Ford, Focus

Rijtest: Ford zet grote stappen met de nieuwe Focus

AUTOVANDAAG – Ford’s nieuwe Focus heeft veel slimme en veilige features, zuinige Ecoboost motoren en niet te missen Kinetic looks. Een nadere kennismaking.

Waar de vorige Focus geen uitblinker was in de kwaliteitsbeleving van het interieur, is de nieuwe dat zeker wel. Slechts een klein gedeelte van het deurpaneel – ter hoogte van de handgreep – verdient door de materiaalkeuze geen goedkeuring.

Bagageruimte

Ook de ruimte voor- en achterin is in orde. Voor dit kaliber auto is de bagageruimte ruimhartig bemeten met minimaal 363 liter.

De logica van het radiopaneel op het dashboard is minder snel te doorgronden. Bovendien hadden we liever een iets groter beeldscherm gezien; zeker als je navigatie hebt besteld is dat wel prettig. Het MyFordTouch systeem – dat de Focus in Amerika al wel heeft en later ook naar Europa komt – kan beide puntjes gaan veranderen.

Waar de nieuwe Focus serieus de bakens verzet zijn de aandrijflijnen. Het motorpalet bevat voor het eerst EcoBoost turbomotoren die met minder brandstof veel meer kunnen.

Bijtelling

Dat is ook terug te zien in de bijtelling van de benzinemodellen; alle motorvarianten komen in aanmerking voor 20% bijtelling. Of je nou de instapper 1.6 Ti-VCT 105 pk of de meest krachtige 1.6 EcoBoost met 182 pk bestelt; meer dan 6.0 liter/100km hoeft de verbruiksmeter niet aan te wijzen.

Ford heeft die grote stappen ook kunnen maken door ECOnetic-technieken zoals een actieve grille, het herwinnen van remenergie en (op sommige motorisaties) start/stop-techniek toe te passen. Om optimaal brandstof te besparen moet je immers verder kijken dan alleen de motor zelf.

In de landelijke omgeving van Jerez (Spanje) boord Ford de mogelijkheid de nieuwe Focus 1.6 Ecoboost 182 pk aan de tand te voelen. Deze is (voorlopig) standaard uitgerust met een handgeschakelde zesbak en bewijst zich als een plezierige combinatie.

Zuinigheid

Zuinigheid en kracht zijn optimaal verenigd om zowel milieu als bestuurder blij te maken. De viercilinder is vroeg op stoom en duwt met 240 Nm trekkracht flink, de zesbak heeft daarbij geen al te ‘groen’ overbrengingen zodat de fut er bij vroeg opschakelen niet uit gaat. Dankzij grondige geluidsisolatie blijft het in de Focus-cockpit ook opvallend stil.

Juist dankzij het energieke karakter van de motor leent de nieuwe Focus zich nog beter voor een leuk stukje sturen. Hoewel wel te merken is dat Ford het scherpe randje van de besturing uit de vorige generatie heeft gehaald bewijst hij zich nog meer als een uitgebalanceerde allrounder; direct, niet te licht en evenmin wollig of nerveus.

Door de iets brave insteek zijn ook grotere rolbewegingen van de koets voelbaar. Toch blijkt ook dit geen signaal dat de Focus aan rijcapaciteiten heeft ingeboet. Dankzij standaard Torque Vectoring kunnen de voorwielen meer kracht en dwang aan dan tevoren. Bovendien is de Focus in de Trend Sport uitvoering voorzien van een sportonderstel.

Veiligheid

Weer heel innovatief zijn de diverse (veiligheids-)features die in de nieuwe generatie beschikbaar zijn. Semi-automatisch inparkeren, dodehoek detectie, rijstrookdetectie, grootlichtassistent, adaptieve cruise control en verkeersbordherkenning met dubbele weergave, vermoeidheidsherkenning en een auto-brake systeem bij snelheden tot 30 km/u, het is allemaal mogelijk in extra pakketten.

De nieuwe Focus zet in vele opzichten grote stappen, zowel in uitstraling, kwaliteit, verfijning en veiligheid. Zeker gezien het competitieve prijsniveau en de complete uitrusting. Ook al is het onderstel van de Focus ietsjes getemd ten gunste van comfort en ‘wereldwijde acceptatie’.

In Nederland wordt de Focus leverbaar als Ambiente, Trend, Trend Sport en Titanium. Ford verwacht het meeste van die laatste uitvoering, mede te danken aan de veeleisende leaserijders. De Focus Titanium is er vanaf 23.495 euro maar de prijslijst start al net onder de 20 mille.

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest: Ford zet grote stappen met de nieuwe Focus | RijschoolPro
Ford, Focus

Rijtest: Ford zet grote stappen met de nieuwe Focus

AUTOVANDAAG – Ford’s nieuwe Focus heeft veel slimme en veilige features, zuinige Ecoboost motoren en niet te missen Kinetic looks. Een nadere kennismaking.

Waar de vorige Focus geen uitblinker was in de kwaliteitsbeleving van het interieur, is de nieuwe dat zeker wel. Slechts een klein gedeelte van het deurpaneel – ter hoogte van de handgreep – verdient door de materiaalkeuze geen goedkeuring.

Bagageruimte

Ook de ruimte voor- en achterin is in orde. Voor dit kaliber auto is de bagageruimte ruimhartig bemeten met minimaal 363 liter.

De logica van het radiopaneel op het dashboard is minder snel te doorgronden. Bovendien hadden we liever een iets groter beeldscherm gezien; zeker als je navigatie hebt besteld is dat wel prettig. Het MyFordTouch systeem – dat de Focus in Amerika al wel heeft en later ook naar Europa komt – kan beide puntjes gaan veranderen.

Waar de nieuwe Focus serieus de bakens verzet zijn de aandrijflijnen. Het motorpalet bevat voor het eerst EcoBoost turbomotoren die met minder brandstof veel meer kunnen.

Bijtelling

Dat is ook terug te zien in de bijtelling van de benzinemodellen; alle motorvarianten komen in aanmerking voor 20% bijtelling. Of je nou de instapper 1.6 Ti-VCT 105 pk of de meest krachtige 1.6 EcoBoost met 182 pk bestelt; meer dan 6.0 liter/100km hoeft de verbruiksmeter niet aan te wijzen.

Ford heeft die grote stappen ook kunnen maken door ECOnetic-technieken zoals een actieve grille, het herwinnen van remenergie en (op sommige motorisaties) start/stop-techniek toe te passen. Om optimaal brandstof te besparen moet je immers verder kijken dan alleen de motor zelf.

In de landelijke omgeving van Jerez (Spanje) boord Ford de mogelijkheid de nieuwe Focus 1.6 Ecoboost 182 pk aan de tand te voelen. Deze is (voorlopig) standaard uitgerust met een handgeschakelde zesbak en bewijst zich als een plezierige combinatie.

Zuinigheid

Zuinigheid en kracht zijn optimaal verenigd om zowel milieu als bestuurder blij te maken. De viercilinder is vroeg op stoom en duwt met 240 Nm trekkracht flink, de zesbak heeft daarbij geen al te ‘groen’ overbrengingen zodat de fut er bij vroeg opschakelen niet uit gaat. Dankzij grondige geluidsisolatie blijft het in de Focus-cockpit ook opvallend stil.

Juist dankzij het energieke karakter van de motor leent de nieuwe Focus zich nog beter voor een leuk stukje sturen. Hoewel wel te merken is dat Ford het scherpe randje van de besturing uit de vorige generatie heeft gehaald bewijst hij zich nog meer als een uitgebalanceerde allrounder; direct, niet te licht en evenmin wollig of nerveus.

Door de iets brave insteek zijn ook grotere rolbewegingen van de koets voelbaar. Toch blijkt ook dit geen signaal dat de Focus aan rijcapaciteiten heeft ingeboet. Dankzij standaard Torque Vectoring kunnen de voorwielen meer kracht en dwang aan dan tevoren. Bovendien is de Focus in de Trend Sport uitvoering voorzien van een sportonderstel.

Veiligheid

Weer heel innovatief zijn de diverse (veiligheids-)features die in de nieuwe generatie beschikbaar zijn. Semi-automatisch inparkeren, dodehoek detectie, rijstrookdetectie, grootlichtassistent, adaptieve cruise control en verkeersbordherkenning met dubbele weergave, vermoeidheidsherkenning en een auto-brake systeem bij snelheden tot 30 km/u, het is allemaal mogelijk in extra pakketten.

De nieuwe Focus zet in vele opzichten grote stappen, zowel in uitstraling, kwaliteit, verfijning en veiligheid. Zeker gezien het competitieve prijsniveau en de complete uitrusting. Ook al is het onderstel van de Focus ietsjes getemd ten gunste van comfort en ‘wereldwijde acceptatie’.

In Nederland wordt de Focus leverbaar als Ambiente, Trend, Trend Sport en Titanium. Ford verwacht het meeste van die laatste uitvoering, mede te danken aan de veeleisende leaserijders. De Focus Titanium is er vanaf 23.495 euro maar de prijslijst start al net onder de 20 mille.

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.