Koos Spee

Koos Spee: 130 km/h leidt tot meer verkeersdoden

AMSTERDAM – De verhoging van de maximumsnelheid op Nederlandse snelwegen naar 130 kilometer per uur gaat meer verkeersslachtoffers opleveren. Dat zegt landelijke verkeersofficier van justitie Koos Spee dinsdag in het AD.

De verhoging leidt bovendien niet alleen tot meer slachtoffers. Het is ook slecht voor het milieu en bevordert de doorstroom niet, aldus Spee in de krant.

Remweg

Volgens de verkeersofficier is de remweg bij een snelheid van 137 kilometer per uur, zestien meter meer dan bij 127 kilometer per uur. 137 kilometer per uur is de minimale snelheid om geflitst te kunnen worden.

Dat scheelt drie of vier auto’s als je een stilstaande file even te laat in de gaten hebt, aldus Spee.

Maximumsnelheid

Sinds 1 maart wordt er al geëxperimenteerd met de nieuwe maximumsnelheid. Sinds die dag mag er op de Afsluitdijk 130 kilometer per uur worden gereden. Begin mei komen er meer snelwegen waarop de maximumsnelheid omhoog gaat.

De Tweede Kamer debatteert woensdag over de nieuwe maximumsnelheid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Koos Spee: 130 km/h leidt tot meer verkeersdoden”

rene kwast|10.03.11|23:27

Domme man; gewoon 2 seconden rijtijd afstand houden.

Bastiaan01|10.03.11|23:37

Hou toch op met die onzinnige uitspraken. Alleen door harder te rijden vallen er niet meer doden en gewonden. Volgens deze domme uitspraken zou In Duitsland iedereen dan allang dood moeten zijn! Hou toch op. Daar rijden mensen bovendien juist veel beter en veel meer geconcentreerd. En men rijdt daar echt niet heel veel harder dan hier.

Nu roept men ook al jaren dat door handhaving etc. dat aantal ongelukken afneemt, maar eigenlijk komt dit door verbeterde infrastructuur en veiligere auto’s!!

Bastiaan01|10.03.11|23:44

En als het drukker is,moet je of kan je misschien helemaal geen 130 rijden,dus waarom dat voorbeeld met een file. Natuurlijk moet je meer afstand houden als je harder rijdt. Maar pak de mensen die nu ook geen afstand houden dan eens aan,dit is gevaarlijk! Niet de snelheid!

Laat Nederlanders nou eens een beetje vrij wat betreft de max. snelheid,als de verkeersintensiteit dat toelaat,dan zou Nederland een stuk leuker worden,minder agressie en stress.Wellicht krijg de politie dan weer wat respect!

y. van ark|11.03.11|01:39

Allemaal dezelfde kant op met 130 gevaarlijk?
Ze laten ons toch ook met 160 op elkaar afdenderen op de provinciale wegen?
Een Britse test van 6 maanden in Oxfordshire wees uit dat het aantal gewonden en doden exact hetzelfde bleef met of zonder flitskasten op de kruispunten (3 mnd. met en 3 zonder).
Bastiaan zijn argument is de enige correcte mbt de infrastr. en auto’s.
Al die miljoenen aan boetes willen ze gewoon niet mislopen.
€ 6,- adminkosten voor een volautomatisch systeem, tuurlijk!

Bert vd H|16.03.11|19:15

Volgens Koos Spee moeten zijn mannetjes snelheidscontroles houden voor de verkeersveiligheid… Nu blijkt dat op gevaarlijke plekken weinig op die snelheid wordt gecontroleerd… Volgens het KLPD is dat omdat ze flitsen voor het milieu… Er is dus iemand die liegt. Een kwalijke zaak dat liegen terwijl je het voorbeeld moet zijn.

Flitsen voor milieu is overigens ook een leugen, zijn doen dat altijd met draaiende motor, zéér vervuilend.

Maddie|17.03.11|22:42

Kan die kerel niet van TV?. Ik word iedere keer doodziek van dat gezwets bij wegmisbruikers. Wat kan die kerel dom redeneren. Alles wat ie op TV zegt klopt volgens zijn visie, zonder rekening te houden met omstandigheden. Nu ook weer over de 130 limiet. Meer doden? Met auto’s uit 1975 wel ja! Langere remweg? Das logisch, inderdaad 2 seconden afstand houden. Achterop een file? Tja die raak je ook met 100 km als je niet op let.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.