten

Een voorbeeld van zo’n knelpunt is volgens Pechtold onder andere dat er juridisch gezien geen goed aanknopingspunt is om bijvoorbeeld fraude bij het theorie-examen te bestrijden. “Nu is examenfraude moeilijk te vervolgen, maar wij vinden het wel belangrijk dat dat in de toekomst gaat gebeuren. Iedereen die de weg op gaat, moet er namelijk van op aan kunnen dat andere verkeersdeelnemers de regels ook goed kennen.”

Daarnaast ervaart het CBR een gebrek aan ruimte om de meest recente technologische ontwikkelingen in het theorie-examen op te nemen. “Nieuwe technieken, zoals rijden met het Advanced Driver Assistance System (ADAS), worden steeds normaler in een auto. Je wil daar dan ook theoretische vragen over kunnen stellen. Maar de huidige regelgeving maakt dat op dit moment onmogelijk”, stelt de CBR-directeur.

Uitvoering in de schijnwerpers

Er is onderling afgesproken dat er meer aandacht gevestigd moet worden op de uitvoering binnen het CBR. Er zijn volgens de instantie meer gesprekken over en begrip voor de uitvoering nodig in de politiek. “Onbekend maakt immers onbemind. Of het nu bij het loket van het UWV is, bij de nieuwe studiebeurs van DUO of achter het stuur en op de weg: mensen die in de uitvoering werken, staan voor je klaar en proberen je zo goed mogelijk te helpen. Daar kunnen we geen drempels en knelpunten bij gebruiken. Een goede samenwerking tussen beleid, politiek en uitvoerende instanties moet deze knelpunten wegnemen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,- per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.