Trucker Bart spreekt: nascholing?

Als je in de transportbranche actief bent dan ben je vast niet onbekend met het begrip nascholing. Vanaf 1 september 2009 hebben vrachtwagenchauffeurs tot 1 september 2016, dus zeven jaar, de tijd om cursussen te volgen van in totaal 35 uur en minimaal zeven uur per keer. Met andere woorden je bent dus één week kwijt aan een cursus waar mensen jou praktijk en theorie bij gaan brengen over je eigen vak. Gelukkig wordt de interval na 2016 om de vijf jaar dus dat is te overzien. Hetgeen vroeger wel gezegd werd, een vrachtwagenrijbewijs is handig om te hebben en je hebt hem je leven lang, gaat dus niet meer op. Ook als particulier die af en toe eens een rondje in een truck rijdt of de manegehouder die eens in de twee weken naar een paardenwedstrijd moet; iedereen is de spreekwoordelijke “lul”. Máár er is een uitzondering; als je van voor 1 juli 1955 bent heb je geluk want je hebt vrijstelling. Dat betekent dus wel weer dat een chauffeur die op 2 juli verjaart en geboortejaar 1955 draagt, én misschien al 35 jaar op de auto zit, ook de schoolbanken in moet.

Het is moeilijk voor te stellen dat er ook chauffeurs zijn die blij zijn met deze ontwikkeling. Want, laten we wel wezen, veel chauffeurs hebben niet voor het beroep chauffeur gekozen omdat ze naar school gaan zo leuk vonden (inclusief ondergetekende). Veel ‘oudere’ chauffeurs staan er negatief tegenover omdat het wel zuur is dat als je je rijbewijs wilt behouden, je iets moet leren van iemand die waarschijnlijk nog in de luiers lag toen jij allang achter het enorme stuur van een oude Daf zat. Persoonlijk sta ik er niet heel negatief tegenover. Misschien wat opfriscursusjes hier en daar kan geen kwaad. Wie weet steek ik er nog wel wat van op. Graag zou ik de cursus LZV doen die ook meetelt als nascholingscursus, het nadeel is dat je daar vijf jaar CE-ervaring voor moet hebben en ik zit pas op 2,5 jaar.

Helaas zit er voor diegenen die de cursussen moeten volgen maar één ding op, we moeten het gewoon ondergaan. Zoals met zoveel dingen die in Den Haag en Brussel uitgedacht worden, we móeten wel. 1 September is niet zover meer en veel werkgevers zullen binnenkort al gaan starten met de cursus om enorme piek-drukte op de rijscholen te voorkomen. Aan een ieder die tussen 1 september van dit jaar en 1 september 2016 de cursussen gaat volgen, Good Luck!

Over twee weken is er weer een ‘Trucker Bart spreekt’. Bart Verver (22 jaar) is chauffeur bij Simon Loos en doet de bevoorrading voor Etos.

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Trucker Bart spreekt: nascholing?”

Maarten|29.08.09|11:31

Ik ben als opleider betrokken bij de hier besproken nascholing. uit de praktijk weet ik, dat veel chauffeurs inderdaad een instelling kunnen hebben van “wie ben jij dan, dat je mij nog wat wil leren, met al mijn jaren ervaring”. Niemand zal ook ontkennen dat chauffeurs ervaren bestuurders zijn, maar ook op hun vakgebied komen vernieuwingen, andere inzichten en andere regelgeving. Die nascholing is dus niet om jullie chauffeurs jullie vak te leren, maar je de nieuwe dingen op jullie vakgebied te laten zien en je er kennis mee te laten maken. Zelf heb ik al veel chauffeurs met vele jaren ervaring, mogen bijscholen voor diverse trainingen, zoals het welbekende Nieuwe Rijden, en Behaviour Based Safety voor chauffeurs gevaarlijke stoffen. Nagenoeg alle chuaffeurs waren na afloop zo eerlijk om toe te geven dat ze toch nieuwe dingen hadden geleerd, en dat zij vonden dat dat in hun werk van pas zou komen. Dus voor de duidelijkheid, niet om chauffeurs te vertellen hoe ze hun werk moeten doen, maar ze op de hoogte brengen en houden van vernieuwingen in hun vakgebied. Ook wil ik voor alle duidelijkheid even aangeven, dat de nascholing alleen verplicht is, als je beroepsmatig als bus- of vrachtautochauffeur werk. Dus de “burger” die een groot rijbewijs heeft, en bijvoorbeeld een vrachtauto huurt om te verhuizen, heeft niets met de nascholing te maken. Ik hoop dat ik hiermee wat onduidelijkheden weg heb genomen over de nascholing, en de gedachten en bedoelingen daarachter.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.