Transportsector moet inzetten op nieuw arbeidssysteem

De transportsector moet inzetten op nieuwe arbeidssystemen. Dat blijkt uit een studie van Policy Research Corporation naar de toekomstperspectieven van de sector in opdracht van de sociale partners in het wegvervoer. Daaruit bleek dat de sector sociale innovaties moet stimuleren.

De onderzoekers zien sociale innovatie als een samenspel van dynamisch managen, flexibel organiseren en slimmer werken. Met nieuwe arbeidssystemen kan de sector tegemoet komen aan de wensen van verladers en chauffeurs en tegelijkertijd het bedrijfsrendement maximaliseren. Tot de sociale innovatie en de nieuwe arbeidssystemen behoren diverse mogelijkheden. Het klassieke vervoerssysteem is het bemand rijden, waarbij iedere chauffeur een eigen vrachtwagen heeft. Beter is het om dit los te koppelen. De vrachtauto kan dan beter benut worden, omdat er nieuwe vervoer- en arbeidssystemen ontstaan.

Zo wordt dubbel bemand rijden mogelijk wat tot een aanzienlijke vergroting van het jaarkilometrage van een vrachtauto zorgt. De chauffeurs kunnen ook optimaal ingezet worden door middel van cyclische roosters. Een andere mogelijkheid biedt het postiljonsysteem, waarbij op wisselpunten van chauffeur of vrachtauto wordt gewisseld. Bij een omkoppelsysteem geeft de chauffeur op een omkoppelpunt alleen de trailer af aan een andere chauffeur met trekker.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Transportsector moet inzetten op nieuw arbeidssysteem | RijschoolPro

Transportsector moet inzetten op nieuw arbeidssysteem

De transportsector moet inzetten op nieuwe arbeidssystemen. Dat blijkt uit een studie van Policy Research Corporation naar de toekomstperspectieven van de sector in opdracht van de sociale partners in het wegvervoer. Daaruit bleek dat de sector sociale innovaties moet stimuleren.

De onderzoekers zien sociale innovatie als een samenspel van dynamisch managen, flexibel organiseren en slimmer werken. Met nieuwe arbeidssystemen kan de sector tegemoet komen aan de wensen van verladers en chauffeurs en tegelijkertijd het bedrijfsrendement maximaliseren. Tot de sociale innovatie en de nieuwe arbeidssystemen behoren diverse mogelijkheden. Het klassieke vervoerssysteem is het bemand rijden, waarbij iedere chauffeur een eigen vrachtwagen heeft. Beter is het om dit los te koppelen. De vrachtauto kan dan beter benut worden, omdat er nieuwe vervoer- en arbeidssystemen ontstaan.

Zo wordt dubbel bemand rijden mogelijk wat tot een aanzienlijke vergroting van het jaarkilometrage van een vrachtauto zorgt. De chauffeurs kunnen ook optimaal ingezet worden door middel van cyclische roosters. Een andere mogelijkheid biedt het postiljonsysteem, waarbij op wisselpunten van chauffeur of vrachtauto wordt gewisseld. Bij een omkoppelsysteem geeft de chauffeur op een omkoppelpunt alleen de trailer af aan een andere chauffeur met trekker.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.