Volkswagen Polo BlueMotion

Voordelige rijimpressie: Volkswagen Polo BlueMotion 1.2 TDI

AUTOVANDAAG – De nieuwe Polo Bluemotion 1.2 TDI is met zijn 89 gram CO2 en verbruik van 1 op 30 vrijgesteld van BPM en wegenbelasting. Erg voordelig voor de rijschoolhouder. Maar hoe rijdt zo’n zuinige diesel eigenlijk?

De Polo BlueMotion belooft in vernieuwde vorm nog zuiniger te zijn. En dat heeft-ie niet alleen te danken aan extra aerodynamische en technische trucs zoals een gesloten grille, een dakspoiler, banden met een lage rolweerstand (en hogere spanning), verlengde versnellingsbakverhoudingen en een verlaagd onderstel. Nieuw bij in de VW-stal is recuperatie, slimme techniek die herwinning van remenergie mogelijk maakt.

Het hart van de Polo is eveneens vers van de pers; een 1.2 TDI dieselmotor driepitter met common rail techniek die goed is voor 75 pk en de (iets krachtiger) 1.4 TDI met pompverstuivers aflost. Mede dankzij die verfijnde inspuiting is de diesel niet alleen iets zuiniger, maar vooral ook veel stiller. Zelfs bij koude start tokkelt het dieseltje direct rustig zijn rondjes onder de motorkap en wordt zijn komaf niet meer zo nadrukkelijk opgedrongen als we gewend waren in het vorige model. Bij stilstand komt de diesel desgewenst helemaal tot rust; de krachtbron werkt standaard met een start/stop-systeem die de motor uitschakelt zodra de versnelling in neutraal staat.

Onderweg blijkt ons dieseltorretje nog betere manieren te hebben dan gedacht. Wilde de vorige Polo BlueMotion 1.4 TDI nogal scheutig zijn met trillingen en vibraties in de pedalen, pook en het stuurwiel, bij de nieuwe BlueMotion hebben de Duitsers dat veel beter voor elkaar. Nog altijd – en vooral bij flinke acceleratie vanuit lage toeren – kan het de bestuurder niet ontgaan met een klein dieseltje onderweg te zijn. Verbetering is er zeker en dat was ook wel nodig ook, al zal-ie nooit kunnen tippen aan de verfijning en rust van een 1.6 TDI, die vier cilinders telt.

Lange verzetten
Iets dat wederom de Polo BlueMotion duidelijk onderscheidt van zijn reguliere broeders is de versnellingsbak. Om de dieselmotor op constante snelheden zo min mogelijk toeren te laten draaien en daarmee het verbruik te kunnen drukken zijn het derde, vierde en vijfde verzet veel langer uitgesmeerd.

Dat heeft voor en nadelen; zo kun je rustig met 1200 toeren op constante snelheid tokkelen of lang uitrollen zonder enig protest en rumoer vanuit het vooronder, met een zeer laag verbruik tot gevolg. Daar staat tegenover dat bij elke vorm van acceleratie die erna volgt de krachtbron totaal niet thuis kan geven.

Het ‘gat’ tussen de tweede en derde versnelling is ongeveer 800 toeren, dus om daadkrachtig mee te komen zouden we de aanwijzingen van de schakelindicator in de wind moeten slaan en pas opschakelen bij 2400 toeren, iets dat een beetje tegenstrijdig aanvoelt. De fut sluipt er namelijk pas een beetje in vanaf 1600 toeren en piekt voelbaar nadat het cijfer 2 op de toerenteller is gepasseerd. Dan blijken de 75 pk’s en 180 Nm geen moeite te hebben met de Polo en knorren we probleemloos naar een hoger tempo.

Vertrouwd sturen
Dat de Polo BlueMotion door zijn ‘zuinige’ transmissie eigenlijk een aangepaste rijstijl vraagt en niet zo ‘vanzelfsprekend’ te rijden is als elke andere Polo blijven de rijeigenschappen eerder onderbelicht, terwijl deze net als het comfort aan boord weer heel vertrouwd zijn.

De BlueMotion is zelfs best een soft type, mede te danken aan het feit dat het Dunlop-rubber met lage rolweerstand niet knetterhard is opgepompt. Het typische stuiteren op slecht asfalt en klinkerwegen is niet aan dit spaarwonder besteed. Ook door het formaat en ondanks het eco-karakter van de banden (185/60/15) blijft de wegligging van de Polo BlueMotion op peil; onze ecomobiel laat zich des Polo’s sturen; niet sportief maar gemoedelijk, licht en niet al te direct, waarbij de wielen ook in bochten lang op koers kunnen blijven. De vorige versie wilde immers met zijn smallere 14 inch banden nog wel eens in de knel komen. Zo blijft zuinig rijden nog best leuk!

Trendline of Comfortline
Volkswagen levert de Polo BlueMotion in twee uitvoeringen; Trendline en Comfortline, waarbij de meest voordelig nog een tiende liter zuiniger belooft te zijn. Keerzijde is dat op de Trendline vrijwel geen opties (zoals airco en navigatie) te bestellen zijn, al zijn ESP en vier airbags, mistlampen, cruise control, een lederen stuur, middenarmsteun, centrale vergrendeling en 15 inch lichtmetaal wel inbegrepen. Een radio echter weer niet.

Semi-automatische airco is standaard op de Comfortline die met een prijskaartje van 17.290 euro naar verwachting het grootste deel van de verkopen op zich zal nemen. Dat inmiddels het aantal ordernoteringen op 6000 staat is niet zo heel vreemd, de Polo BlueMotion heeft door de vrijstelling van BPM een dermate gunstige prijsstelling dat er samen met het lage verbruik en gunstige dieselprijs geen omslagpunt is. Dieselen in de Polo loont niet alleen leasende rijschoolhouders (die betalen 14% bijtelling), maar ook voor kopers.

Conclusie
Het is duidelijk dat de nieuwe Polo BlueMotion financieel een zeer interessante auto is. Gelukkig heeft de spaardiesel meer te bieden. Met dank aan de nieuwe dieselmotor en de volwassen bemeten banden rijdt en voelt de eco-Polo nu vrijwel als elke andere. Daarbij hebben nieuwe besparingsmethoden zoals het start/stop-systeem en recuperatie het BlueMotion-recept nog effectiever gemaakt. De ‘luie’ vijfbak vraagt echter wel een aangepast schakelgedrag en dat is jammer, een zesbak zou hetzelfde resultaat met meer Fahrspaß voor de leerling kunnen realiseren.

Specificaties:  Volkswagen Polo BlueMotion 1.2 TDI Comfortline

Lengte:                        397 cm
Breedte:                       168 cm
Hoogte:                        146 cm
Wielbasis:                     247 cm
Gewicht:                       1050 kg
Inhoud kofferruimte:           270-1030 liter
Motorinhoud:                   1199 cc
Brandstof:                     diesel
Vermogen:                      75 pk / 4200 toeren
Koppel:                        180 Nm / 2000 toeren
Aandrijving:                   voor
Acceleratie 0-100 km/h:        13.9 seconden
Topsnelheid:                   173 km/h
CO2 uitstoot:                  89 gr/km (A-label)
Verbruik:                      3.4 l/100 km
Testverbruik:                  4.3 l/100km
Prijs vanaf:                   17.290 euro
Bijtelling:                    14%

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl 

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Voordelige rijimpressie: Volkswagen Polo BlueMotion 1.2 TDI”

Jaap|17.06.10|09:42

Ik kan niet wachten totdat ik de sleutels krijg van mijn Polo BlueMotion, met blauwe L op het dak.

Leon|17.06.10|17:03

Een proefrit wees mij uit, dat het rijden met de Polo BM zeer meevalt. Als je hoort, dat het maar een driepittertje is, dan krijg je vooraf het gevoel van `dat zal wel aanvoelen als een brommobiel`. Niets is minder waar. De hierboven geschreven review is wat mij betreft wel helemaal waar. Het is gewoon een lekkere auto, met een goed ogent smoelwerk. Het model degradeert echt de vorige Polo modellen, die op mij een beetje oubollige indruk maken.
Ik heb ook nog een nieuwtje: De Polo BM is nu ook leverbaar in flashrood!!
Mijn minpuntjes zijn: De versnellingsbak is wat hakerig en de zitruimte achterin houdt met name voor mensen boven de 175cm niet over.
Dikke pluspunten: zeer goede afwerking en de auto is FL = Fully loaded.(=zeer compleet uitgerust)

Leerlingen zullen met deze auto makkelijk uit de voeten kunnen en het leuke voor ons rij instructeurs is dat de lichtmetalen wielen zijn voorzien van een (bijna onzichtbaar) plastic kapje. Dus als leerlingen eens een stoepje raken, dan hoef je niet meteen in de stress te schieten. zo´n kapje is makkelijk en goedkoop te vervangen.

Rijopleiding George van der Linden-Hoofddorp|17.06.10|21:54

Ik heb de Polo Bluemotion comfortline sinds 3 weken in gebruik en ben eigenlijk aangenaam verrast met de overall performance van de auto. Door de stevige turbo komt de auto goed van zijn plaats. Het inhalen in de hogere versnellingen vereist inderdaad een terugschakelactie omdat er weinig power in de hogere regionen is. Was natuurlijk ook te verwachten van een kleine diesel!. Een zesde versnelling had overigens wel een welkome aanvulling geweest.
Het start-stop systeem is gebruiksvriendelijk en wanneer de auto afslaat bij het wegrijden is het intrappen van de koppeling voldoende om de auto onmiddelijk weer te starten! Ideaal dus voor de lesauto. Vraag me wel af of dit toegestaan wordt tijdens het examen. Het systeem is overigens uit te zetten met een knop op het dashboard.
Het verbruik van 1 op 30 lijkt nog een utopia. Mijn huidige verbruik ligt tussen 1:16 en 1:21.
Ben wel heel blij met mijn investering en van de leerlingen tot op heden alleen positieve reacties.

Rijfris.nl (actief eind juni)|18.06.10|00:00

Ook Auto en Motorrijschool Rijfris in Haarlem/Hoofddorp heeft deze Polo Bluemotion aangekocht (levering eind juni via Heron). De Polo Bluemotion is door ons uitvoerig getest en wij hebben in het bijzonder gekeken naar het weggedrag, bediengemak, overzicht en verbruik. Deze auto verdiend een dikke + weggedrag is echt super, de schakelaanduiding is een + voor de beginnende leerling, ook het schok effect bij het afslaan van de motor in 1e versnelling is gering, daarbij komt dat de Polo direct weer start bij het intrappen van het koppelingspedaal , overzicht is ruim voldoende (advies rijspiegel scheper III voor instructie) verbruik ongeveer 1:26 stad/snelweg. Verder zijn de lampen eenvoudig te verwisselen, via voorzijde unit. Info: let op, bij import Duitse Polo Bluemotion, geen reservewiel aanwezig!
Dit is ook een beste koop voor rijscholen in 2010!

stefan van der Sanden|05.07.10|15:51

Ook wij als lesautoverhuur.nl zijn zeer verheugd met onze twee polo Blue Motions”voor de verhuur. De reacties van alle rijscholen zijn zeer positief en hoorde bij Peter Claasen voor de dubbele bediening dat er zeeeer veel verkocht zijn in rijscholen land. Het blijft leuk om in een Blue motion van Vw te rijden, of het nu gaat om de Golf 5 / 6 of de polo al onze klanten blijven er laaiend over.

Ron|15.12.10|10:53

Mijn verbruik ligt da veel te hoog
5.5 op 100km op de snelweg 7.3 op 100 km
dan mankeert er wat he
??????????????

Sharon de Hoogt|15.12.14|12:31

Ik heb sinds een paar dagen een blue motion en het valt mij op dat hij bij lage snelheden of bij het naderen van een simpele rotonde erg snel afslaat. De auto reageert ontzettend scherp in lage snelheden en als ie niet afslaat hapert ie gigantisch… Iemand hier een advies voor? Of is het daadwerkelijk gewoon wennen aan de nieuwe auto?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voordelige rijimpressie: Volkswagen Polo BlueMotion 1.2 TDI | RijschoolPro
Volkswagen Polo BlueMotion

Voordelige rijimpressie: Volkswagen Polo BlueMotion 1.2 TDI

AUTOVANDAAG – De nieuwe Polo Bluemotion 1.2 TDI is met zijn 89 gram CO2 en verbruik van 1 op 30 vrijgesteld van BPM en wegenbelasting. Erg voordelig voor de rijschoolhouder. Maar hoe rijdt zo’n zuinige diesel eigenlijk?

De Polo BlueMotion belooft in vernieuwde vorm nog zuiniger te zijn. En dat heeft-ie niet alleen te danken aan extra aerodynamische en technische trucs zoals een gesloten grille, een dakspoiler, banden met een lage rolweerstand (en hogere spanning), verlengde versnellingsbakverhoudingen en een verlaagd onderstel. Nieuw bij in de VW-stal is recuperatie, slimme techniek die herwinning van remenergie mogelijk maakt.

Het hart van de Polo is eveneens vers van de pers; een 1.2 TDI dieselmotor driepitter met common rail techniek die goed is voor 75 pk en de (iets krachtiger) 1.4 TDI met pompverstuivers aflost. Mede dankzij die verfijnde inspuiting is de diesel niet alleen iets zuiniger, maar vooral ook veel stiller. Zelfs bij koude start tokkelt het dieseltje direct rustig zijn rondjes onder de motorkap en wordt zijn komaf niet meer zo nadrukkelijk opgedrongen als we gewend waren in het vorige model. Bij stilstand komt de diesel desgewenst helemaal tot rust; de krachtbron werkt standaard met een start/stop-systeem die de motor uitschakelt zodra de versnelling in neutraal staat.

Onderweg blijkt ons dieseltorretje nog betere manieren te hebben dan gedacht. Wilde de vorige Polo BlueMotion 1.4 TDI nogal scheutig zijn met trillingen en vibraties in de pedalen, pook en het stuurwiel, bij de nieuwe BlueMotion hebben de Duitsers dat veel beter voor elkaar. Nog altijd – en vooral bij flinke acceleratie vanuit lage toeren – kan het de bestuurder niet ontgaan met een klein dieseltje onderweg te zijn. Verbetering is er zeker en dat was ook wel nodig ook, al zal-ie nooit kunnen tippen aan de verfijning en rust van een 1.6 TDI, die vier cilinders telt.

Lange verzetten
Iets dat wederom de Polo BlueMotion duidelijk onderscheidt van zijn reguliere broeders is de versnellingsbak. Om de dieselmotor op constante snelheden zo min mogelijk toeren te laten draaien en daarmee het verbruik te kunnen drukken zijn het derde, vierde en vijfde verzet veel langer uitgesmeerd.

Dat heeft voor en nadelen; zo kun je rustig met 1200 toeren op constante snelheid tokkelen of lang uitrollen zonder enig protest en rumoer vanuit het vooronder, met een zeer laag verbruik tot gevolg. Daar staat tegenover dat bij elke vorm van acceleratie die erna volgt de krachtbron totaal niet thuis kan geven.

Het ‘gat’ tussen de tweede en derde versnelling is ongeveer 800 toeren, dus om daadkrachtig mee te komen zouden we de aanwijzingen van de schakelindicator in de wind moeten slaan en pas opschakelen bij 2400 toeren, iets dat een beetje tegenstrijdig aanvoelt. De fut sluipt er namelijk pas een beetje in vanaf 1600 toeren en piekt voelbaar nadat het cijfer 2 op de toerenteller is gepasseerd. Dan blijken de 75 pk’s en 180 Nm geen moeite te hebben met de Polo en knorren we probleemloos naar een hoger tempo.

Vertrouwd sturen
Dat de Polo BlueMotion door zijn ‘zuinige’ transmissie eigenlijk een aangepaste rijstijl vraagt en niet zo ‘vanzelfsprekend’ te rijden is als elke andere Polo blijven de rijeigenschappen eerder onderbelicht, terwijl deze net als het comfort aan boord weer heel vertrouwd zijn.

De BlueMotion is zelfs best een soft type, mede te danken aan het feit dat het Dunlop-rubber met lage rolweerstand niet knetterhard is opgepompt. Het typische stuiteren op slecht asfalt en klinkerwegen is niet aan dit spaarwonder besteed. Ook door het formaat en ondanks het eco-karakter van de banden (185/60/15) blijft de wegligging van de Polo BlueMotion op peil; onze ecomobiel laat zich des Polo’s sturen; niet sportief maar gemoedelijk, licht en niet al te direct, waarbij de wielen ook in bochten lang op koers kunnen blijven. De vorige versie wilde immers met zijn smallere 14 inch banden nog wel eens in de knel komen. Zo blijft zuinig rijden nog best leuk!

Trendline of Comfortline
Volkswagen levert de Polo BlueMotion in twee uitvoeringen; Trendline en Comfortline, waarbij de meest voordelig nog een tiende liter zuiniger belooft te zijn. Keerzijde is dat op de Trendline vrijwel geen opties (zoals airco en navigatie) te bestellen zijn, al zijn ESP en vier airbags, mistlampen, cruise control, een lederen stuur, middenarmsteun, centrale vergrendeling en 15 inch lichtmetaal wel inbegrepen. Een radio echter weer niet.

Semi-automatische airco is standaard op de Comfortline die met een prijskaartje van 17.290 euro naar verwachting het grootste deel van de verkopen op zich zal nemen. Dat inmiddels het aantal ordernoteringen op 6000 staat is niet zo heel vreemd, de Polo BlueMotion heeft door de vrijstelling van BPM een dermate gunstige prijsstelling dat er samen met het lage verbruik en gunstige dieselprijs geen omslagpunt is. Dieselen in de Polo loont niet alleen leasende rijschoolhouders (die betalen 14% bijtelling), maar ook voor kopers.

Conclusie
Het is duidelijk dat de nieuwe Polo BlueMotion financieel een zeer interessante auto is. Gelukkig heeft de spaardiesel meer te bieden. Met dank aan de nieuwe dieselmotor en de volwassen bemeten banden rijdt en voelt de eco-Polo nu vrijwel als elke andere. Daarbij hebben nieuwe besparingsmethoden zoals het start/stop-systeem en recuperatie het BlueMotion-recept nog effectiever gemaakt. De ‘luie’ vijfbak vraagt echter wel een aangepast schakelgedrag en dat is jammer, een zesbak zou hetzelfde resultaat met meer Fahrspaß voor de leerling kunnen realiseren.

Specificaties:  Volkswagen Polo BlueMotion 1.2 TDI Comfortline

Lengte:                        397 cm
Breedte:                       168 cm
Hoogte:                        146 cm
Wielbasis:                     247 cm
Gewicht:                       1050 kg
Inhoud kofferruimte:           270-1030 liter
Motorinhoud:                   1199 cc
Brandstof:                     diesel
Vermogen:                      75 pk / 4200 toeren
Koppel:                        180 Nm / 2000 toeren
Aandrijving:                   voor
Acceleratie 0-100 km/h:        13.9 seconden
Topsnelheid:                   173 km/h
CO2 uitstoot:                  89 gr/km (A-label)
Verbruik:                      3.4 l/100 km
Testverbruik:                  4.3 l/100km
Prijs vanaf:                   17.290 euro
Bijtelling:                    14%

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl 

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Voordelige rijimpressie: Volkswagen Polo BlueMotion 1.2 TDI”

Jaap|17.06.10|09:42

Ik kan niet wachten totdat ik de sleutels krijg van mijn Polo BlueMotion, met blauwe L op het dak.

Leon|17.06.10|17:03

Een proefrit wees mij uit, dat het rijden met de Polo BM zeer meevalt. Als je hoort, dat het maar een driepittertje is, dan krijg je vooraf het gevoel van `dat zal wel aanvoelen als een brommobiel`. Niets is minder waar. De hierboven geschreven review is wat mij betreft wel helemaal waar. Het is gewoon een lekkere auto, met een goed ogent smoelwerk. Het model degradeert echt de vorige Polo modellen, die op mij een beetje oubollige indruk maken.
Ik heb ook nog een nieuwtje: De Polo BM is nu ook leverbaar in flashrood!!
Mijn minpuntjes zijn: De versnellingsbak is wat hakerig en de zitruimte achterin houdt met name voor mensen boven de 175cm niet over.
Dikke pluspunten: zeer goede afwerking en de auto is FL = Fully loaded.(=zeer compleet uitgerust)

Leerlingen zullen met deze auto makkelijk uit de voeten kunnen en het leuke voor ons rij instructeurs is dat de lichtmetalen wielen zijn voorzien van een (bijna onzichtbaar) plastic kapje. Dus als leerlingen eens een stoepje raken, dan hoef je niet meteen in de stress te schieten. zo´n kapje is makkelijk en goedkoop te vervangen.

Rijopleiding George van der Linden-Hoofddorp|17.06.10|21:54

Ik heb de Polo Bluemotion comfortline sinds 3 weken in gebruik en ben eigenlijk aangenaam verrast met de overall performance van de auto. Door de stevige turbo komt de auto goed van zijn plaats. Het inhalen in de hogere versnellingen vereist inderdaad een terugschakelactie omdat er weinig power in de hogere regionen is. Was natuurlijk ook te verwachten van een kleine diesel!. Een zesde versnelling had overigens wel een welkome aanvulling geweest.
Het start-stop systeem is gebruiksvriendelijk en wanneer de auto afslaat bij het wegrijden is het intrappen van de koppeling voldoende om de auto onmiddelijk weer te starten! Ideaal dus voor de lesauto. Vraag me wel af of dit toegestaan wordt tijdens het examen. Het systeem is overigens uit te zetten met een knop op het dashboard.
Het verbruik van 1 op 30 lijkt nog een utopia. Mijn huidige verbruik ligt tussen 1:16 en 1:21.
Ben wel heel blij met mijn investering en van de leerlingen tot op heden alleen positieve reacties.

Rijfris.nl (actief eind juni)|18.06.10|00:00

Ook Auto en Motorrijschool Rijfris in Haarlem/Hoofddorp heeft deze Polo Bluemotion aangekocht (levering eind juni via Heron). De Polo Bluemotion is door ons uitvoerig getest en wij hebben in het bijzonder gekeken naar het weggedrag, bediengemak, overzicht en verbruik. Deze auto verdiend een dikke + weggedrag is echt super, de schakelaanduiding is een + voor de beginnende leerling, ook het schok effect bij het afslaan van de motor in 1e versnelling is gering, daarbij komt dat de Polo direct weer start bij het intrappen van het koppelingspedaal , overzicht is ruim voldoende (advies rijspiegel scheper III voor instructie) verbruik ongeveer 1:26 stad/snelweg. Verder zijn de lampen eenvoudig te verwisselen, via voorzijde unit. Info: let op, bij import Duitse Polo Bluemotion, geen reservewiel aanwezig!
Dit is ook een beste koop voor rijscholen in 2010!

stefan van der Sanden|05.07.10|15:51

Ook wij als lesautoverhuur.nl zijn zeer verheugd met onze twee polo Blue Motions”voor de verhuur. De reacties van alle rijscholen zijn zeer positief en hoorde bij Peter Claasen voor de dubbele bediening dat er zeeeer veel verkocht zijn in rijscholen land. Het blijft leuk om in een Blue motion van Vw te rijden, of het nu gaat om de Golf 5 / 6 of de polo al onze klanten blijven er laaiend over.

Ron|15.12.10|10:53

Mijn verbruik ligt da veel te hoog
5.5 op 100km op de snelweg 7.3 op 100 km
dan mankeert er wat he
??????????????

Sharon de Hoogt|15.12.14|12:31

Ik heb sinds een paar dagen een blue motion en het valt mij op dat hij bij lage snelheden of bij het naderen van een simpele rotonde erg snel afslaat. De auto reageert ontzettend scherp in lage snelheden en als ie niet afslaat hapert ie gigantisch… Iemand hier een advies voor? Of is het daadwerkelijk gewoon wennen aan de nieuwe auto?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.