
Fonds Slachtofferhulp: ‘De samenleving moet worden beschermd tegen verkeersmisdadigers’
Naar aanleiding van een fataal verkeersdrama in Oud Gastel in september van dit jaar roept Fonds Slachtofferhulp op tot verandering. “Na het uitzitten van hun straf kunnen roekeloze rijders heel eenvoudig weer hun ‘roze papiertje’ halen en zonder toezicht achter het stuur kruipen. Recidive ligt op de loer. Dat moet anders”, vindt directeur Ineke Sybesma.
Bij het verkeersdrama dat zich afspeelde in Oud Gastel werden twee moeders en twee kinderen van het leven beroofd en raakte een derde kind gewond. De veroorzaker was een roekeloze rijder die in een huurauto met meer dan drie keer de toegestane snelheid de verkeersregels overtrad. Donderdag 15 december diende de eerste rechtszitting. “Hoewel er op geen enkele manier recht kan worden gedaan aan het immense leed van de nabestaanden, is de voorlopige aanklacht van het OM fors. Doodslag op de vier inzittenden en poging tot doodslag op het vijfde slachtoffer”, zegt Ineke Sybesma.
Volgens de officier van justitie was de veroorzaker al eerder in beeld, kort voor het fatale ongeval. Na een eerdere veroordeling, waarbij zijn rijbewijs werd afgepakt, was hij opnieuw achter het stuur gekropen. Ook zijn er aanwijzingen dat hij bij ongevallen betrokken was in Spanje en Marokko.
Reclassering voor alle misdrijven
“Hoe is het toch mogelijk dat wij onze samenleving niet beter kunnen beschermen tegen dit soort ernstige verkeersmisdadigers?”, vraagt de directeur van Slachtofferhulp zich af. “Na het uitzitten van de straf en rijontzegging van maximaal een aantal jaar is het in ons land tenslotte heel eenvoudig om het ‘roze papiertje’ gewoon weer op te halen en achter het stuur te stappen.”
Bij andere misdrijven komt de reclassering in beeld en leidt bepaald gedrag tot strikte voorwaarden om weer deel te nemen aan de samenleving. “Dat zou ook moeten gelden na verkeersmisdrijven, want ook roekeloze rijders vallen heel vaak weer in oude patronen. Recidive ligt op de loer en de samenleving moet daar zoveel mogelijk tegen worden beschermd.”
Dus pleit Sybesma ervoor dat verkeersmisdadigers hun auto pas weer mogen besturen als deskundigen hebben bepaald dat dat hen werkelijk kan worden toevertrouwd. “Als ze inzien dat je in het verkeer niet alleen verantwoordelijkheid draagt voor jezelf, maar ook voor anderen. Dat is waar ik mij hard voor blijf maken: dat nieuwe verkeersslachtoffers kunnen worden voorkomen en veroorzaakt leed beter wordt erkend.”
(Bron: Fonds Slachtofferhulp/ANP)
Lees ook:
- Drie keer zonder schuld met dezelfde leerling in een ongeluk belanden; het gebeurde rijschoolhouder François
- Weer bijna drie miljoen verkeersboetes tussen mei en augustus
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,- per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?