donkere snelweg

Vlaanderen dooft verlichting op snelwegen helemaal

Veel autowegen in het Belgische Vlaanderen worden vanaf vrijdagavond niet meer verlicht. Alleen op de grote ringwegen en aan de op- en afritten blijft de verlichting aan. Hiermee willen de Belgen energie besparen en lichtvervuiling beperken.

Tot nu werden de lampen op de autowegen gedoofd tussen middernacht en zes uur ’s ochtends, met de nieuwe maatregel verdwijnt de verlichting helemaal.

Zomer

In de zomer is het verschil niet zo groot omdat het pas laat donker en vroeg weer licht wordt.  Maar in september is het rond 6 uur ‘s ochtends echter nog niet licht en stak België de lichten opnieuw aan. Net als ’s avonds in de winter. Dat zal straks dus niet meer het geval zijn.

De verlichting blijft wel aan op de op- en afritten van de autowegen, op de ring van Antwerpen, Gent en Brussel en het bochtige traject van de de E314 in Leuven. Ook op de trajecten waar de afstand tussen twee op- en uitritten korter is dan 3 km, blijft de verlichting aan.

Dynamische verlichting

Ook is er op sommige plaatsen ‘dynamische verlichting’ geplaatst. Daar kunnen de lichten in uitzonderlijke omstandigheden – zoals een verkeersongeval, wegenwerkzaamheden, file of extreme weersomstandigheden – toch nog aangestoken worden.

De dynamische verlichting is te vinden op de E17 tussen Gent en Antwerpen, op de E19 tussen Antwerpen en Brussel, en op delen van de A13 en de E40 (tussen Aalst en Brussel), zo meldt het Nieuwsblad.

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Vlaanderen dooft verlichting op snelwegen helemaal”

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|21.07.11|14:07

Energie besparen en veiligheid beperken… het blijven Belgen… Hoe lang zaten ze ook alweer zonder kabinet???

Westland Hans|21.07.11|15:41

Ach, zeg nou zelf in het donker rijdt het toch veel relaxter. Bovendien je hebt toch verlichting op je voertuig zitten? ik zou niet weten welke beperking in veiligheid er zou zijn, er staat toch dat op onoverzichtelijke punten de verlichting blijft branden.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|21.07.11|19:34

ok, stel er rent een hert de weg over. Zie je die eerder als er verlichting op de weg is of als je alleen je koplampen hebt?

Nog een mogelijkheid, auto met pech (accu leeg, dus ook geen waarschuwingsverlichting meer) en aan de andere kant van de snelweg is een afslag dichterbij. Eigenaar van de auto wilt de snelweg oversteken om hulp te gaan halen en dan kom jij aanrijden met 120. Hoe snel zie jij de voetganger?

Vervolg…

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|21.07.11|19:36

…Vervolg:

Ik begrijp dat dit gevallen zijn die je niet snel zult meemaken, maar zeg nou zelf…als dit onzinvoorbeelden zouden zijn, dan is toch een groot deel van onze rij-instructie en ook het theorie-examen onzin? Het gaat erom dat het veiliger is als er wel verlichting is dan als er geen is. Hoeveel veiliger is heb ik niet gezegd. ;-)

Piet de Jong|24.11.11|17:56

Zouden ze in NL ook moeten doen. Heerlijk in t donker net zoals in Duitsland en dan 180 – 220 (A) ! :D Maarnee, in NL willen ze liever alle lichten aan hebben ’s nachts en dan max. 100 km/h….
pfffffffffffffffff k word zo gek van dat linkse gedoe.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vlaanderen dooft verlichting op snelwegen helemaal | RijschoolPro
donkere snelweg

Vlaanderen dooft verlichting op snelwegen helemaal

Veel autowegen in het Belgische Vlaanderen worden vanaf vrijdagavond niet meer verlicht. Alleen op de grote ringwegen en aan de op- en afritten blijft de verlichting aan. Hiermee willen de Belgen energie besparen en lichtvervuiling beperken.

Tot nu werden de lampen op de autowegen gedoofd tussen middernacht en zes uur ’s ochtends, met de nieuwe maatregel verdwijnt de verlichting helemaal.

Zomer

In de zomer is het verschil niet zo groot omdat het pas laat donker en vroeg weer licht wordt.  Maar in september is het rond 6 uur ‘s ochtends echter nog niet licht en stak België de lichten opnieuw aan. Net als ’s avonds in de winter. Dat zal straks dus niet meer het geval zijn.

De verlichting blijft wel aan op de op- en afritten van de autowegen, op de ring van Antwerpen, Gent en Brussel en het bochtige traject van de de E314 in Leuven. Ook op de trajecten waar de afstand tussen twee op- en uitritten korter is dan 3 km, blijft de verlichting aan.

Dynamische verlichting

Ook is er op sommige plaatsen ‘dynamische verlichting’ geplaatst. Daar kunnen de lichten in uitzonderlijke omstandigheden – zoals een verkeersongeval, wegenwerkzaamheden, file of extreme weersomstandigheden – toch nog aangestoken worden.

De dynamische verlichting is te vinden op de E17 tussen Gent en Antwerpen, op de E19 tussen Antwerpen en Brussel, en op delen van de A13 en de E40 (tussen Aalst en Brussel), zo meldt het Nieuwsblad.

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Vlaanderen dooft verlichting op snelwegen helemaal”

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|21.07.11|14:07

Energie besparen en veiligheid beperken… het blijven Belgen… Hoe lang zaten ze ook alweer zonder kabinet???

Westland Hans|21.07.11|15:41

Ach, zeg nou zelf in het donker rijdt het toch veel relaxter. Bovendien je hebt toch verlichting op je voertuig zitten? ik zou niet weten welke beperking in veiligheid er zou zijn, er staat toch dat op onoverzichtelijke punten de verlichting blijft branden.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|21.07.11|19:34

ok, stel er rent een hert de weg over. Zie je die eerder als er verlichting op de weg is of als je alleen je koplampen hebt?

Nog een mogelijkheid, auto met pech (accu leeg, dus ook geen waarschuwingsverlichting meer) en aan de andere kant van de snelweg is een afslag dichterbij. Eigenaar van de auto wilt de snelweg oversteken om hulp te gaan halen en dan kom jij aanrijden met 120. Hoe snel zie jij de voetganger?

Vervolg…

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|21.07.11|19:36

…Vervolg:

Ik begrijp dat dit gevallen zijn die je niet snel zult meemaken, maar zeg nou zelf…als dit onzinvoorbeelden zouden zijn, dan is toch een groot deel van onze rij-instructie en ook het theorie-examen onzin? Het gaat erom dat het veiliger is als er wel verlichting is dan als er geen is. Hoeveel veiliger is heb ik niet gezegd. ;-)

Piet de Jong|24.11.11|17:56

Zouden ze in NL ook moeten doen. Heerlijk in t donker net zoals in Duitsland en dan 180 – 220 (A) ! :D Maarnee, in NL willen ze liever alle lichten aan hebben ’s nachts en dan max. 100 km/h….
pfffffffffffffffff k word zo gek van dat linkse gedoe.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.