
De stand van zaken bij het CBR: een blik op het derde kwartaal van 2022
In een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer praten het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en het CBR de Kamer bij over de huidige stand van zaken binnen het CBR. Daarin wordt onder andere gesproken over de lange reserveringstermijnen, waar volgens het CBR geen noodmaatregelen voor ingezet hoeven te worden.
In de brief worden allerlei relevante zaken besproken waar het CBR dit jaar en vorig jaar mee te maken heeft gekregen. Met op één de door corona ontstane lange wachttijden voor het reserveren van onder andere praktijkexamens. Gemiddeld duurt het op dit moment dertien weken voordat een kandidaat het praktijkexamen kan doen, maar dat is wel eens anders geweest. In april 2022 bereikte deze wachttijd namelijk een piek van maar liefst 21 weken, terwijl het het streven van het CBR is om een gemiddelde wachttijd van circa zeven weken te hanteren.
Toch wordt de brief dit jaar beëindigd met een advies aan de Tweede Kamer om geen verdere noodmaatregelen in te zetten. De organisatie geeft aan er vertrouwen in te hebben dat de wachttijden zullen blijven dalen. Dit heeft te maken met de volgende ontwikkelingen gedurende het afgelopen kwartaal.
Werving van nieuwe examinatoren
Om de reserveringstermijnen te doen dalen, was het onder andere nodig om nieuwe examinatoren te werven. “Inmiddels zijn 52 nieuwe examinatoren gestart met het afnemen van examens. Daarnaast zijn er nog 32 kandidaten in opleiding die vanaf december examens gaan afnemen. In december en januari starten er ook twee nieuwe opleidingen waar inmiddels al 32 kandidaten voor zijn geworven”, schrijft het CBR in de brief.
Slagingspercentages
Een andere factor om de reserveringstermijn te verkorten is volgens het CBR het verkleinen van de vraag naar examens. Dit door middel van hogere slagingspercentages. In maart 2021 stelde het CBR de doelstelling om dit percentage te laten stijgen met 10 procent. In eerste instantie was er sprake van een stijging, maar sinds het voorjaar van 2022 merkt het CBR toch weer een daling op. Het slagingspercentage ligt op dit moment rond de 50,4 procent.
“Het CBR blijft dan ook oproepen tot het verbeteren van slagingspercentages door te investeren in een goede rijopleiding waar kandidaten goed worden voorbereid en pas op examen komen als ze er ook echt klaar voor zijn,” is in de brief te lezen.
Reserveringstermijnen
Hoewel de wachttijden nog steeds afnemen, verwacht het CBR wel een piek te zien in de eerste helft van 2023. Dit is volgens hen te verwachten door het ‘reguliere seizoenspatroon’, waardoor de reserveringstermijnen tijdelijk weer iets op zullen lopen.
Ondanks deze verwachting adviseert het CBR dus om geen noodmaatregelen in te zetten. Voorbeelden van deze maatregelen zijn het tijdelijk niet aanbieden van het faalangstexamen, het tijdelijk niet aanbieden van de tussentijdse toets en het tijdelijk verhogen van de examenleeftijd van zeventien naar achttien.
“Bij een volgende kwartaalrapportage wordt opnieuw bezien hoe de omstandigheden zich ontwikkelen en of noodmaatregelen alsnog nodig zijn”, luidt de brief tot slot.
Misschien ook interessant:
- CBR versoepelt ‘15-weken-noodmaatregel’
- Alexander Pechtold: ‘Ik vind ons handelen verdedigbaar in een tijd dat het examen een schaars goed is’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,- per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Voor de categorie A zitten we al 1,5 jaar op gemiddeld 20-22 weken wachttijd in onze regio. AVB examens vaak hele periodes niet te krijgen en het aantal examenlocaties is daarbij ook nog eens beperkt. Daar hoor je het CBR nooit eens over. Wordt tijd dat men zich eens gaat realiseren dat wachttijden niet alleen betrekking hebben op de categorie B. En over die slagingspercentages, kan het CBR eens uitleggen hoe wij leerlingen moeten motiveren te lessen als ze pas over 5,5 maand aan de beurt zijn?
Hoi Mart,
Dat is ook niet uit te leggen en dat weet het CBR dondersgoed. Dat is naar mijn mening ook de grootste verklaring voor de daling van de slagingspercentages. Er is geen ruimte meer voor maatwerk, alle leerlingen moeten zich maar aanpassen aan het CBR. Heel jammer, terwijl het CBR juist de klant centraal wil zetten, lijkt hun beleid er alleen maar toe dat leerlingen op achterstand worden gezet..
Gelukkig voor het CBR is er nu een RIS 2.0 dus gaan de percentages skyhigh straks