GolfVI

Rijtest: de Volkswagen Golf VI BiFuel

AUTOVANDAAG – Zou gas een geduchte concurrent kunnen worden voor diesel onder rijschoolhouders? Terwijl veel autofabrikanten liever geen vingers willen branden aan LPG, heeft Volkswagen hoop en is de populaire Golf er nu ook als BiFuel. Als ‘schoon’ en voordeliger alternatief voor diesel en benzine, met twee jaar volledige fabrieksgarantie. Goeie deal voor de rijschoolhouder?

De assemblage van de LPG-installatie wordt door de Duitsers in eigen beheer uitgevoerd. Volkswagen is zeker van zijn zaak en de BiFuel heeft, net als elke andere Volkswagen, twee jaar volledige fabrieksgarantie. Dat geldt overigens ook voor de EcoFuel-modellen, die op aardgas kunnen rijden.

Een Golf BiFuel herkennen is niet zo vanzelfsprekend. Er is namelijk geen ontsierende gasvuldop te vinden in de bumper, die is namelijk weggewerkt achter het ‘benzineklepje’. Omdat de ruimte daar beperkt is moet voorafgaand aan het tanken wel een speciale adapter worden gemonteerd, maar dat is een fluitje van een cent. De BiFuel badge op de achterklep is samen met de ringtank (gemonteerd op de plaats van het reservewiel) eigenlijk het enige zichtbare onderscheid. De lichtblauwe lak van onze demo staat de Golf erg goed, en past ook wel bij de groene gedachte van de BiFuel – want blauw is de kleur voor groen in autoland. Het imposante lichtmetaal kan op elke Golf worden besteld en is in dit kader vooral als grootspraak bedoeld.

Geen TSI…
Wetende dat Volkswagen voor haar EcoFuel aardgasmodellen de krachtige 1.4 TSI motor heeft klaargestoomd, hadden we goede hoop dat de bivalente Golf ook deze breed inzetbare viercilinder toegewezen zou krijgen. Blijkbaar is dat technisch of financieel niet te realiseren, want onder de motorkap van de Golf BiFuel monteert VW een gouwe-ouwe, de 1.6 achtklepper met 102 pk. Wanneer je op LPG rijdt – en dat zal meestal het geval zijn – blijven daarvan nog 98 over.

In de nieuwe Golf VI moet deze flink aan de bak om adequaat te kunnen presteren. We zijn natuurlijk verwend met TSI- en TDI-motoren, maar dan nog voelt de zestienhonderd toch bescheiden in zijn soort; toeren maken is ook niet zijn grootste hobby en echt levendig is-ie niet. Bovendien moet de viercilinder zijn krachten spreiden over vijf verzetten – dat betekent 3500 toeren bij 120 km/u – en zet hij het op een grommen bij acceleratie. De koppeling grijpt ‘hoog’ aan, waarbij het aangrijpingspunt weinig speelruimte over laat. Geen onverdeeld genoegen dus, maar wie geen haast heeft kan er heus prima mee leven. Een honderdsprint in 12 tellen en een top van 185 is ook allerminst beschamend, het komt er alleen niet zo overtuigend uit. Jammer dat Volkswagen de TSI-uitdaging niet aan is gegaan!

Dat zou wellicht ook nog het LPG-verbruik kunnen verbeteren, want op LPG moet elke 11 kilometer een liter autogas uit de 40 litertank worden ingeleverd. De praktijk is niet echt anders, wij reden gemiddeld 1 op 10. Een flinke slok, ook voor een Golfje 1.6. Gelukkig maar dat het te betalen bedrag aan de pomp maar langzaam stijgt. Een liter autogas kost namelijk nog geen vijftig cent, dus voor pakweg 20 euro kunnen we weer 400 kilometer op pad. De TDI-rijder die twee keer zoveel betaalt voor een liter diesel komt echter wel ruim twee keer zo ver. Beide rijders kunnen dus lachen aan de pomp.

Onderweg leert de Golf zich kennen als een allemansvriend, zeker als Comfortline met bijbehorende comfortstoelen en standaard onderstel. Want ondanks deze geriefelijke insteek kun je er gerust mee vlot door bochten en geeft de redelijk directe besturing best nog ruimte voor een pleziertje. Je wordt er alleen niet echt toe aangespoord, althans niet in de BiFuel.

Vol of leeg?
Wanneer de LPG-voorraad bijna is verstookt, wordt automatisch overgeschakeld op benzine. De in de middenconsole ingebouwde digitale aanduiding voor de status van de resterende liters gas blijkt niet bepaald nauwkeurig. In een bocht kan een lege tank opeens nog voor tweederde vol zijn, de LED-jes verspringen dan en geven tijdelijk valse hoop. Wellicht kon Volkswagen beter de standaard brandstofmeter in het instrumentarium een dubbele taak meegeven, voor LPG en benzine. Dat geldt ook voor de boordcomputer, die volgens het instructieboekje op LPG niet de juiste waarden aangeeft. (Dat is bij de EcoFuels niet het geval) Met de hoeveelheid Euro95 die de BiFuel kan bieden -net als een standaard Golf 55 liter- kun je immers maanden mee doen.

Schoon zijn versus geld
Aan de eerder genoemde geruststellende gedachte van het assembleren van de LPG-techniek in eigen beheer hangt een nadeel; de uiteindelijke prijs. Bij het naderhand inbouwen van de LPG installatie wordt namelijk geen BPM geheven en dat scheelt toch centen (en bijtelling voor de zakelijke rijder). De Golf BiFuel kan niet van dit voordeel profiteren, waardoor minimaal 22.850 euro moet worden neergeteld (Trendline). Een vergelijkbare benzineversie staat namelijk voor 20.550 euro in de lijst en dat is dus een verschil van 2300 euro, inclusief de positieve compensatie van het B-label dat de BiFuel-versie meekrijgt. Wel is een Golf BiFuel met zijn LPG G3 installatie goed voor een gunstig tarief motorrijtuigenbelasting (€700), in vergelijking met diesel (€1032!). Voor een benzine-Golf moet jaarlijks 500 euro worden neergeteld.

Hadden we al gezegd dat LPG niet alleen goedkoop is aan de pomp, maar ook schoner dan benzine en diesel? De CO2-uitstoot is bijvoorbeeld 149g/km voor een BiFuel en 166g/km voor de standaard benzineversie. Een gewone TDI kan hier wel ruimschoots de show stelen met 119 g/km CO2, maar de zelfontbrander heeft weer met fijnstof en NOx-uitstoot van doen.

Wil je kiezen voor ‘schoon’, dan is de BiFuel sowieso voor iedereen het overwegen waard. De vraag is echter of de rijschoolhouder met zijn TDI niet vindt dat hij te vaak naar de pomp moet en de leerlingen de koppelrijke dieselduw gaan missen. Een Golf TDI kost ruim 24.000 euro, maar is als BlueMotion wel met 20% bijtelling te rijden. Dat geeft te denken. Het lijkt erop dat de prijsbewuste rijschoolhouder voorlopig nog lekker blijft ‘dieselen’.

Specificaties: Volkswagen Golf BiFuel

Lengte:                        420 cm
Breedte:                       179 cm
Hoogte:                        148 cm
Wielbasis:                     258 cm
Gewicht:                       1222 kg
Inhoud kofferruimte:           350-1305 liter
Motorinhoud:                   1595 cm3
Brandstof:                     benzine+LPG
Vermogen:                      102 pk / 5600 toeren
Koppel:                        148 Nm / 3800 toeren
Aandrijving:                   voor
Acceleratie 0-100 km/h:        12,1 sec
Topsnelheid:                   185 km/h
CO2 uitstoot:                  149 gr/km
Verbruik:                      9.2 l/100 km (B-label)
Testverbruik:                  10.0 l/100 km

Prijs:                         22.850 euro

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Rijtest: de Volkswagen Golf VI BiFuel”

autorijschool Marc van der Voorn|10.04.10|09:00

Reactie op test VW Golf Bifuel.
Sinds kort is o.a. zowel de Golf 5 als de Golf 6 leverbaar met een lpg-installatie van Vialle die geschikt is voor de TSI motoren van de VAG groep. Bij mij word de lpg-installatie binnen enkele weken ingebouwd in mijn Golf (5) 1.4 TSI 122pk. Het gaat om een compleet nieuw ontwikkelde LPDI Vialle lpg installatie. Zie ook: http://www.vialle.nl
Autorijschool Marc van der Voorn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.