file

Verkiezingsdebat Bovag: verdeeldheid over aanpak files

DEN HAAG – De aanpak van de files is het mobiliteitsonderwerp waarover de politieke partijen nog altijd sterk verdeeld zijn. Zo bleek maandag tijdens het Verkiezingsdebat van Bovag en RAI in Den Haag.

Het merendeel van de partijen laat een vorm van beprijzen terugkomen in haar programma’s en een klein aantal partijen, waaronder de SP en VVD, blijft mordicus tegen. Bart Vink van D66: “Een vorm van kilometerbeprijzing is nodig. Dat moet echter niet ten koste van de welvaart gaan. De CPB-berekeningen laten zien dat D66 de files gaat halveren. Meer asfalt leidt tot meer verkeer en dan staan de wegen binnen een paar jaar weer vol.”

Charlie Aptroot van de VVD: “De files kunnen we alleen oplossen door flink te investeren in wegen en spoor. Files zijn een ramp voor de economie, het milieu en het humeur van de mensen die erin staan. Alle linkse partijen gaan de automobilist extra belasten.”

Op het argument van onder andere PvdA en D66 dat meer wegen enkel tot meer verkeer gaat leiden laat Aptroot weten: “Mensen gaan maar één keer naar hun werk ’s ochtends, niet twee keer. Hoe duur het ook is, mensen moeten op tijd op hun werk aanwezig zijn.”

Lia Roefs van de PvdA kijkt verder dan de portemonnee van de burger: “Zonder de kilometerheffing halen we de luchtkwaliteitdoelstellingen niet. Er moet fors geïnvesteerd worden in openbaar vervoer zodat het een goed alternatief voor de auto is.”

In de zaal laat iemand namens VNA, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, weten dat een prijs per kilometer mensen anders laat nadenken over iedere kilometer. “Er wordt nagedacht over het moment van rijden en mensen gaan slimmer om met hun werktijden en de invulling ervan.”

Peter Janssen, directeur RAI Vereniging: “Bovag en RAI Vereniging zijn er nog steeds van overtuigd dat we de kilometerprijs hard nodig hebben om de files terug te dringen. Knelpunten aanpakken is hard nodig maar niet voldoende.”

Bron: Bovag

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkiezingsdebat Bovag: verdeeldheid over aanpak files | RijschoolPro
file

Verkiezingsdebat Bovag: verdeeldheid over aanpak files

DEN HAAG – De aanpak van de files is het mobiliteitsonderwerp waarover de politieke partijen nog altijd sterk verdeeld zijn. Zo bleek maandag tijdens het Verkiezingsdebat van Bovag en RAI in Den Haag.

Het merendeel van de partijen laat een vorm van beprijzen terugkomen in haar programma’s en een klein aantal partijen, waaronder de SP en VVD, blijft mordicus tegen. Bart Vink van D66: “Een vorm van kilometerbeprijzing is nodig. Dat moet echter niet ten koste van de welvaart gaan. De CPB-berekeningen laten zien dat D66 de files gaat halveren. Meer asfalt leidt tot meer verkeer en dan staan de wegen binnen een paar jaar weer vol.”

Charlie Aptroot van de VVD: “De files kunnen we alleen oplossen door flink te investeren in wegen en spoor. Files zijn een ramp voor de economie, het milieu en het humeur van de mensen die erin staan. Alle linkse partijen gaan de automobilist extra belasten.”

Op het argument van onder andere PvdA en D66 dat meer wegen enkel tot meer verkeer gaat leiden laat Aptroot weten: “Mensen gaan maar één keer naar hun werk ’s ochtends, niet twee keer. Hoe duur het ook is, mensen moeten op tijd op hun werk aanwezig zijn.”

Lia Roefs van de PvdA kijkt verder dan de portemonnee van de burger: “Zonder de kilometerheffing halen we de luchtkwaliteitdoelstellingen niet. Er moet fors geïnvesteerd worden in openbaar vervoer zodat het een goed alternatief voor de auto is.”

In de zaal laat iemand namens VNA, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, weten dat een prijs per kilometer mensen anders laat nadenken over iedere kilometer. “Er wordt nagedacht over het moment van rijden en mensen gaan slimmer om met hun werktijden en de invulling ervan.”

Peter Janssen, directeur RAI Vereniging: “Bovag en RAI Vereniging zijn er nog steeds van overtuigd dat we de kilometerprijs hard nodig hebben om de files terug te dringen. Knelpunten aanpakken is hard nodig maar niet voldoende.”

Bron: Bovag

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.