In het zonnetje: gepensioneerde vrachtwageninstructeur Ad van Dooren

Ad van Dooren is afgelopen zomer met pensioen gegaan. Hoewel, hij werkt nog steeds twee dagen in de week als rijinstructeur op de vrachtwagen. En dat blijft hij zo lang mogelijk doen. Van Dooren is namelijk iemand die het ontzettend leuk vind om instructeur te zijn. “Het leukste vind ik dat mensen beginnen bij nul en eindigen met een rijbewijs.”

Ad van Dooren is uitgeroepen tot erelid van Smits Opleidingen en dat is niet zonder reden. “Ad is nou zo iemand die heel positief is en heel fijn om mee samen te werken”, vertelt rijschoolhouder Arno Smits vol enthousiasme. We vonden het hoog tijd om Ad te bellen en hem in het zonnetje te zetten.

RijschoolPro: Heeft u altijd al lesgegeven op de vrachtwagen?
Ad van Dooren: “Nee, ik begon met de personenauto, toen stapte ik over naar de vrachtwagen en de vrachtwagen met aanhanger. Ik doe dat nu 25 jaar. Daarvoor heb ik jarenlang in een slagerij gewerkt, maar die ging op een gegeven moment weg uit het dorp, dus stopte ik met het werk.”

Dus u had zelf nooit op de vrachtwagen gereden?
“Nee, ik ben bij Smits Opleidingen begonnen met de personenauto en heb daar mijn vrachtwagenrijbewijs gehaald. Vaak nam ik als ik vrij was de vrachtwagen met aanhanger mee om rijervaring op te doen. Ook mocht ik tijdens de vakantie de vrachtwagen meenemen. Bij Smits kreeg ik altijd alle mogelijkheden om mezelf te ontplooien.”

Waarom besloot u de overstap te maken?
“De mogelijkheid was er en het leek mij toch leuker. Je krijgt meer verantwoording met zo’n enorm apparaat.”

Je moet ineens anders omgaan met het verkeer.
“Het gedrag achter het stuur is heel belangrijk. De vrachtwagen is een moordwapen. Er zijn tegenwoordig veel veiligheidsmaatregelen die moeten voorkomen dat zulke dingen gebeuren. Mensen vergeten soms dat er altijd nog een mens achter het stuur zit. Als vrachtwagenchauffeur moet je heel defensief rijden en rekening houden met de mogelijkheden, maar ook met de onmogelijkheden. Andere weggebruikers ervaren veel overlast van de vrachtwagen. Het is daarbij belangrijk dat je je eigen rit blijft rijden en zelf de verantwoordelijkheid neemt.”

Wat vond u het mooiste aan uw vak?
“Het leuke vind ik dat mensen beginnen bij nul – en nog nooit in vrachtwagen hebben gezeten – en eindigen met een rijbewijs. En als ik chauffeurs tegenkom die bij mij gelest hebben en het vak uitvoeren met plezier. Veel van hen komen ook bij ons terug voor de nascholing, omdat ze blij zijn met de manier waarop ze les hebben gekregen. En dat is een stukje waardering naar de instructeur toe, naar mij dus. Daarnaast vind ik het mooi dat het zo’n belangrijk vak is. Ze moeten verantwoord en milieuvriendelijk leren rijden. Het is allemaal een stuk duurzamer tegenwoordig.”

Vind u het milieu belangrijk?
“Ja, dat vind ik zeker belangrijk. De CO2 moet worden teruggedrongen, hè.”

Bent u daar zelf ook mee bezig?
“Jawel, we proberen het huis wat te verduurzamen met zonnepanelen en betere isolatie.”

Heeft u iets meegemaakt tijdens de les dat u altijd bij is gebleven?
“Ik ben een keer naar de Ardennen geweest met leerlingen die geslaagd waren. We reden met een volbeladen trekker met oplegger en die viel stil in een haarspeldbocht. Hij begon langzaam weg te zakken en toen hebben we snel de hulp ingeroepen in de buurt in België. Vervolgens ben ik zelf doorgereden, want de leerling durfde niet meer. Dat was wel een spannend moment.

Ook heb ik een keer een leerling tijdens de les laten stoppen, omdat hij onverantwoord met de vrachtwagen deelnam aan het verkeer.”

Bent u een kletser in de vrachtwagen?
“Wel tijdens de pauze. Tijdens de lessen wil ik actief bezig zijn. Het is belangrijk om je koppie erbij te houden.”

Vind u ook dingen minder leuk aan het vak?
“Nee, ik heb het altijd met heel veel plezier gedaan.”

Lees verder onder de foto

Ad van Dooren en Arno Smits, uitreiking Oorkonde Erelid

Merkt u wat van de negativiteit in de branche?
“Die negativiteit is er wel. Het is een beetje een ondergewaardeerd beroep waar je behoorlijk wat uren moet maken om een redelijk inkomen te hebben.”

Wat kan er volgens u verbeterd worden?
“Er moet meer waardering komen voor het beroep. De financiële situatie moet beter worden, er moet een cao komen. Veel rijscholen hebben geen pensioenregeling, dat zou veranderd moeten worden. Bij mij was dat wel goed geregeld

En de vele misstanden moeten de wereld uit. Doordat er een paar cowboys zijn die de boel belazeren, krijgt de hele branche er de schuld van. Maar daar wordt hard aan gewerkt. In de basis zijn het allemaal collega’s. We gaan ervan uit dat we allemaal ons best doen. Problemen zijn makkelijk op te lossen. Maar daar zijn verschillende mensen nu mee bezig. Partijen moeten er samen voor zorgen dat het een prettige branche blijft, want het is een heel mooi beroep.”

Wilt u nog wat meegeven aan andere instructeurs?
“Houd plezier in het werk. Als je voor grotere rijschool werkt of in dienst, moet je waardering hebben voor het beleid en het zo goed mogelijk volgen. Mensen hebben wel eens eigen ideeën, maar als je het allemaal hetzelfde doet, is dat het gunstigste voor het bedrijf en de kwaliteit van de opleiding.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.