Belastingdienst, belasting, btw

Belastingdienst richt haar vizier op de rijschoolbranche

De Belastingdienst gaat extra scherp letten op rijscholen die ‘zwart rijles geven’. Uit onderzoek van de dienst blijkt dat 20% van de rijscholen extra aandacht nodig heeft. “We zien grote verschillen tussen het aantal ingekochte praktijkexamens bij het CBR en de opgegeven omzet die daarbij zou moeten horen”, licht inspecteur Richard Buijs toe.

Rijscholen die zwart rijles geven zijn een doorn in het oog van goedwillende rijscholen en de overheid. Omdat er bijvoorbeeld geen BTW (21%), loonheffing en sociale lasten worden afgedragen, leidt dat tot enorme prijserosie. Daardoor kunnen veel professionele rijscholen moeilijk het hoofd boven water houden.

Wettelijke verplichting

De overheid loopt op haar beurt weer belastinginkomsten mis. Bovendien is het de taak van de Belastingdienst om er op toe te zien dat iedereen zijn deel bijdraagt en voldoet aan de wettelijke verplichtingen, mede om oneerlijke concurrentie te voorkomen.

De Belastindienst adviseert rijscholen hun aangifte over de jaren 2009, 2010 en 2011 nog eens goed te controleren. “Wanneer wij constateren dat rijscholen hun omzet niet correct hebben verantwoord, kan dit leiden tot sancties”, zegt projectleider Peter Goossen.

Omzet

Rijscholen kunnen hun omzet narekenen op basis van het aantal lesuren en de uurtarieven. Goossen: “Vermenigvuldig het aantal examenaanvragen met het voor de onderneming gemiddelde aantal lesuren en de uurtarieven. Voor het aantal examens kan een rijschoolhouder de jaaroverzichten raadplegen via TOP van het CBR.”

Buijs: “Als ze het vermoeden hebben dat er fouten zitten in hun opgegeven omzetbedragen, dan kunnen ze zich het best bij ons melden voor een gesprek. Als blijkt dat het bijvoorbeeld om een slordigheid of onwetendheid gaat, zullen we daar rekening mee houden bij een eventuele strafmaat.” De strafmaat varieert in dat geval tussen 0% en de maximale 100% boete.

Aangifte

Rijscholen die ‘verdacht’ zijn en zich niet uit vrije wil melden, krijgen in januari een brief met een persoonlijk verzoek in gesprek te gaan met de Belastingdienst. “Mocht dan blijken dat zijn aangiftes niet kloppen, zullen we daar dan minder soepel mee omgaan. Omdat deze ondernemer zich niet meteen vrijwillig heeft gemeld”, vertelt Buijs.

Als er dan nog rijscholen uit de 20%-groep overblijven die geen contact hebben opgenomen met de Belastingdienst voor het maken van een afspraak, krijgen zij een persoonlijke controle. Daartoe heeft de dienst extra capaciteit gereserveerd.

Aantal lesuren

“In dat geval gaan we de boekhouding doorspitten. Blijkt de administratie onjuist, dan mogen wij bepalen wat volgens ons de omzet zou moeten zijn”, vertelt Buijs. “Dan is het aan de rijschool om te bewijzen dat het bij hem anders is.” Om het aantal lesuren te bepalen, kijkt de inspecteur onder meer naar de hoeveelheid ingekochte examens en brandstofkosten.

Rijscholen die in gesprek willen met de Belastingdienst of meer informatie willen, dienen dat voor 1 januari 2013 te laten weten via [email protected]. In een persoonlijk gesprek wordt dan gekeken naar de specifieke situatie van de rijschoolhouder.

Bart Pals

Vragen over dit onderwerp? De Belastingdienst is standhouder op de Rijschoolbeurs tijdens de Lesauto-testdag op 26 november in Maarssen. Dat evenement wordt georganiseerd door VerkeersPro.nl.

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “Belastingdienst richt haar vizier op de rijschoolbranche”

Thijs Jacobs|15.11.12|12:05

Gelukkig, want er zullen dan toch een zooi (les)autos van de weg verdwijnen, je haalt ze er zo uit, pak die met gewoon een L op t dak maar als eerste, bijna allemaal beunhazen.

Jan de Groot|15.11.12|20:13

En terecht , de concuretie is moordend , op zondag met 4 personen in de auto zonder borden , en op de scholen rond vertellen ik heb maar 10 lessen gehad terwijl dat hele weekenden waren jan de groot

Roy Zitter|15.11.12|21:59

Ben ik helemaal mee eens. Er zijn zat rijscholen die er bij beunen. Telkens ieder jaar een nieuwe auto kopen om die af te schrijven op de ” zaak”. Want je hoeft dan geen gereden km’ s meer bij houden en dus menig leerling zwart achter over drukken.

Beer Krol|16.11.12|06:34

De belastingdienst zal wel niet uitgaan van een gemiddeld aantal lessen per rijschool , maar hier een gemiddelde per totale branche aanhouden!!
Enig idee wat dat zou moeten zijn???
Beer Krol

Frits Lorié|16.11.12|16:16

Terugkomend op de opmerking van Beer. Ik denk ook dat ze een standaard matrix loslaten op het aantal ingekochte examens. De nederlandse belastingdienst is over het algemeen erg zwart/wit en gebruiken bijzonder simpele rekenmethode’s om het de desbetreffende ambtenaar niet te moeilijk te maken. Dus mijn inschatting; gemiddeld 29 lessen op een ingekocht examen met een 5%+ en 5%- marge. Val je binnen deze tollerantie dan is het goed, val je erbuiten ….tja, dan openen ZE toch de jacht op je..;-)

Willy Davina|16.11.12|23:50

Helemaal goed , wij weten allemaal dat we belasting moeten betalen vindt niemand leuk ook de belastinginspecteur niet maar ieder zijn werk
Wij hopen dat ze de illegalen eens een keer goed aanpakken ik zie soms rijscholen die een L op hun dak hebben en verder niets en denk dan hoe komen die dan aan hun leerlingen ik denk mond reclame ga daar maar heen goedkoop en dat terwijl onze markt al behoorlijk verziekt is het wordt tijd dat onze branche eens doorgelicht wordt en met meer recpect wordt

Michael Sonderman|17.11.12|08:58

Ook eens, hopelijk is het resultaat, nivellering van de les prijzen.
Ik denk wel dat de belastingdienst aan een beetje research doet en weet dat er onderzoeken zijn die aantonen dat een leerling gemiddeld 43 uur les heeft voor het eerste examen, waarvan de bron de leerling is en het er in werkelijkheid meer zullen zijn. ook verwacht ik dat er vanaf de zomer al foto’s geschoten zijn om het vermoeden te onderbouwen. Maar wat met leerlingen die 40 uur bij rijschool X hebben gevolgd en 10 bij Z

Youran van Ark|17.11.12|20:13

Gewoon geen contant geld accepteren en alles opgeven aan de belastingdienst. Zit je tenminste lekker relaxed in de auto. Kan me niet voorstellen dat deze gasten fijn in de rondte rijden. Fuikje en je bent de sjaak. Laatst nog 1 hier op verkeerspro.nl voor € 175.000.- t schip in. Prima dus die controles, goede anti-crisis maatregel.

Bert van den Hoorn|01.12.12|18:11

Voor de eerlijke rijscholen zal het geen enkel probleem zijn dat de Belastingdienst extra gaat controleren. Vooral doen dus.
En eigenlijk moet de politie ook veel meer controles uit gaan voeren vwb lesauto’s.
Als dat een paar jaar consequent gedaan zou worden is er zo een heel aantal rijscholen vertrokken. En dat zullen rijscholen zijn waar niemand op zit te wachten.

Hebben ze wel rekening gehouden met rijscholen die met zzp ers werken krijg je een heel ander beeld Autorijschool Wierd Baarda

Raya Bolink|14.01.13|11:11

Terecht wordt aangegeven dat een leerling eerst x lessen ergens anders kan hebben gevolgd. Ik heb zelf erg veel van die leerlingen. Daardoor zou ik volgens de belastingdienst veel meer verdiend moeten hebben dan ik in werkelijkheid heb. Dus verdacht????
De eerste rijschool wordt dan ook niet volgens de norm afgerekend omdat er geen examen is gedaan.

Gerrit Grevengoed|01.02.13|14:18

Het zwartwerken wordt nu ook in de hand gewerkt door het IBKI toneelstukje
immers met een zakelijke lesauto kon je voorheen nooit uitleggen
waarom je je zakelijke auto anders gebruikte dan voor een betaalde rijles,
Nu kun je als “kwaadwillende” altijd claimen dat je op dat moment
onbetaald aan het oefenen was voor je IBKI praktijkbegeleiding
dat oefenen is namelijk ook “zakelijk” gebruik.
wanneer je dan 20 uur “gratis” aan het rijden bent
is dat best uit te leggen als zakelijk gebruik.

Gerrit Grevengoed|01.02.13|18:45

het lijkt me niet dat je een zwartwerker aan het dakbord kunt herkennen
een zwartwerker plaatst helemaal geen dakbord op z’n auto
en het is ook mogelijk om met dakbord zwart te werken,
mijn paranoide buurman suggereerde ooit ook dat ik wel eens niet zou deugen omdat ik alleen een blauw/wit L bord op het dak heb staan
maar waarom zou je uberhaupt dan een bord op je dak zetten he ?

Bart Tromp|29.03.13|17:33

Heren helemaal mee eens, al die zwartwerkers aanpakken!! Daarnaast word de markt nog steeds verpest door de overheid. 3 jaar geleden hoorde ik al via de opleiding dat er nieuwe auto’s, laptops enz enz… vergoed worden door het UWV onder de noemer “investeringskosten in hun zaak”, daarnaast waren er toen mensen die al rond liepen te vertellen, dat alles wat ze te kort kwamen met rijles geven, met hun WAO uitkering aangevuld zou worden tot X % van het laatst verdiende salaris !!!.

Bart Tromp|29.03.13|17:40

Op die manier word het ook wel erg makkelijk gemaakt om voor enkele stuivers te gaan rijden. Daarnaast ben ik zelf ZZP-er, ik rij met een nette bestickerde auto, een enkele blauwe L op het dak….., Ik heb namelijk ook andere werkzaamheden vanuit mijn rijschool, behalve alleen rijles geven….,Maakt dat mij ook verdacht dan!! Laten we als rijinstructeurs nu eens de beunhazen aanpakken, onze eigen Branche beschermen, laat de Bovag stoppen met alle leden/niet leden over 1 kam te scheren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belastingdienst richt haar vizier op de rijschoolbranche | RijschoolPro
Belastingdienst, belasting, btw

Belastingdienst richt haar vizier op de rijschoolbranche

De Belastingdienst gaat extra scherp letten op rijscholen die ‘zwart rijles geven’. Uit onderzoek van de dienst blijkt dat 20% van de rijscholen extra aandacht nodig heeft. “We zien grote verschillen tussen het aantal ingekochte praktijkexamens bij het CBR en de opgegeven omzet die daarbij zou moeten horen”, licht inspecteur Richard Buijs toe.

Rijscholen die zwart rijles geven zijn een doorn in het oog van goedwillende rijscholen en de overheid. Omdat er bijvoorbeeld geen BTW (21%), loonheffing en sociale lasten worden afgedragen, leidt dat tot enorme prijserosie. Daardoor kunnen veel professionele rijscholen moeilijk het hoofd boven water houden.

Wettelijke verplichting

De overheid loopt op haar beurt weer belastinginkomsten mis. Bovendien is het de taak van de Belastingdienst om er op toe te zien dat iedereen zijn deel bijdraagt en voldoet aan de wettelijke verplichtingen, mede om oneerlijke concurrentie te voorkomen.

De Belastindienst adviseert rijscholen hun aangifte over de jaren 2009, 2010 en 2011 nog eens goed te controleren. “Wanneer wij constateren dat rijscholen hun omzet niet correct hebben verantwoord, kan dit leiden tot sancties”, zegt projectleider Peter Goossen.

Omzet

Rijscholen kunnen hun omzet narekenen op basis van het aantal lesuren en de uurtarieven. Goossen: “Vermenigvuldig het aantal examenaanvragen met het voor de onderneming gemiddelde aantal lesuren en de uurtarieven. Voor het aantal examens kan een rijschoolhouder de jaaroverzichten raadplegen via TOP van het CBR.”

Buijs: “Als ze het vermoeden hebben dat er fouten zitten in hun opgegeven omzetbedragen, dan kunnen ze zich het best bij ons melden voor een gesprek. Als blijkt dat het bijvoorbeeld om een slordigheid of onwetendheid gaat, zullen we daar rekening mee houden bij een eventuele strafmaat.” De strafmaat varieert in dat geval tussen 0% en de maximale 100% boete.

Aangifte

Rijscholen die ‘verdacht’ zijn en zich niet uit vrije wil melden, krijgen in januari een brief met een persoonlijk verzoek in gesprek te gaan met de Belastingdienst. “Mocht dan blijken dat zijn aangiftes niet kloppen, zullen we daar dan minder soepel mee omgaan. Omdat deze ondernemer zich niet meteen vrijwillig heeft gemeld”, vertelt Buijs.

Als er dan nog rijscholen uit de 20%-groep overblijven die geen contact hebben opgenomen met de Belastingdienst voor het maken van een afspraak, krijgen zij een persoonlijke controle. Daartoe heeft de dienst extra capaciteit gereserveerd.

Aantal lesuren

“In dat geval gaan we de boekhouding doorspitten. Blijkt de administratie onjuist, dan mogen wij bepalen wat volgens ons de omzet zou moeten zijn”, vertelt Buijs. “Dan is het aan de rijschool om te bewijzen dat het bij hem anders is.” Om het aantal lesuren te bepalen, kijkt de inspecteur onder meer naar de hoeveelheid ingekochte examens en brandstofkosten.

Rijscholen die in gesprek willen met de Belastingdienst of meer informatie willen, dienen dat voor 1 januari 2013 te laten weten via [email protected]. In een persoonlijk gesprek wordt dan gekeken naar de specifieke situatie van de rijschoolhouder.

Bart Pals

Vragen over dit onderwerp? De Belastingdienst is standhouder op de Rijschoolbeurs tijdens de Lesauto-testdag op 26 november in Maarssen. Dat evenement wordt georganiseerd door VerkeersPro.nl.

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “Belastingdienst richt haar vizier op de rijschoolbranche”

Thijs Jacobs|15.11.12|12:05

Gelukkig, want er zullen dan toch een zooi (les)autos van de weg verdwijnen, je haalt ze er zo uit, pak die met gewoon een L op t dak maar als eerste, bijna allemaal beunhazen.

Jan de Groot|15.11.12|20:13

En terecht , de concuretie is moordend , op zondag met 4 personen in de auto zonder borden , en op de scholen rond vertellen ik heb maar 10 lessen gehad terwijl dat hele weekenden waren jan de groot

Roy Zitter|15.11.12|21:59

Ben ik helemaal mee eens. Er zijn zat rijscholen die er bij beunen. Telkens ieder jaar een nieuwe auto kopen om die af te schrijven op de ” zaak”. Want je hoeft dan geen gereden km’ s meer bij houden en dus menig leerling zwart achter over drukken.

Beer Krol|16.11.12|06:34

De belastingdienst zal wel niet uitgaan van een gemiddeld aantal lessen per rijschool , maar hier een gemiddelde per totale branche aanhouden!!
Enig idee wat dat zou moeten zijn???
Beer Krol

Frits Lorié|16.11.12|16:16

Terugkomend op de opmerking van Beer. Ik denk ook dat ze een standaard matrix loslaten op het aantal ingekochte examens. De nederlandse belastingdienst is over het algemeen erg zwart/wit en gebruiken bijzonder simpele rekenmethode’s om het de desbetreffende ambtenaar niet te moeilijk te maken. Dus mijn inschatting; gemiddeld 29 lessen op een ingekocht examen met een 5%+ en 5%- marge. Val je binnen deze tollerantie dan is het goed, val je erbuiten ….tja, dan openen ZE toch de jacht op je..;-)

Willy Davina|16.11.12|23:50

Helemaal goed , wij weten allemaal dat we belasting moeten betalen vindt niemand leuk ook de belastinginspecteur niet maar ieder zijn werk
Wij hopen dat ze de illegalen eens een keer goed aanpakken ik zie soms rijscholen die een L op hun dak hebben en verder niets en denk dan hoe komen die dan aan hun leerlingen ik denk mond reclame ga daar maar heen goedkoop en dat terwijl onze markt al behoorlijk verziekt is het wordt tijd dat onze branche eens doorgelicht wordt en met meer recpect wordt

Michael Sonderman|17.11.12|08:58

Ook eens, hopelijk is het resultaat, nivellering van de les prijzen.
Ik denk wel dat de belastingdienst aan een beetje research doet en weet dat er onderzoeken zijn die aantonen dat een leerling gemiddeld 43 uur les heeft voor het eerste examen, waarvan de bron de leerling is en het er in werkelijkheid meer zullen zijn. ook verwacht ik dat er vanaf de zomer al foto’s geschoten zijn om het vermoeden te onderbouwen. Maar wat met leerlingen die 40 uur bij rijschool X hebben gevolgd en 10 bij Z

Youran van Ark|17.11.12|20:13

Gewoon geen contant geld accepteren en alles opgeven aan de belastingdienst. Zit je tenminste lekker relaxed in de auto. Kan me niet voorstellen dat deze gasten fijn in de rondte rijden. Fuikje en je bent de sjaak. Laatst nog 1 hier op verkeerspro.nl voor € 175.000.- t schip in. Prima dus die controles, goede anti-crisis maatregel.

Bert van den Hoorn|01.12.12|18:11

Voor de eerlijke rijscholen zal het geen enkel probleem zijn dat de Belastingdienst extra gaat controleren. Vooral doen dus.
En eigenlijk moet de politie ook veel meer controles uit gaan voeren vwb lesauto’s.
Als dat een paar jaar consequent gedaan zou worden is er zo een heel aantal rijscholen vertrokken. En dat zullen rijscholen zijn waar niemand op zit te wachten.

Hebben ze wel rekening gehouden met rijscholen die met zzp ers werken krijg je een heel ander beeld Autorijschool Wierd Baarda

Raya Bolink|14.01.13|11:11

Terecht wordt aangegeven dat een leerling eerst x lessen ergens anders kan hebben gevolgd. Ik heb zelf erg veel van die leerlingen. Daardoor zou ik volgens de belastingdienst veel meer verdiend moeten hebben dan ik in werkelijkheid heb. Dus verdacht????
De eerste rijschool wordt dan ook niet volgens de norm afgerekend omdat er geen examen is gedaan.

Gerrit Grevengoed|01.02.13|14:18

Het zwartwerken wordt nu ook in de hand gewerkt door het IBKI toneelstukje
immers met een zakelijke lesauto kon je voorheen nooit uitleggen
waarom je je zakelijke auto anders gebruikte dan voor een betaalde rijles,
Nu kun je als “kwaadwillende” altijd claimen dat je op dat moment
onbetaald aan het oefenen was voor je IBKI praktijkbegeleiding
dat oefenen is namelijk ook “zakelijk” gebruik.
wanneer je dan 20 uur “gratis” aan het rijden bent
is dat best uit te leggen als zakelijk gebruik.

Gerrit Grevengoed|01.02.13|18:45

het lijkt me niet dat je een zwartwerker aan het dakbord kunt herkennen
een zwartwerker plaatst helemaal geen dakbord op z’n auto
en het is ook mogelijk om met dakbord zwart te werken,
mijn paranoide buurman suggereerde ooit ook dat ik wel eens niet zou deugen omdat ik alleen een blauw/wit L bord op het dak heb staan
maar waarom zou je uberhaupt dan een bord op je dak zetten he ?

Bart Tromp|29.03.13|17:33

Heren helemaal mee eens, al die zwartwerkers aanpakken!! Daarnaast word de markt nog steeds verpest door de overheid. 3 jaar geleden hoorde ik al via de opleiding dat er nieuwe auto’s, laptops enz enz… vergoed worden door het UWV onder de noemer “investeringskosten in hun zaak”, daarnaast waren er toen mensen die al rond liepen te vertellen, dat alles wat ze te kort kwamen met rijles geven, met hun WAO uitkering aangevuld zou worden tot X % van het laatst verdiende salaris !!!.

Bart Tromp|29.03.13|17:40

Op die manier word het ook wel erg makkelijk gemaakt om voor enkele stuivers te gaan rijden. Daarnaast ben ik zelf ZZP-er, ik rij met een nette bestickerde auto, een enkele blauwe L op het dak….., Ik heb namelijk ook andere werkzaamheden vanuit mijn rijschool, behalve alleen rijles geven….,Maakt dat mij ook verdacht dan!! Laten we als rijinstructeurs nu eens de beunhazen aanpakken, onze eigen Branche beschermen, laat de Bovag stoppen met alle leden/niet leden over 1 kam te scheren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.