Spoorwegovergang

Vooral mannen slachtoffer bij oversteken op overgang

Vooral mannen wagen hun leven op overwegen. De afgelopen 10 jaar zijn er 169 ongevallen met dodelijke afloop geweest op overwegen. Zo’n 75 procent van de slachtoffers is man. Vooral onder jonge mannen is het aantal hoog, 40 procent van het aantal mannen dat overleed door een ongeval op een overweg is tussen de 10 en 29 jaar oud.

ProRail is daarom een actie gestart voor meer aandacht voor veiligheid bij overwegen.

Spoorwegovergang

Wie spoorwegbomen negeert, speelt met zijn leven. Toch gebeurt het dagelijks dat mensen spoorwegovergangen trotseren wanneer de bellen rinkelen, de lampen op rood staan of de bomen gesloten zijn. Een constante zorg.

Voorbijgangers van de Coolsingel in Rotterdam, de grote Markt in Groningen, het Jansplein in Arnhem, het Valkenbergpark in Breda en de Neude in Utrecht kunnen vandaag niet om de spoorboom heen. De spoorbeheerder plaatste overweginstallaties midden in het stadscentrum om aandacht te vragen voor het nut van overwegbomen.

Boete

ProRail handhaaft samen met de politie op overwegen. In 2010 schreef de spoorbeheerder zo’n 2100 boetes uitgedeeld voor onveilig gedrag op overwegen. In 2011 staat de teller al op 650 bonnen. Het aantal boetes is slechts het topje van de ijsberg. Hoewel het aantal slachtoffers en gewonden op overwegen ieder jaar daalt, waren er in 2010 nog 34 ongevallen, waarvan 9 doden op overwegen te betreuren. In 2011 zijn er tot nu toe 18 ongevallen geweest, waarvan twee met dodelijke afloop.

Techniek om overwegen te beveiligen is essentieel. Maar veilig gedrag van weggebruikers is minstens zo belangrijk. ProRail vraagt continu aandacht voor veilig gedrag bij overwegen. In 2010 ontwikkelde ProRail een nieuw verkeersbord voor overwegen, met de tekst ‘Wil je blijven leven, wacht dan even!’.

Buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) handhaven en educatie van onder meer ProRail rijscholen richt zich op gedragsbeïnvloeding bij overwegen. Voor het basis- en voortgezet onderwijs heeft ProRail lespakketten ontwikkeld en geeft de spoorbeheerder gastlessen op scholen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vooral mannen slachtoffer bij oversteken op overgang | RijschoolPro
Spoorwegovergang

Vooral mannen slachtoffer bij oversteken op overgang

Vooral mannen wagen hun leven op overwegen. De afgelopen 10 jaar zijn er 169 ongevallen met dodelijke afloop geweest op overwegen. Zo’n 75 procent van de slachtoffers is man. Vooral onder jonge mannen is het aantal hoog, 40 procent van het aantal mannen dat overleed door een ongeval op een overweg is tussen de 10 en 29 jaar oud.

ProRail is daarom een actie gestart voor meer aandacht voor veiligheid bij overwegen.

Spoorwegovergang

Wie spoorwegbomen negeert, speelt met zijn leven. Toch gebeurt het dagelijks dat mensen spoorwegovergangen trotseren wanneer de bellen rinkelen, de lampen op rood staan of de bomen gesloten zijn. Een constante zorg.

Voorbijgangers van de Coolsingel in Rotterdam, de grote Markt in Groningen, het Jansplein in Arnhem, het Valkenbergpark in Breda en de Neude in Utrecht kunnen vandaag niet om de spoorboom heen. De spoorbeheerder plaatste overweginstallaties midden in het stadscentrum om aandacht te vragen voor het nut van overwegbomen.

Boete

ProRail handhaaft samen met de politie op overwegen. In 2010 schreef de spoorbeheerder zo’n 2100 boetes uitgedeeld voor onveilig gedrag op overwegen. In 2011 staat de teller al op 650 bonnen. Het aantal boetes is slechts het topje van de ijsberg. Hoewel het aantal slachtoffers en gewonden op overwegen ieder jaar daalt, waren er in 2010 nog 34 ongevallen, waarvan 9 doden op overwegen te betreuren. In 2011 zijn er tot nu toe 18 ongevallen geweest, waarvan twee met dodelijke afloop.

Techniek om overwegen te beveiligen is essentieel. Maar veilig gedrag van weggebruikers is minstens zo belangrijk. ProRail vraagt continu aandacht voor veilig gedrag bij overwegen. In 2010 ontwikkelde ProRail een nieuw verkeersbord voor overwegen, met de tekst ‘Wil je blijven leven, wacht dan even!’.

Buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) handhaven en educatie van onder meer ProRail rijscholen richt zich op gedragsbeïnvloeding bij overwegen. Voor het basis- en voortgezet onderwijs heeft ProRail lespakketten ontwikkeld en geeft de spoorbeheerder gastlessen op scholen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.