‘Je moet eerst kunnen stappen, voordat je gaat rennen’
partner

‘Je moet eerst kunnen stappen, voordat je gaat rennen’

Docent Hein in actie Foto: Jongepier

De RIS 2.0 is halverwege 2022 in werking getreden en biedt instructeurs de mogelijkheid om op creatieve wijze de zelfstandigheid van de leerling te vergroten. Jongepier-docent Hein Schenkelaars neemt ons mee in de wereld van deze vernieuwde bijscholing. “Mijn ogen gaan twinkelen als ik het over de RIS heb.”

“Anderen zeggen dan: jij zit de hele tijd die RIS te promoten, maar ik promoot alleen de verzelfstandiging van de leerlingen”, zegt Hein. “Coachen is altijd al goed geweest, zelfstandigheid aanleren ook. Door middel van deze nieuwe bijscholing kan ik instructeurs leren om creatief te coachen, zodat zij hun leerlingen op kunnen leiden tot zelfstandig bestuurders in het ‘grote mensen verkeer’.”

En dat is de RIS 2.0 in een notendop. De coaching is volgens de docent niet gericht op het behalen van het examen, maar juist op het voorbereiden van een zelfstandige leerling met het oog op hun toekomst in het verkeer. “Veel van de aspecten die binnen de bijscholing aan bod komen, werden in de voorgaande RIS-editie ook benoemd. Echter ligt in de RIS 2.0 veel meer de focus op waarom we doen wat we doen en waarom dat werkt.”

Anders denken, anders doen

“Het is dus evidence based werken”, vervolgt Hein. “Dingen die we al deden, zijn nu onderbouwd, uitvergroot en verder uitgewerkt. Ik hoef niemand uit te leggen dat ieder mens iets wil leren als hij het waarom erachter weet.” In deze RIS worden de achtergronden aangegeven en dat zet de materie kracht bij.

“Het is anders denken, anders doen”, aldus de docent. Ook wel ‘coaching in het kwadraat’, vertelt hij. “Eerst scholen, als we aan het scholen zijn dan gaan we trainen en als we eenmaal getraind hebben dan gaan we vormen. Er wordt je tijdens de bijscholing ook geleerd veel meer gebruik te maken van de competenties van de leerling. ”

RIS 2.0 by Jongepier

De RIS 2.0 is nog maar een half jaar beschikbaar, maar Hein ontvangt nu al vele positieve reacties van cursisten. Daarnaast sluiten de bijscholing en opleiding volgens hem naadloos aan op het modulaire leren, wat een van de kerndoelen is van het Rapport Roemer.

Van instructeurs hoort Hein dan ook regelmatig: ik kom er nu pas achter dat ik veel te snel aan moeilijke zaken begin. Eerst de basis kennen is volgens de docent dan ook essentieel. “Je moet eerst kunnen stappen, voordat je gaat rennen. Als ik eerst ga rennen, voordat ik kan stappen, dan struikel ik”, zegt Hein tot slot.

Binnen Jongepier kan er gekozen worden voor een tweedaagse RIS-bijscholing of een zesdaagse training tot RIS-instructeur. Bij de eerste krijg je een certificaat, bij de tweede een kwalificatie en een RIS-pas.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Je moet eerst kunnen stappen, voordat je gaat rennen’ | RijschoolPro
‘Je moet eerst kunnen stappen, voordat je gaat rennen’
partner

‘Je moet eerst kunnen stappen, voordat je gaat rennen’

Docent Hein in actie Foto: Jongepier

De RIS 2.0 is halverwege 2022 in werking getreden en biedt instructeurs de mogelijkheid om op creatieve wijze de zelfstandigheid van de leerling te vergroten. Jongepier-docent Hein Schenkelaars neemt ons mee in de wereld van deze vernieuwde bijscholing. “Mijn ogen gaan twinkelen als ik het over de RIS heb.”

“Anderen zeggen dan: jij zit de hele tijd die RIS te promoten, maar ik promoot alleen de verzelfstandiging van de leerlingen”, zegt Hein. “Coachen is altijd al goed geweest, zelfstandigheid aanleren ook. Door middel van deze nieuwe bijscholing kan ik instructeurs leren om creatief te coachen, zodat zij hun leerlingen op kunnen leiden tot zelfstandig bestuurders in het ‘grote mensen verkeer’.”

En dat is de RIS 2.0 in een notendop. De coaching is volgens de docent niet gericht op het behalen van het examen, maar juist op het voorbereiden van een zelfstandige leerling met het oog op hun toekomst in het verkeer. “Veel van de aspecten die binnen de bijscholing aan bod komen, werden in de voorgaande RIS-editie ook benoemd. Echter ligt in de RIS 2.0 veel meer de focus op waarom we doen wat we doen en waarom dat werkt.”

Anders denken, anders doen

“Het is dus evidence based werken”, vervolgt Hein. “Dingen die we al deden, zijn nu onderbouwd, uitvergroot en verder uitgewerkt. Ik hoef niemand uit te leggen dat ieder mens iets wil leren als hij het waarom erachter weet.” In deze RIS worden de achtergronden aangegeven en dat zet de materie kracht bij.

“Het is anders denken, anders doen”, aldus de docent. Ook wel ‘coaching in het kwadraat’, vertelt hij. “Eerst scholen, als we aan het scholen zijn dan gaan we trainen en als we eenmaal getraind hebben dan gaan we vormen. Er wordt je tijdens de bijscholing ook geleerd veel meer gebruik te maken van de competenties van de leerling. ”

RIS 2.0 by Jongepier

De RIS 2.0 is nog maar een half jaar beschikbaar, maar Hein ontvangt nu al vele positieve reacties van cursisten. Daarnaast sluiten de bijscholing en opleiding volgens hem naadloos aan op het modulaire leren, wat een van de kerndoelen is van het Rapport Roemer.

Van instructeurs hoort Hein dan ook regelmatig: ik kom er nu pas achter dat ik veel te snel aan moeilijke zaken begin. Eerst de basis kennen is volgens de docent dan ook essentieel. “Je moet eerst kunnen stappen, voordat je gaat rennen. Als ik eerst ga rennen, voordat ik kan stappen, dan struikel ik”, zegt Hein tot slot.

Binnen Jongepier kan er gekozen worden voor een tweedaagse RIS-bijscholing of een zesdaagse training tot RIS-instructeur. Bij de eerste krijg je een certificaat, bij de tweede een kwalificatie en een RIS-pas.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.