TLN en EVO opgetogen door nieuwe Europese studie ZZP’ers

OLDENZAAL – Beeld van de parkeerplaats Lonnekermeer langs snelweg A-1 nabij Oldenzaal. Minister Camiel Eurlings van Verkeer trekt de komende twee jaar 10 miljoen euro uit voor de beveiliging van parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Zo moet het aantal diefstallen van ladingen omlaag. De organisaties van vrachtvervoerders EVO, TLN en KNV eisen 20 miljoen. Eurlings gaat de…

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO reageren opgetogen op het nieuws dat de Werkgelegenheidscommissie van het Europees Parlement heeft besloten om de positie van zelfstandigen zonder personeel (ZZP-ers) opnieuw te bestuderen in relatie tot de arbeidstijdenrichtlijn.

TLN en EVO melden in een gezamenlijk persbericht dat ze zich altijd fel  hebben gekeerd tegen het besluit om zelfstandige ondernemers te houden aan de arbeidstijdenrichtlijn, omdat dit het vrije ondernemerschap ernstig schaadt terwijl het geen enkel effect heeft op de verkeersveiligheid.

TLN en EVO roepen het Europees Parlement dan ook op om nu zo snel mogelijk door te pakken en in haar Plenaire zitting spijkers met koppen te slaan.

TLN en EVO vinden het besluit van de commissie een stap in de goede richting.

Zelfstandige ondernemers moeten in hun ogen keihard werken om hun bedrijf draaiend te houden, maar dat kan alleen als ze naast hun chauffeurswerk ook nog voldoende tijd hebben voor de administratie of het binnenhalen van nieuwe klanten.

De arbeidstijdenrichtlijn stelt dat personeel in mobiele beroepen niet langer dan 48 uur per week mogen werken. Om de veiligheid op de weg te waarborgen is er de rij- en rusttijdenwet. Elke chauffeur heeft zich daar aan te houden, of die nu in loondienst is of zelfstandig werkt.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.