ANWB

ANWB: Tolpoortjes geen alternatief voor kilometerheffing

DEN HAAG – Politieke partijen die de tolpoortjes in willen voeren in plaats van de kilometerheffing, krijgen te maken met de ANWB. De Wielrijdersbond is faliekant tegen deze vorm van beprijzing, zo stelt ANWB-directeur Guido van Woerkom donderdag in een interview met De Telegraaf.

Gezien de enorme bezuinigingen die op stapel staan, deelt hij de vrees van demissionair minister Eurlings (Verkeer) dat het onzalige plan met tolpoortjes opnieuw de kop op kan steken als nieuwe inkomstenbron voor de overheid.

“Wij zagen en zien daar nog steeds geen draagvlak voor onder de leden. De kans dat er een lappendeken van steden ontstaat waar tolpoortjes worden neergezet, is te groot. En daarmee ook de kans op willekeur en extra betalen in plaats van anders betalen voor mobiliteit”, zegt Van Woerkom. Niet alleen de tolpoortjes, ook kilometerheffing in welke vorm dan ook zal onherroepelijk weer onderdeel gaan uitmaken van de plannenmakerij van politieke partijen, voorziet hij.

De ANWB zet daarom de bekendmaking van de uitkomsten van de ledenraadpleging gewoon door. “De kans is zelfs groot dat allerlei plannen voor tolpoortjes of een andere vorm van rekeningrijden onderdeel worden van coalitiebesprekingen. Dan is het goed om een lijstje met voorwaarden te hebben waar het in ieder geval niet en wel aan zou moeten voldoen.”

Terugkijkend op de opkomst en ondergang van het systeem van kilometerheffing, hekelt Van Woerkom de handelwijze van het CDA. “Ze spreken met meerdere monden. Als je tegen bent, zeg dat dan voortaan meteen. Dan hadden we de ledenraadpleging nooit op deze manier gedaan en het anders opgelost. Het is niet consequent.”

Hoog op de agenda van de ANWB staat het tegenhouden van de huidige belastingplannen. In voorbereiding op de kilometerheffing werd de wegenbelasting verhoogd en de aanschafbelasting bpm voor auto’s verlaagd. “Dat moet per direct stoppen. Maar het ministerie van Financiën lijkt er voorlopig gewoon mee door te gaan.”

De ANWB staat nog altijd achter het principe van de kilometerprijs. Een alternatief plan in dat kader heeft de bond niet. “We reageren op plannen uit de politiek.”

Bron: De Telegraaf

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ANWB: Tolpoortjes geen alternatief voor kilometerheffing | RijschoolPro
ANWB

ANWB: Tolpoortjes geen alternatief voor kilometerheffing

DEN HAAG – Politieke partijen die de tolpoortjes in willen voeren in plaats van de kilometerheffing, krijgen te maken met de ANWB. De Wielrijdersbond is faliekant tegen deze vorm van beprijzing, zo stelt ANWB-directeur Guido van Woerkom donderdag in een interview met De Telegraaf.

Gezien de enorme bezuinigingen die op stapel staan, deelt hij de vrees van demissionair minister Eurlings (Verkeer) dat het onzalige plan met tolpoortjes opnieuw de kop op kan steken als nieuwe inkomstenbron voor de overheid.

“Wij zagen en zien daar nog steeds geen draagvlak voor onder de leden. De kans dat er een lappendeken van steden ontstaat waar tolpoortjes worden neergezet, is te groot. En daarmee ook de kans op willekeur en extra betalen in plaats van anders betalen voor mobiliteit”, zegt Van Woerkom. Niet alleen de tolpoortjes, ook kilometerheffing in welke vorm dan ook zal onherroepelijk weer onderdeel gaan uitmaken van de plannenmakerij van politieke partijen, voorziet hij.

De ANWB zet daarom de bekendmaking van de uitkomsten van de ledenraadpleging gewoon door. “De kans is zelfs groot dat allerlei plannen voor tolpoortjes of een andere vorm van rekeningrijden onderdeel worden van coalitiebesprekingen. Dan is het goed om een lijstje met voorwaarden te hebben waar het in ieder geval niet en wel aan zou moeten voldoen.”

Terugkijkend op de opkomst en ondergang van het systeem van kilometerheffing, hekelt Van Woerkom de handelwijze van het CDA. “Ze spreken met meerdere monden. Als je tegen bent, zeg dat dan voortaan meteen. Dan hadden we de ledenraadpleging nooit op deze manier gedaan en het anders opgelost. Het is niet consequent.”

Hoog op de agenda van de ANWB staat het tegenhouden van de huidige belastingplannen. In voorbereiding op de kilometerheffing werd de wegenbelasting verhoogd en de aanschafbelasting bpm voor auto’s verlaagd. “Dat moet per direct stoppen. Maar het ministerie van Financiën lijkt er voorlopig gewoon mee door te gaan.”

De ANWB staat nog altijd achter het principe van de kilometerprijs. Een alternatief plan in dat kader heeft de bond niet. “We reageren op plannen uit de politiek.”

Bron: De Telegraaf

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.