Duitse minister tegen proeven met LZV’s

De Duitse minister van Verkeer, de heer Tiefensee, beschouwt de proeven met Langere en Zwaardere Vrachtwagens (LZV’s) als onwettig. Tiefensee geeft echter ook aan dat het hem aan wettelijk middelen ontbreekt om de proeven met de ‘Gigaliner’ te stoppen.

Wolfgang Tiefensee is ronduit tegen de komst van de LZV’s op Duitse wegen, geeft hij in de Duitse media aan. 

Er zouden te grote veiligheidsrisico’s aan kleven, hoge kosten om bruggen en viaducten aan te passen en er zou te veel lading van het spoor naar de weg gaan.

Deelstaat Vorpommern verzet zich tegen de eis van Tiefensee en beroept zich op de wet: “Die is eenduidig: Deelstaten mogen transporten van Gigaliners toestaan,” zo verklaarde verkeersminister Schlotmann van Mecklenburg-Vorpommern.

Volgens Schlotmann slaan de argumenten van Tiefensee nergens op omdat de LZV-trajecten in Mecklenburg-Vorpommern niet parallel aan het spoor lopen en de LZV daarom geen directe concurrent van de trein is. “Bovendien komen de LZV’s niet door de bebouwde kom en leveren ze een duidelijk milieuvoordeel op vergeleken met gewone vrachtwagens, om over het economisch voordeel nog maar niet te spreken.”

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.