Volkswagen, Polo, BlueMotion, belastingvrije auto

Voordelen belastingvrije lesauto blijven nog even bestaan

Ook in 2011 worden rijschoolhouders met schone en zuinige lesauto’s beloond met fiscale voordelen. Er veranderen wat tarieven, maar in de basis wordt het bestaande overheidsbeleid doorgezet.

Goed nieuws is dat het nul-tarief van de motorrijtuigenbelasting behouden blijft. Kopers van ‘zeer zuinige auto’s’ worden in ieder geval tot 2013 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB).

BlueMotion

De auto’s die in deze categorie vallen zijn benzine-auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 110 g/km en diesels die niet meer dan 95 g/km aan CO2 de lucht inblazen, zoals de Volkswagen Polo BlueMotion.

De BPM-vrijstelling voor deze auto’s blijft eveneens bestaan tot 2013. Voor nul-emissie auto’s (elektrisch) geldt zelfs tot 2018 dat het BPM-tarief nul blijft. Een andere regeling die vorig jaar van kracht ging en voorlopig nog geldt is de 500 euro aan BPM-korting voor de aanschaf van auto’s met een af-fabriek aardgas-installatie.

Lesauto

Voor rijinstructeurs die de lesauto ook privé gebruiken blijft alles bij het oude: op basis van de CO2-uitstoot geldt een percentage van 14, 20 of 25 procent van de cataloguswaarde van de auto dat de rijder bij zijn of haar inkomen moet optellen. In 2011 worden hiervoor dezelfde grenzen gehanteerd als in 2010.

Dat wil zeggen dat een benzine-auto maximaal 110 g/km aan CO2 mag uitstoten om in aanmerking te komen voor de 14 procent categorie, een dieselauto maximaal 95 g/km. Heb je een auto van de baas die helemaal geen schadelijke stoffen uitstoot (een zogenaamde ‘nul-emissie auto, dat wil zeggen een elektrische of waterstofauto) dan blijf je aankomend jaar volledig vrijgesteld van fiscale bijtelling.

BPM

Toch verandert er het een en ander in de BPM-regeling. Omdat de invoering van de kilometerheffing voorlopig is afgeblazen, wordt de daarmee samenhangende afbouw van de BPM per 1 januari 2011 stopgezet. Hetzelfde geldt trouwens voor de daarmee samenhangende verhoging van de MRB.

De los hiervan ingezette ombouw van de BPM – van een aanschafbelasting naar een heffing op basis van CO2-uitstoot – gaat gewoon door. In 2011 worden dezelfde emissiegrenzen gehanteerd om de BPM vast te stellen. Wel veranderen de tarieven. Het uiteindelijke bedrag dat je aan BPM betaalt zal naar verhouding een kleiner percentage bevatten voor de cataloguswaarde van de auto, maar een groter percentage voor de CO2-uitstoot.

CO2-Uitstoot

De overheid blijft de aanschaf van ‘zuinige’ auto’s stimuleren. Echter, kreeg je voor deze auto’s in 2010 een bonus van 750 euro, vanaf 2011 is de bonus nog maar 500 euro. Een auto valt in de categorie ‘zuinig’ wanneer de CO2-uitstoot tussen de 110 en 120 gram ligt (benzine auto’s) of tussen de 95 en 120 gram (dieselauto’s).

Af-fabriek roetfilters worden niet langer gesubsidieerd met een BPM-korting. Dat komt omdat deze filters vanaf 1 januari verplicht zijn voor personenauto’s met dieselmotor. Daar staat tegenover dat er wel een BPM-korting gegeven wordt bij de aankoop van een diesel personenauto die voldoet aan de uitlaatgasnorm Euro-6.In 2011 bedraagt deze korting 1.500 euro, daarna wordt de korting afgebouwd.

Accijns

Tot slot wordt per 1 januari de accijns op benzine, diesel en LPG verhoogd met 0,6 procent.

Nemen we alle belastingmaatregelen in ogenschouw dan luidt de conclusie dat groen rijden ook voor de rijschoolhouder in 2011 blijft lonen voor de portemonnee. In 2011 rondt de regering een onderzoek af waarin een periodieke aanscherping van bovenstaande regelingen wordt voorbereid. Naar verwachting gebeurt dit op zijn vroegst in 2012 of 2013.

Bron: Autokopen.nl

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Voordelen belastingvrije lesauto blijven nog even bestaan”

Sabor|04.01.11|21:53

Zijn er ook al rijscholen die elektrisch of op waterstof rijden?

Kees|05.01.11|09:41

Een elektrische auto is een automaat, net als een hybride. Dus voor de meeste rijscholen ongeschikt. Bovendien is nog geen elektrische of waterstof-auto goedgekeurd door het CBR als examenauto.

Sabor|05.01.11|14:52

Jammer, zal best interessant zijn voor de toekomst ( zal wel moeten oliereserves raken ook uitgeput). Misschien iets om over na te denken bij het CBR.

Reanne|06.01.11|14:28

Ja, maar elektriciteit moet ook opgewekt worden.
Is dus ook niet zo milieuvriendelijk als het lijkt.

Roger|06.01.11|14:53

Olie reserves raken niet uitgeput de 1e honderd jaar. Bron: mijn broer welke raffinaderijen ontwerpt
Elektrisch is verschrikkelijk. Chinezen sterven nu massaal door delfstof winning en na drie tot 4 jaar rijden heb je nieuwe accus nodig. 10.000 euro’s .
Denk toch eens na mensen.
Waterstof kan je gewoon in een ottomotor verbranden, houden we dat heerlijke uitlaatgeluid tenminste ook. Medestander? BMW. Ik geef toe…geen beste auto’s maar dit dan weer wel haha

Roger|06.01.11|14:54

Gelukkig dat die hele milieu hoax binnenkort voorbij is toch?

Ben van der Veen|06.01.11|21:31

Ik denk dat we ten eerste af moeten van de scheiding tussen schakel en automaat. Er is m.i. niets beter dan een automaat. Niemand klaagt tegenwoordig dat een auto wordt gestart met een sleutel of knop i.p.v. zo’n handel aan de voorkant van de auto.
Er zijn vast een aantal knappe koppen die deze uitdaging aan willen gaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.