Charlie Aptroot, VVD, Kamerlid

VVD wil algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens

De VVD wil een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens op de Nederlandse snelwegen. Dat zou zowel de doorstroming als de verkeersveiligheid moeten verbeteren. Kamerlid Charlie Aptroot heeft volgens de Telegraaf daartoe gepleit bij minister Schultz van Haegen.

Aptroot vindt het ook hoog tijd voor de herinvoering van een minimumsnelheid van zeventig kilometer per uur, zodat de snelheid op de rechterrijstrook er enigszins in blijft.  Automobilisten die te zacht rijden of truckers die toch inhalen kunnen wat Aptroot betreft een boete van rond de 300 euro tegemoet zien.

Inhaalverbod

“Een totaal inhaalverbod voor vrachtwagens is levensgevaarlijk”, zegt VERN voorzitter De Waardt op TTM. Vooral omdat een vrachtwagen die achter een andere vrachtwagen rijdt, weinig tot niets ziet.

“Hij ziet alleen de remlichten van zijn voorganger. Als een vrachtwagenchauffeur uren achtereen, zich moet concentreren op de remlichten van zijn voorganger, is dat menselijkerwijze niet mogelijk. Niemand kan dit opbrengen, verscheidene zware ongevallen hebben dit al aangetoond.”

In- en uitvoegen

Bij eerdere discussies over een algeheel inhaalverbod werd ook als bezwaar genoemd dat een lange rij trucks op de rechter rijbaan het in- en uitvoegen bemoeilijkt. Verder bestaat op grote delen van het Nederlandse autosnelwegennet al een inhaalverbod voor trucks op bepaalde tijden. Daar wordt echter vrijwel niet op gehandhaafd.

Een inhaalverbod kan in de spits goed werken tegen files. Maar moet dat verbod dan ook meteen gelden in rustiger gebieden of ’s nachts?, zo vragen veel deskundigen zich af Zo’n inhaalverbod leidt immers tot lange colonnes vrachtwagens waar je als automobilist niet meer tussenkomt als je de snelweg op- of afwil.

Auteur: Bart Pals

22 reacties op “VVD wil algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens”

Jan2|23.08.11|11:42

Zou het een goede zaak vinden als dit daadwerkelijk wordt ingevoerd!
Het zou daarnaast ook een goede zaak zijn om chauffeurs te verplichten om in dat geval dan minimaal 30 meter onderlinge afstand te laten houden en op beide zaken ook op te handhaven.

Als je als chauffeur dan niets ziet, zoals voorzitter De Waardt aangeeft, dan zit hij duidelijk te kort op zijn voorganger…..
De combinatie met voldoende volgafstand zorgt er ook nog eens voor dat iemand makkelijker kan in- en uitvoegen.

M.H.|23.08.11|16:50

Als ze bij de VVD tijd vrij maken voor dit soort vraagstukken, neem en pak dan ook de tijd om onze problemen op te lossen, en verlos ons van die absurde WRM IBKI SANCTIE,
of .,, Laat elke Nederlander te maken krijgen met een Sanctie.
Maar…..,,,, .Dan ligt heel Nederland over een paar maanden geheel plat!!!

John|23.08.11|16:58

Waarom proberen partijen als de VVD en de PVV altijd met dit soort achterlijke voorstellen de publieke opinie gunstig te stemmen? Een inhaalverbod voor vrachtauto’s? Dat kan alleen maar bedacht worden door mensen die zelf nooit in een vrachtauto hebben gezeten. Daarnaast wat schieten we er mee op? En zeg nu eerlijk: Hoe veel later bent u elke dag later thuis door inhalende vrachtauto’s? Wellicht kunnen ze in Den Haag de crisis proberen op te lossen?

M.H.|23.08.11|17:07

@ John, en wat denk je van onze crisis?
Zouden ze daar ook niet “even” naar kunnen kijken,
en dan ook, liefst ook zo snel mogelijk , oplossen.

John|23.08.11|17:23

@ M.H.,

Natuurlijk moeten ze daar naar kijken. Maar daar scoor je bij het grote publiek geen punten mee. Dus daar ligt de prioriteit voor Den Haag dus niet.

M.H.|23.08.11|17:28

We kunnen met zijn allen, ook beter een beetje diplomatisch blijven,
want we hebben elkaar uiteindelijk, als het er op aan komt.
Ook echt allemaal nodig.
Groetjes aan iedereen,
Martin

M.H.|23.08.11|17:39

@ John, ik denk dat je , je daarin een beetje vergist,
Want het grote publiek vindt de Sanctie die op de rijschool schouders drukt,
wel degelijk zeer onrechtvaardig.
En ze weten drommels goed, dat ze anders zelf ook een keertje aan de beurt kunnen komen.
Kijk maar eens naar de om landen om ons heen.
Ook al lijkt dit nog, ver van het eigen bedje.

nico|24.08.11|11:55

Ik vind het heel goed dat de politiek van alles probeert om het veiliger te maken op de Nederlandse wegen.

MAAR vind het verbijsterend dat de VVD en met namen de Hr. Aptroot, als hij (net als ik) verslagen en kranten terug lees (in 2008) is al het onderwerp inhalen voor vrachtwagens eerder aangehaald en verworpen (in de prullenbak) en nu word het weer naar boven gehaald!!!

nico|24.08.11|11:56

Maar waar de politiek NIET naar kijkt is de werkomstandigheid van de instructeur`s en de sanctie`s die boven hun hoofd hangt terwijl zei 6 dagen van de week op de weg zitten om leerlingen op te leiden en dat vind ik dus onbegrijpelijk, luister naar de werkvloer en laat ze dan eerst daar wat aan gaan doen voor dat ze met wat anders komen.

Arthur|25.08.11|15:26

@Jan2: Los van het feit hoe wenselijk zo’n verbod is! 80 km/h = 22,2 m/s. volgens de 2 seconde regel is 30 meter afstand dus al te weing. Dit zou dan 44,4 meter moeten zijn.
Duitsland hanteerd “halber tacho”. Dus bij 80 km/h 40 meter, bij 100 km/h 50 meter etc.
Dit lijkt mij een betere norm dan 30 meter.

rijschool van SON|25.08.11|23:18

Laat de hr. Aptrrot eerst eens gaan rijden met een vrachtwagen dan kan hij zien wat de problemen nu eigenlijk zijn. Maar laten we de buitenlandse chauffeurs op de korrel nemen dan komt de hr. Aptroot wel tot een andere conclusie. Niet mogen inhalen betekend vooral in de avond dat de slaap zijn werk gaat doen. Men is dan niet meer bezig. Henny

Jan2|26.08.11|19:30

@Arthur: Met nog meer afstand houden heb je helemaal gelijk.
Ik kwam op die 30 meter om dat ik mij meende te herinneren dat dit voor 1991 nog in de wet stond.
Als je ziet hoe weinig afstand men nu houd en dat men dan klaagt dat men dan niets of te weinig ziet, zou daar ook meteen wat aan gedaan kunnen worden.
Daarnaast blijf ik er bij dat de chauffeurs dit soort maatregelen (inhaalverbod) aan zichzelf heeft te danken.

John|26.08.11|19:45

Laten we dan het bumperkleven van de automobilisten ook maar veel strenger gaan straffen. 2 x betrapt rijbewijs kwijt. En laten we dan gelijk met dit inhaalverbod ook een inhaalverbod instellen voor auto’s met aanhanger of caravan. Want daar erger ik mezelf veel erger aan dan aan al die vrachtauto’s.

Die Aptrrot is niet wijs. Laat hem eerst eens onderzoeken waardoor die files ontstaan voordat hij domme dingen roept. Ach ja, domme dingen roepen is het paradepaardje van dit kabinet.

Robert|27.08.11|21:14

Wat zijn we in Nederland toch een bekrompen volk, leg nou net als de duitsers overal 3-baans snelwegen aan en haal vervolgens alle inhaalverboden weg, het is gewoon een lachertje, daar waar we 3 of meer rijstroken hebben wordt de 3e en 4e rijstrook buiten de spits gesloten en een snelheidsbeperking opgelegd, hier staan dan vervolgens 300 kamera’s bij en 20 ambtenaren in contrôlecentra om dit te handhaven,nog meer beperkingen en niemand wil meer chauffeur worden, dus weg met dat inhaalverbod !!

John|28.08.11|00:08

27.08.11 | 21:14 | Robert
Wat zijn we in Nederland toch een bekrompen volk, leg nou net als de duitsers overal 3-baans snelwegen aan

Ik heb in Duitsland gewoond en kom er regelmatig. Het ideaalbeeld wat hier leeft klopt niet. Het grootste deel van de Duitse wegen is 2 baans. Daarnaast ligt er bijna nergens zoab. Iets wat bij ons bijna standaard is.

Obama|30.08.11|10:56

Een totaal inhaalverbod voor vrachtwagens is lariekoek en tevens gevaarlijk. 9 van de 10 keer ontstaan er gevaarlijke situaties omdat automobilisten geen inzicht hebben en het de chauffeur zo moeilijk mogelijk maken om hun beroep uit te voeren. Ik bedoel hiermee op het laatste moment willen uitvoegen van de snelweg, het afsnijden van vrachtwagens, het in de dode hoek rijden van vrachtwagen etc etc.

en zonder transport is er niks, geen vers voedsel, geen brandstof, geen boeken etc etc

Erik V|31.08.11|08:08

@ Jan2

In welk opzicht hebben de chauffeurs dit dan aan zichzelf te danken? Als dergelijke maatregelen er komen omdat een bepaalde groep het aan zichzelf te danken heeft dan had de automobilist zijn auto al fijn thuis kunnen laten staan vanwege een algeheel rij-verbod.

Jan2|01.09.11|12:58

@Erik V: In mijn ogen hebben ze het aan hun zelf te danken, om dat er een aantal van hen is die met regelmaat een collega inhaalt en er vervolgens kilometers over doen om die voorbij te komen.
Daardoor vormt zich achter hen een file en wordt de doorstroom niet bepaald bevordert; iets wat veel ergernis met zich meebrengt.
Zo hebben wij automobilisten het ook aan ons zelf te danken dat er overal allerlei snelheidsbeperkingen maatregelen (drempels en dergelijke) worden aangelegd.

Schmitz|22.09.11|09:27

De oplossing is heel simpel: Voor alle vrau’s een inh’lverbod boven de 80KM/u. Uiteindelijke is dit ook de max. snelheid voor vrau’s. Nu is het zo dat er tussen de 80-89KM/u er veel verschillende snelheden zijn. De een 80 weer een ander 82 enz, tot 89KM/u.
Bij 80 Kmu kan dan ook een ieder zijn cruisecontrol aan laten staan want af remmen of inhalen is niet meer nodig. besparing brandstof. Doorstroming van overige best die dan ook brandstof besparen. Bij toch inhalen boven 80KMu GROTE BOETES.

Erik V|22.09.11|12:55

Het enige wat een algeheel inhaalverbod oplevert zijn enorme collones van vrachtwagens die nog erger dan nu in ’treintje’ gaan rijden. Hoe wil je dan nog in- of uitvoegen?

Verder meneer Schmitz, volgens mij vergeet je dat er mensen achter het stuur van van die vrachtwagens zitten. Ga zelf eens bij wijze van proef een uur achter een vrachtwagen rijden die 77 km/pu rijdt, terwijl je zelf 82(geijkte km’s) kan rijden. >>

Erik V|22.09.11|13:00

>> Voor de volledigheid zullen we er een doel aan vast zetten: U moet op een aangegeven tijd vertrekken, en op de aangegeven tijd aanwezig zijn. Bent u te laat, krijgt u een boete. Het traject wat u moet afleggen is gebaseerd op 80 km/u. Eens zien hoe lang het duurt voor u gaat inhalen.

En dat dus 10/12 uur per dag, kijkend naar de laaddeuren van je voorganger. Algeheel inhaalverbod werkt niet, gaat niet werken, ofwel nutteloos. Daarnaast dus zoals eerder vermeld levensgevaarlijk.

John|22.09.11|22:45

Helemaal met je eens Eric V. Als er enorme collones vrachtauto’s op de rechterbaan zitten gaat het iets harder rijdende verkeer lang op de linkerbaan hangen. Aanhangers, caravans, bussen, ouderen die 100 km per uur voldoende vinden. Nee hoor met deze maatregel worden de files alleen maar langer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VVD wil algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens | RijschoolPro
Charlie Aptroot, VVD, Kamerlid

VVD wil algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens

De VVD wil een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens op de Nederlandse snelwegen. Dat zou zowel de doorstroming als de verkeersveiligheid moeten verbeteren. Kamerlid Charlie Aptroot heeft volgens de Telegraaf daartoe gepleit bij minister Schultz van Haegen.

Aptroot vindt het ook hoog tijd voor de herinvoering van een minimumsnelheid van zeventig kilometer per uur, zodat de snelheid op de rechterrijstrook er enigszins in blijft.  Automobilisten die te zacht rijden of truckers die toch inhalen kunnen wat Aptroot betreft een boete van rond de 300 euro tegemoet zien.

Inhaalverbod

“Een totaal inhaalverbod voor vrachtwagens is levensgevaarlijk”, zegt VERN voorzitter De Waardt op TTM. Vooral omdat een vrachtwagen die achter een andere vrachtwagen rijdt, weinig tot niets ziet.

“Hij ziet alleen de remlichten van zijn voorganger. Als een vrachtwagenchauffeur uren achtereen, zich moet concentreren op de remlichten van zijn voorganger, is dat menselijkerwijze niet mogelijk. Niemand kan dit opbrengen, verscheidene zware ongevallen hebben dit al aangetoond.”

In- en uitvoegen

Bij eerdere discussies over een algeheel inhaalverbod werd ook als bezwaar genoemd dat een lange rij trucks op de rechter rijbaan het in- en uitvoegen bemoeilijkt. Verder bestaat op grote delen van het Nederlandse autosnelwegennet al een inhaalverbod voor trucks op bepaalde tijden. Daar wordt echter vrijwel niet op gehandhaafd.

Een inhaalverbod kan in de spits goed werken tegen files. Maar moet dat verbod dan ook meteen gelden in rustiger gebieden of ’s nachts?, zo vragen veel deskundigen zich af Zo’n inhaalverbod leidt immers tot lange colonnes vrachtwagens waar je als automobilist niet meer tussenkomt als je de snelweg op- of afwil.

Auteur: Bart Pals

22 reacties op “VVD wil algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens”

Jan2|23.08.11|11:42

Zou het een goede zaak vinden als dit daadwerkelijk wordt ingevoerd!
Het zou daarnaast ook een goede zaak zijn om chauffeurs te verplichten om in dat geval dan minimaal 30 meter onderlinge afstand te laten houden en op beide zaken ook op te handhaven.

Als je als chauffeur dan niets ziet, zoals voorzitter De Waardt aangeeft, dan zit hij duidelijk te kort op zijn voorganger…..
De combinatie met voldoende volgafstand zorgt er ook nog eens voor dat iemand makkelijker kan in- en uitvoegen.

M.H.|23.08.11|16:50

Als ze bij de VVD tijd vrij maken voor dit soort vraagstukken, neem en pak dan ook de tijd om onze problemen op te lossen, en verlos ons van die absurde WRM IBKI SANCTIE,
of .,, Laat elke Nederlander te maken krijgen met een Sanctie.
Maar…..,,,, .Dan ligt heel Nederland over een paar maanden geheel plat!!!

John|23.08.11|16:58

Waarom proberen partijen als de VVD en de PVV altijd met dit soort achterlijke voorstellen de publieke opinie gunstig te stemmen? Een inhaalverbod voor vrachtauto’s? Dat kan alleen maar bedacht worden door mensen die zelf nooit in een vrachtauto hebben gezeten. Daarnaast wat schieten we er mee op? En zeg nu eerlijk: Hoe veel later bent u elke dag later thuis door inhalende vrachtauto’s? Wellicht kunnen ze in Den Haag de crisis proberen op te lossen?

M.H.|23.08.11|17:07

@ John, en wat denk je van onze crisis?
Zouden ze daar ook niet “even” naar kunnen kijken,
en dan ook, liefst ook zo snel mogelijk , oplossen.

John|23.08.11|17:23

@ M.H.,

Natuurlijk moeten ze daar naar kijken. Maar daar scoor je bij het grote publiek geen punten mee. Dus daar ligt de prioriteit voor Den Haag dus niet.

M.H.|23.08.11|17:28

We kunnen met zijn allen, ook beter een beetje diplomatisch blijven,
want we hebben elkaar uiteindelijk, als het er op aan komt.
Ook echt allemaal nodig.
Groetjes aan iedereen,
Martin

M.H.|23.08.11|17:39

@ John, ik denk dat je , je daarin een beetje vergist,
Want het grote publiek vindt de Sanctie die op de rijschool schouders drukt,
wel degelijk zeer onrechtvaardig.
En ze weten drommels goed, dat ze anders zelf ook een keertje aan de beurt kunnen komen.
Kijk maar eens naar de om landen om ons heen.
Ook al lijkt dit nog, ver van het eigen bedje.

nico|24.08.11|11:55

Ik vind het heel goed dat de politiek van alles probeert om het veiliger te maken op de Nederlandse wegen.

MAAR vind het verbijsterend dat de VVD en met namen de Hr. Aptroot, als hij (net als ik) verslagen en kranten terug lees (in 2008) is al het onderwerp inhalen voor vrachtwagens eerder aangehaald en verworpen (in de prullenbak) en nu word het weer naar boven gehaald!!!

nico|24.08.11|11:56

Maar waar de politiek NIET naar kijkt is de werkomstandigheid van de instructeur`s en de sanctie`s die boven hun hoofd hangt terwijl zei 6 dagen van de week op de weg zitten om leerlingen op te leiden en dat vind ik dus onbegrijpelijk, luister naar de werkvloer en laat ze dan eerst daar wat aan gaan doen voor dat ze met wat anders komen.

Arthur|25.08.11|15:26

@Jan2: Los van het feit hoe wenselijk zo’n verbod is! 80 km/h = 22,2 m/s. volgens de 2 seconde regel is 30 meter afstand dus al te weing. Dit zou dan 44,4 meter moeten zijn.
Duitsland hanteerd “halber tacho”. Dus bij 80 km/h 40 meter, bij 100 km/h 50 meter etc.
Dit lijkt mij een betere norm dan 30 meter.

rijschool van SON|25.08.11|23:18

Laat de hr. Aptrrot eerst eens gaan rijden met een vrachtwagen dan kan hij zien wat de problemen nu eigenlijk zijn. Maar laten we de buitenlandse chauffeurs op de korrel nemen dan komt de hr. Aptroot wel tot een andere conclusie. Niet mogen inhalen betekend vooral in de avond dat de slaap zijn werk gaat doen. Men is dan niet meer bezig. Henny

Jan2|26.08.11|19:30

@Arthur: Met nog meer afstand houden heb je helemaal gelijk.
Ik kwam op die 30 meter om dat ik mij meende te herinneren dat dit voor 1991 nog in de wet stond.
Als je ziet hoe weinig afstand men nu houd en dat men dan klaagt dat men dan niets of te weinig ziet, zou daar ook meteen wat aan gedaan kunnen worden.
Daarnaast blijf ik er bij dat de chauffeurs dit soort maatregelen (inhaalverbod) aan zichzelf heeft te danken.

John|26.08.11|19:45

Laten we dan het bumperkleven van de automobilisten ook maar veel strenger gaan straffen. 2 x betrapt rijbewijs kwijt. En laten we dan gelijk met dit inhaalverbod ook een inhaalverbod instellen voor auto’s met aanhanger of caravan. Want daar erger ik mezelf veel erger aan dan aan al die vrachtauto’s.

Die Aptrrot is niet wijs. Laat hem eerst eens onderzoeken waardoor die files ontstaan voordat hij domme dingen roept. Ach ja, domme dingen roepen is het paradepaardje van dit kabinet.

Robert|27.08.11|21:14

Wat zijn we in Nederland toch een bekrompen volk, leg nou net als de duitsers overal 3-baans snelwegen aan en haal vervolgens alle inhaalverboden weg, het is gewoon een lachertje, daar waar we 3 of meer rijstroken hebben wordt de 3e en 4e rijstrook buiten de spits gesloten en een snelheidsbeperking opgelegd, hier staan dan vervolgens 300 kamera’s bij en 20 ambtenaren in contrôlecentra om dit te handhaven,nog meer beperkingen en niemand wil meer chauffeur worden, dus weg met dat inhaalverbod !!

John|28.08.11|00:08

27.08.11 | 21:14 | Robert
Wat zijn we in Nederland toch een bekrompen volk, leg nou net als de duitsers overal 3-baans snelwegen aan

Ik heb in Duitsland gewoond en kom er regelmatig. Het ideaalbeeld wat hier leeft klopt niet. Het grootste deel van de Duitse wegen is 2 baans. Daarnaast ligt er bijna nergens zoab. Iets wat bij ons bijna standaard is.

Obama|30.08.11|10:56

Een totaal inhaalverbod voor vrachtwagens is lariekoek en tevens gevaarlijk. 9 van de 10 keer ontstaan er gevaarlijke situaties omdat automobilisten geen inzicht hebben en het de chauffeur zo moeilijk mogelijk maken om hun beroep uit te voeren. Ik bedoel hiermee op het laatste moment willen uitvoegen van de snelweg, het afsnijden van vrachtwagens, het in de dode hoek rijden van vrachtwagen etc etc.

en zonder transport is er niks, geen vers voedsel, geen brandstof, geen boeken etc etc

Erik V|31.08.11|08:08

@ Jan2

In welk opzicht hebben de chauffeurs dit dan aan zichzelf te danken? Als dergelijke maatregelen er komen omdat een bepaalde groep het aan zichzelf te danken heeft dan had de automobilist zijn auto al fijn thuis kunnen laten staan vanwege een algeheel rij-verbod.

Jan2|01.09.11|12:58

@Erik V: In mijn ogen hebben ze het aan hun zelf te danken, om dat er een aantal van hen is die met regelmaat een collega inhaalt en er vervolgens kilometers over doen om die voorbij te komen.
Daardoor vormt zich achter hen een file en wordt de doorstroom niet bepaald bevordert; iets wat veel ergernis met zich meebrengt.
Zo hebben wij automobilisten het ook aan ons zelf te danken dat er overal allerlei snelheidsbeperkingen maatregelen (drempels en dergelijke) worden aangelegd.

Schmitz|22.09.11|09:27

De oplossing is heel simpel: Voor alle vrau’s een inh’lverbod boven de 80KM/u. Uiteindelijke is dit ook de max. snelheid voor vrau’s. Nu is het zo dat er tussen de 80-89KM/u er veel verschillende snelheden zijn. De een 80 weer een ander 82 enz, tot 89KM/u.
Bij 80 Kmu kan dan ook een ieder zijn cruisecontrol aan laten staan want af remmen of inhalen is niet meer nodig. besparing brandstof. Doorstroming van overige best die dan ook brandstof besparen. Bij toch inhalen boven 80KMu GROTE BOETES.

Erik V|22.09.11|12:55

Het enige wat een algeheel inhaalverbod oplevert zijn enorme collones van vrachtwagens die nog erger dan nu in ’treintje’ gaan rijden. Hoe wil je dan nog in- of uitvoegen?

Verder meneer Schmitz, volgens mij vergeet je dat er mensen achter het stuur van van die vrachtwagens zitten. Ga zelf eens bij wijze van proef een uur achter een vrachtwagen rijden die 77 km/pu rijdt, terwijl je zelf 82(geijkte km’s) kan rijden. >>

Erik V|22.09.11|13:00

>> Voor de volledigheid zullen we er een doel aan vast zetten: U moet op een aangegeven tijd vertrekken, en op de aangegeven tijd aanwezig zijn. Bent u te laat, krijgt u een boete. Het traject wat u moet afleggen is gebaseerd op 80 km/u. Eens zien hoe lang het duurt voor u gaat inhalen.

En dat dus 10/12 uur per dag, kijkend naar de laaddeuren van je voorganger. Algeheel inhaalverbod werkt niet, gaat niet werken, ofwel nutteloos. Daarnaast dus zoals eerder vermeld levensgevaarlijk.

John|22.09.11|22:45

Helemaal met je eens Eric V. Als er enorme collones vrachtauto’s op de rechterbaan zitten gaat het iets harder rijdende verkeer lang op de linkerbaan hangen. Aanhangers, caravans, bussen, ouderen die 100 km per uur voldoende vinden. Nee hoor met deze maatregel worden de files alleen maar langer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.