ongeluk, avondspits, ochtendspits, Rijkswaterstaat, rijervaring

Avondspits nog altijd veel gevaarlijker dan ochtendspits

DEN HAAG – In de avondspits vallen twee keer zo veel doden in het verkeer als in de ochtendspits. Dat blijkt uit de meest recente ‘Kerncijfers Verkeersveiligheid’ van Rijkswaterstaat, waar BNR Nieuwsradio de hand op heeft weten te leggen.

In 2009 kwamen ’s ochtends tussen zeven en acht uur 54 mensen om in het verkeer. ’s Middags tussen vier en vijf waren dat er 113.

Meer verkeer

Het is al jaren zo dat er in een avondspits meer doden vallen dan in de ochtendspits. Toch is er nog nooit onderzoek gedaan naar de oorzaak hiervan.

Een mogelijke oorzaak is de hoeveelheid verkeer. Volgens Arnoud Broekhuis van de ANWB is er in de avondspits gemiddeld 20% meer verkeer dan in de ochtendspits: “’s Middags zitten er ook recreanten op de weg; ’s ochtends is het voornamelijk woon-werkverkeer.”

Rijervaring

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen van XTNT, een adviesbureau gespecialiseerd in vervoer en verkeer, denkt dat ook ervaring een rol speelt. “Er rijden meer mensen met weinig ervaring in de avondspits dan in de ochtendspits. Als die onervaren chauffeurs in de spits terecht komen, kan dat tot stress leiden, omdat ze het niet gewend zijn. Je krijgt dan grote verschillen in snelheid en dat kan tot heel gevaarlijke situaties leiden.”

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Avondspits nog altijd veel gevaarlijker dan ochtendspits”

Pim Brussee|28.01.11|10:33

Dit fenomeen is al enkele jaren geleden onderzocht met een geavanceerde wetenschappelijke simulator, waaraan een aantal gezonde mensen deelnamen. Kort gezegd komt het er op neer dat de reactietijd s’morgens vroeg korter is dan na 16.00 uur in de middag. Het gemeten verschil is ruim 2 seconden, dus reken maar uit hoeveel dat scheelt bij een snelheid van 50km/pu in geval van een plotseling dreigend gevaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Avondspits nog altijd veel gevaarlijker dan ochtendspits | RijschoolPro
ongeluk, avondspits, ochtendspits, Rijkswaterstaat, rijervaring

Avondspits nog altijd veel gevaarlijker dan ochtendspits

DEN HAAG – In de avondspits vallen twee keer zo veel doden in het verkeer als in de ochtendspits. Dat blijkt uit de meest recente ‘Kerncijfers Verkeersveiligheid’ van Rijkswaterstaat, waar BNR Nieuwsradio de hand op heeft weten te leggen.

In 2009 kwamen ’s ochtends tussen zeven en acht uur 54 mensen om in het verkeer. ’s Middags tussen vier en vijf waren dat er 113.

Meer verkeer

Het is al jaren zo dat er in een avondspits meer doden vallen dan in de ochtendspits. Toch is er nog nooit onderzoek gedaan naar de oorzaak hiervan.

Een mogelijke oorzaak is de hoeveelheid verkeer. Volgens Arnoud Broekhuis van de ANWB is er in de avondspits gemiddeld 20% meer verkeer dan in de ochtendspits: “’s Middags zitten er ook recreanten op de weg; ’s ochtends is het voornamelijk woon-werkverkeer.”

Rijervaring

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen van XTNT, een adviesbureau gespecialiseerd in vervoer en verkeer, denkt dat ook ervaring een rol speelt. “Er rijden meer mensen met weinig ervaring in de avondspits dan in de ochtendspits. Als die onervaren chauffeurs in de spits terecht komen, kan dat tot stress leiden, omdat ze het niet gewend zijn. Je krijgt dan grote verschillen in snelheid en dat kan tot heel gevaarlijke situaties leiden.”

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Avondspits nog altijd veel gevaarlijker dan ochtendspits”

Pim Brussee|28.01.11|10:33

Dit fenomeen is al enkele jaren geleden onderzocht met een geavanceerde wetenschappelijke simulator, waaraan een aantal gezonde mensen deelnamen. Kort gezegd komt het er op neer dat de reactietijd s’morgens vroeg korter is dan na 16.00 uur in de middag. Het gemeten verschil is ruim 2 seconden, dus reken maar uit hoeveel dat scheelt bij een snelheid van 50km/pu in geval van een plotseling dreigend gevaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.