turboplein, turborotonde, verkeer

Automobilist moeite met kiezen juiste rijstrook turboplein

DELFT – Weggebruikers raken redelijk vaak het spoor bijster op turbopleinen. Daar staat tegenover dat de capaciteit wel aanzienlijk groter is. Dat blijkt uit onderzoek van TNO.

TNO bekeek in opdracht van de provincie Zuid-Holland met videocamera’s hoe weggebruikers zich gedragen op twee geregelde turbopleinen in de provincie. Ook vroeg men automobilisten wat hun ervaringen zijn met de pleinen.

Voorsorteren

De gedragsanalyses laten zien dat het voorsorteren bij de nadering niet veel problemen oplevert. Wel blijkt men op het plein nog regelmatig van richting te veranderen terwijl dit niet de bedoeling is. De foutmanoeuvres kunnen zelfs leiden tot spookrijders.

De linksaf manoeuvre blijkt verreweg het meest problematisch. Sommige weggebruikers denken dat ze op het turboplein alsnog linksaf moeten slaan in plaats van gewoon hun rijbaan vervolgen.

Juiste baan

“Het gemak van een turboplein is de juiste baan kiezen en daar in blijven zorgt er eenvoudig voor dat je bij de juiste afslag aankomt. Weggebruikers weten dit niet”, zegt Matthijs Dicke-Ogenia, verkeerspsycholoog bij Goudappel Coffeng op Verkeersnet.nl. “Niet verwonderlijk, want na de aanleg van de pleinen heeft de weggebruiker geen handleiding gekregen.”

Een turboverkeersplein is een rotondevorm met meer dan drie rijstroken op de rotonde. De verkeersdeelnemers worden via verkeerslichten ‘toegelaten’ op de rotonde en rijden vervolgens conflictvrij rond. Op het plein zelf zijn opvanglichten aanwezig.

Een turborotonde is een rotondevorm met maximaal 3 rondgaande rijstroken waarbij geen verkeerslichten zijn geplaatst. De verkeersdeelnemers moeten aan verkeer op de rotonde voorrang verlenen voordat kan worden opgereden.

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Automobilist moeite met kiezen juiste rijstrook turboplein”

René|25.11.10|15:54

Juiste baan ( strook???), turboverkeersplein, turborotonde, conflictvrij rondrijden, opvanglichten….

Zo te horen wordt het allemaal écht veel duidelijker en dus veeeel VEILIGER.
Ja, gaat vást werken.

Of niet….

René / Rijschool Storm

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Automobilist moeite met kiezen juiste rijstrook turboplein | RijschoolPro
turboplein, turborotonde, verkeer

Automobilist moeite met kiezen juiste rijstrook turboplein

DELFT – Weggebruikers raken redelijk vaak het spoor bijster op turbopleinen. Daar staat tegenover dat de capaciteit wel aanzienlijk groter is. Dat blijkt uit onderzoek van TNO.

TNO bekeek in opdracht van de provincie Zuid-Holland met videocamera’s hoe weggebruikers zich gedragen op twee geregelde turbopleinen in de provincie. Ook vroeg men automobilisten wat hun ervaringen zijn met de pleinen.

Voorsorteren

De gedragsanalyses laten zien dat het voorsorteren bij de nadering niet veel problemen oplevert. Wel blijkt men op het plein nog regelmatig van richting te veranderen terwijl dit niet de bedoeling is. De foutmanoeuvres kunnen zelfs leiden tot spookrijders.

De linksaf manoeuvre blijkt verreweg het meest problematisch. Sommige weggebruikers denken dat ze op het turboplein alsnog linksaf moeten slaan in plaats van gewoon hun rijbaan vervolgen.

Juiste baan

“Het gemak van een turboplein is de juiste baan kiezen en daar in blijven zorgt er eenvoudig voor dat je bij de juiste afslag aankomt. Weggebruikers weten dit niet”, zegt Matthijs Dicke-Ogenia, verkeerspsycholoog bij Goudappel Coffeng op Verkeersnet.nl. “Niet verwonderlijk, want na de aanleg van de pleinen heeft de weggebruiker geen handleiding gekregen.”

Een turboverkeersplein is een rotondevorm met meer dan drie rijstroken op de rotonde. De verkeersdeelnemers worden via verkeerslichten ‘toegelaten’ op de rotonde en rijden vervolgens conflictvrij rond. Op het plein zelf zijn opvanglichten aanwezig.

Een turborotonde is een rotondevorm met maximaal 3 rondgaande rijstroken waarbij geen verkeerslichten zijn geplaatst. De verkeersdeelnemers moeten aan verkeer op de rotonde voorrang verlenen voordat kan worden opgereden.

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Automobilist moeite met kiezen juiste rijstrook turboplein”

René|25.11.10|15:54

Juiste baan ( strook???), turboverkeersplein, turborotonde, conflictvrij rondrijden, opvanglichten….

Zo te horen wordt het allemaal écht veel duidelijker en dus veeeel VEILIGER.
Ja, gaat vást werken.

Of niet….

René / Rijschool Storm

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.