
VekaBest: niet gokken, maar écht studeren door nieuwe vraagvorm in theorie-examen
De manier waarop vragen in het theorie-examen worden gesteld, heeft de laatste jaren tot de nodige discussies geleid. Uitgeverij VekaBest vindt de nieuwe multiple response vragen in het theorie-examen daarom een goede ontwikkeling. “Lesgeven in de verkeerstheorie wordt zo weer echt een vak.”
Bij de multiple response vragen, die vanaf 14 augustus in theorie-examens van het CBR worden opgenomen, kunnen meerdere antwoorden goed zijn. Dit maakt de kans op goede antwoorden gokken kleiner dan bij bijvoorbeeld multiple choice vragen.
“Theorie-aanbieders die hun cursussen verkopen onder het motto ‘snel slagen zonder veel studeren’ konden makkelijker inspelen op steeds terugkerende standaardvragen. Daardoor werd het theorie-examen gezien als een hobbel die je even moet nemen, zonder aandacht te hebben voor wat er echt belangrijk is: de verkeersveiligheid. Door de nieuwe vraagvorm moeten leerlingen dus weer echt studeren om zo tijdens het examen aan te tonen dat ze de stof goed beheersen ”, zegt Erik Kantelberg van VekaBest.
Voorbereiding
Een kandidaat kan zich volgens Kantelberg het beste op het examen voorbereiden door een combinatie van klassikaal onderwijs en het regelmatig oefenen op een goede online applicatie. “Onze lesmaterialen zijn gericht op het ontwikkelen van kennis en verkeersinzicht en niet louter op examen tips & tricks. Met de steeds complexer wordende infrastructuur en verkeerssystemen is een gedegen verkeersopleiding, waaronder de theoretische kennis, enorm belangrijk voor de veiligheid van zowel de bestuurder als van medeweggebruikers.”
Lees ook:
- CBR test ‘multiple response vraag’ in theorie-examen auto
- CBR onderzoekt effectiviteit 3D-animaties in theorie-examen