Alfa Romeo, Giulietta, rijtest

Rijtest Alfa Romeo Giulietta – 1.4 benzinemotor met 170 pk!

AUTOVANDAAG – Alfa Romeo schrikt het middenklasse segment danig op met de Giulietta. Wat een prachtig gelijnde lesauto! We gingen op pad met de 1.4 MultiAir Turbo, goed voor 170 pk, maar met een A-label en 20 procent bijtelling.

De Italiaanse schone komt vooral in een witte kleurstelling met grote lichtmetalen wielen volledig tot zijn recht. De centrale grille en compacte koplampclusters met led-dagrijverlichting bezorgen de Giulietta bovendien een ietwat brutale neus.

Sportieve Hatchbak

Door de grepen van de achterportieren te verstoppen in de raamstijl, wekt Alfa de indruk van een meer sportieve driedeurs hatchback. Aan de achterzijde zijn het vooral de glooiende led-vormen in de lichtunits die tot de verbeelding spreken, het bezorgt de Giulietta zeker in de avonduren een opvallende aanblik.

Het dashboard is overzichtelijk van opzet en de bediening voor audiosysteem en klimaatinstallatie bevinden zich op logische plaatsen. Voorin is het uiterst prettig toeven, ook lange personen kunnen dankzij de lage zit een prima werkplek instellen. Onderweg nog even de rugleuning van de bestuurdersstoel bijstellen vormt trouwens een hele opgaaf. De aangesnoerde gordel schermt de verstelling namelijk af.

1.4 liter MultiAir turbo

Voor de aandrijving van onze Giulietta zorgt een 1.4 liter MultiAir turbomotor. Het komt er simpel gezegd op neer dat de MultiAir-techniek de motor beter en meer gecontroleerd laat ademen. Enerzijds kunnen zo hogere vermogens worden behaald, anderzijds daalt hiermee het brandstofverbruik, in dit geval mede dankzij het standaard aanwezige stop-/startsysteem.

De 1.4 schopt het tot 170 pk, maar met een gemiddelde CO2-uitstoot van 134 g/km scoort ie een A-label en betaalt de rijinstructeur slechts 20 procent bijtelling. Dat is nog eens slim bijtellen. Al zul je in de praktijk het opgegeven verbruik van 1 op 17,2 maar moeizaam halen. Reken eerder op een krappe 1 op 15.

Zesbak

De pook van de handgeschakelde zesbak ligt lekker in de hand en de bak schakelt heerlijk nauwkeurig. Nul tot honderd doet de Giulietta in 7,8 tellen en de topsnelheid ligt op 218 km/u. Het eerder genoemd stop-/startsysteem functioneert soepel. Snel wegrijden kan zonder horten of stoten.

Met de Giulietta heeft Alfa Romeo een sterke troef in het middenklasse segment in handen. De auto is beeldschoon, goed afgewerkt met mooie materialen en de prestaties zijn weer Alfa-waardig. Bovendien is de vanafprijs van 23.950 euro ook alleszins vriendelijk te noemen, zeker gezien de riante standaarduitrusting met een airco, led-dagrijverlichting, cruise control en elektrisch bedienbare spiegels en ramen vóór.

Specificaties: Alfa Romeo Guilietta

  • Lengte:                        435 cm
  • Breedte:                       180 cm
  • Hoogte:                        147 cm
  • Wielbasis:                     263 cm
  • Gewicht:                       1265 kg
  • Inhoud kofferruimte:           350 liter
  • Motorinhoud:                   1368 cc
  • Brandstof:                     benzine
  • Vermogen:                      170 pk / 5500 tpm
  • Koppel:                        250 Nm / 2500 toeren
  • Aandrijving:                   voor
  • Acceleratie 0-100 km/h:        7.8 sec
  • Topsnelheid:                   218 km/h
  • CO2 uitstoot:                  134 gr/km (A-label)
  • Verbruik:                      5.8 l/100 km
  • Prijs vanaf:                   28.350 euro
  • Bijtelling:                    20%


Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Rijtest Alfa Romeo Giulietta – 1.4 benzinemotor met 170 pk!”

Jan|19.09.10|12:46

Een prachtige auto maar op benzine als lesauto???
Dan had een review met diesel beter op zijn plaatst geweest.
G3 zou natuurlijk ook een mogelijkheid zijn maar weet niet of dat wel zo’n goede combi is in een alfa.

Roger|07.10.10|15:35

Nou ik wel.
Motorisch zijn ze al 100 jaar onovertroffen. Ondanks dat hier een w.s. ook niet te versmaden FIAT motor in ligt wat sowieso al een stuk beter is dan de meeste Duitse trollentroep, zal ook deze wel weer geweldig op G3 rijden.
G3 geeft betere koeling, meer vermogen en bij Alfa een betere doorstart in de 2e versnelling dan een Mercedes of golf 5 heb ik ervaren. lekker met 400 toeren wegtokkelen.
De enige makke in mijn 10 jaar oude 156 met G3 is van de (duitse) firma Bosch.
Dit betreft de software om de auto lage uitstoot te geven, wat weer een gevolg is van de milieuleugen die door de Europese regering wordt volgehouden als een goedkope mantra.
Fiat vond directe injectie uit voor zowel Diesel als Benzine en is in zijn geheel een meer solide concern als Volkswagen, waar managers elkaar regelmatig de zelfdoding instuurden met hun op angst en manipulatie gebaseerde methodes. Ik kan alleen maar hopen dat dit een keer beter wordt. Het vermarkten van voornoemde FIAT patenten werd aan Bosch gegund/verkocht. Maar ja…Duitsers….zucht…
Ik koop geen bont…ik koop geen Volkswagen.
Wist je nog dat de Italiaan Giugiaro het Volkswagen concern heeft gered met het tekenen van de golf 1? Was dit mislukt, dan was het over en uit met VW. Gelijk het probleem van Porsche. Maar 1 auto kunnen ontwerpen, met de motor op de slechts denkbare plaats, maar ja….duitsers…zucht…zie ook Audi, want je weet wel waar hun Quattro vandaan komt? haha
De Duitsers wisten nog een verschrikkelijke plek te bedenken voor een motor. Nl voor de vooras, ha net zo erg als achter de achteras VW Porsche. Om dit op te lossen moesten ze wel quattrotechniek maken. en dat zetten ze nu in de markt als een sterk punt.
Ferrari 2 aangedreven wielen. I rest my case.
alleen in Italië worden auto’s gebouwd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest Alfa Romeo Giulietta – 1.4 benzinemotor met 170 pk! | RijschoolPro
Alfa Romeo, Giulietta, rijtest

Rijtest Alfa Romeo Giulietta – 1.4 benzinemotor met 170 pk!

AUTOVANDAAG – Alfa Romeo schrikt het middenklasse segment danig op met de Giulietta. Wat een prachtig gelijnde lesauto! We gingen op pad met de 1.4 MultiAir Turbo, goed voor 170 pk, maar met een A-label en 20 procent bijtelling.

De Italiaanse schone komt vooral in een witte kleurstelling met grote lichtmetalen wielen volledig tot zijn recht. De centrale grille en compacte koplampclusters met led-dagrijverlichting bezorgen de Giulietta bovendien een ietwat brutale neus.

Sportieve Hatchbak

Door de grepen van de achterportieren te verstoppen in de raamstijl, wekt Alfa de indruk van een meer sportieve driedeurs hatchback. Aan de achterzijde zijn het vooral de glooiende led-vormen in de lichtunits die tot de verbeelding spreken, het bezorgt de Giulietta zeker in de avonduren een opvallende aanblik.

Het dashboard is overzichtelijk van opzet en de bediening voor audiosysteem en klimaatinstallatie bevinden zich op logische plaatsen. Voorin is het uiterst prettig toeven, ook lange personen kunnen dankzij de lage zit een prima werkplek instellen. Onderweg nog even de rugleuning van de bestuurdersstoel bijstellen vormt trouwens een hele opgaaf. De aangesnoerde gordel schermt de verstelling namelijk af.

1.4 liter MultiAir turbo

Voor de aandrijving van onze Giulietta zorgt een 1.4 liter MultiAir turbomotor. Het komt er simpel gezegd op neer dat de MultiAir-techniek de motor beter en meer gecontroleerd laat ademen. Enerzijds kunnen zo hogere vermogens worden behaald, anderzijds daalt hiermee het brandstofverbruik, in dit geval mede dankzij het standaard aanwezige stop-/startsysteem.

De 1.4 schopt het tot 170 pk, maar met een gemiddelde CO2-uitstoot van 134 g/km scoort ie een A-label en betaalt de rijinstructeur slechts 20 procent bijtelling. Dat is nog eens slim bijtellen. Al zul je in de praktijk het opgegeven verbruik van 1 op 17,2 maar moeizaam halen. Reken eerder op een krappe 1 op 15.

Zesbak

De pook van de handgeschakelde zesbak ligt lekker in de hand en de bak schakelt heerlijk nauwkeurig. Nul tot honderd doet de Giulietta in 7,8 tellen en de topsnelheid ligt op 218 km/u. Het eerder genoemd stop-/startsysteem functioneert soepel. Snel wegrijden kan zonder horten of stoten.

Met de Giulietta heeft Alfa Romeo een sterke troef in het middenklasse segment in handen. De auto is beeldschoon, goed afgewerkt met mooie materialen en de prestaties zijn weer Alfa-waardig. Bovendien is de vanafprijs van 23.950 euro ook alleszins vriendelijk te noemen, zeker gezien de riante standaarduitrusting met een airco, led-dagrijverlichting, cruise control en elektrisch bedienbare spiegels en ramen vóór.

Specificaties: Alfa Romeo Guilietta

  • Lengte:                        435 cm
  • Breedte:                       180 cm
  • Hoogte:                        147 cm
  • Wielbasis:                     263 cm
  • Gewicht:                       1265 kg
  • Inhoud kofferruimte:           350 liter
  • Motorinhoud:                   1368 cc
  • Brandstof:                     benzine
  • Vermogen:                      170 pk / 5500 tpm
  • Koppel:                        250 Nm / 2500 toeren
  • Aandrijving:                   voor
  • Acceleratie 0-100 km/h:        7.8 sec
  • Topsnelheid:                   218 km/h
  • CO2 uitstoot:                  134 gr/km (A-label)
  • Verbruik:                      5.8 l/100 km
  • Prijs vanaf:                   28.350 euro
  • Bijtelling:                    20%


Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Rijtest Alfa Romeo Giulietta – 1.4 benzinemotor met 170 pk!”

Jan|19.09.10|12:46

Een prachtige auto maar op benzine als lesauto???
Dan had een review met diesel beter op zijn plaatst geweest.
G3 zou natuurlijk ook een mogelijkheid zijn maar weet niet of dat wel zo’n goede combi is in een alfa.

Roger|07.10.10|15:35

Nou ik wel.
Motorisch zijn ze al 100 jaar onovertroffen. Ondanks dat hier een w.s. ook niet te versmaden FIAT motor in ligt wat sowieso al een stuk beter is dan de meeste Duitse trollentroep, zal ook deze wel weer geweldig op G3 rijden.
G3 geeft betere koeling, meer vermogen en bij Alfa een betere doorstart in de 2e versnelling dan een Mercedes of golf 5 heb ik ervaren. lekker met 400 toeren wegtokkelen.
De enige makke in mijn 10 jaar oude 156 met G3 is van de (duitse) firma Bosch.
Dit betreft de software om de auto lage uitstoot te geven, wat weer een gevolg is van de milieuleugen die door de Europese regering wordt volgehouden als een goedkope mantra.
Fiat vond directe injectie uit voor zowel Diesel als Benzine en is in zijn geheel een meer solide concern als Volkswagen, waar managers elkaar regelmatig de zelfdoding instuurden met hun op angst en manipulatie gebaseerde methodes. Ik kan alleen maar hopen dat dit een keer beter wordt. Het vermarkten van voornoemde FIAT patenten werd aan Bosch gegund/verkocht. Maar ja…Duitsers….zucht…
Ik koop geen bont…ik koop geen Volkswagen.
Wist je nog dat de Italiaan Giugiaro het Volkswagen concern heeft gered met het tekenen van de golf 1? Was dit mislukt, dan was het over en uit met VW. Gelijk het probleem van Porsche. Maar 1 auto kunnen ontwerpen, met de motor op de slechts denkbare plaats, maar ja….duitsers…zucht…zie ook Audi, want je weet wel waar hun Quattro vandaan komt? haha
De Duitsers wisten nog een verschrikkelijke plek te bedenken voor een motor. Nl voor de vooras, ha net zo erg als achter de achteras VW Porsche. Om dit op te lossen moesten ze wel quattrotechniek maken. en dat zetten ze nu in de markt als een sterk punt.
Ferrari 2 aangedreven wielen. I rest my case.
alleen in Italië worden auto’s gebouwd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.