Politie, boete

Weggebruikers ontvangen steeds minder verkeersboetes

Nederlandse verkeersdeelnemers krijgen steeds minder verkeersboetes. In de eerste zes maanden van dit jaar daalde het aantal bonnen met ongeveer een half miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Sinds 2008 is het aantal boetes elk jaar afgenomen. Of dat komt omdat weggebruikers zich beter aan de regels houden, is nog maar de vraag.

Over heel 2011 werden in totaal nog geen 10 miljoen bonnen uitgeschreven. Dat waren er toen al ruim 1,2 miljoen minder dan in 2010, toen bijna 11 miljoen verkeersboetes werden uitgeschreven.  In 2007 werden nog ongeveer 12,5 miljoen weggebruikers beboet.

Boetes

De politie schreef tot en met juni ruim 4,3 miljoen boetes uit voor snelheidsovertredingen, fout parkeren, niet handsfreebellen, door rood licht rijden en andere misstappen zoals het rijden zonder helm, gordel of fietsverlichting. Volgens Koos Spee geeft de politie steeds minder prioriteit aan verkeersveiligheid.

”Kijk in het verkeer om je heen. Iedereen zit met een telefoon aan het oor achter het stuur. Als de pakkans voor een verkeersovertreding 100 procent zou zijn, dan zou in Nederland het financieringstekort zijn gedekt. Terwijl ik geen enkele tak van sport ken waar meer doden of gewonden vallen.”, zegt hij tegen Nu.nl.

Politie-acties

Een andere oorzaak kan gezocht worden bij de politie-acties die de politiebonden hielden. Agenten schreven maanden geen bonnen uit voor lichte overtredingen, omdat zij een conflict hadden over de cao met verantwoordelijk minister Ivo Opstelten. Dat zou geleid hebben tot 15 tot 30 miljoen euro minder aan bonnen uitschreef.

Maar ook de verhoging van boetes zou ertoe leiden dat agenten minder bonnen uitschrijven. Dat schrikt mensen niet alleen af, agenten zouden daardoor ook minder snel het bonnenboekje trekken. ”Agenten willen rechtvaardigheid en dan moet er balans zijn tussen de hoogte van de boete en de overtreding”, zegt een woordvoerder van politiebond ACP tegen Nu.nl. Politiemensen houden het dan bij een waarschuwing, of schrijven maar voor één overtreding een bon in plaats voor verschillende vergrijpen.’

Gedrag

De ACP zou in plaats van verhoging van de boetes, dan ook veel liever zien dat mensen worden geconfronteerd met de gevolgen van hun gevaarlijk rijgedrag. Bijvoorbeeld door een paar uur mee te kijken op de eerste hulp. Of een revalidatiecentrum met verkeersslachtoffers.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Weggebruikers ontvangen steeds minder verkeersboetes | RijschoolPro
Politie, boete

Weggebruikers ontvangen steeds minder verkeersboetes

Nederlandse verkeersdeelnemers krijgen steeds minder verkeersboetes. In de eerste zes maanden van dit jaar daalde het aantal bonnen met ongeveer een half miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Sinds 2008 is het aantal boetes elk jaar afgenomen. Of dat komt omdat weggebruikers zich beter aan de regels houden, is nog maar de vraag.

Over heel 2011 werden in totaal nog geen 10 miljoen bonnen uitgeschreven. Dat waren er toen al ruim 1,2 miljoen minder dan in 2010, toen bijna 11 miljoen verkeersboetes werden uitgeschreven.  In 2007 werden nog ongeveer 12,5 miljoen weggebruikers beboet.

Boetes

De politie schreef tot en met juni ruim 4,3 miljoen boetes uit voor snelheidsovertredingen, fout parkeren, niet handsfreebellen, door rood licht rijden en andere misstappen zoals het rijden zonder helm, gordel of fietsverlichting. Volgens Koos Spee geeft de politie steeds minder prioriteit aan verkeersveiligheid.

”Kijk in het verkeer om je heen. Iedereen zit met een telefoon aan het oor achter het stuur. Als de pakkans voor een verkeersovertreding 100 procent zou zijn, dan zou in Nederland het financieringstekort zijn gedekt. Terwijl ik geen enkele tak van sport ken waar meer doden of gewonden vallen.”, zegt hij tegen Nu.nl.

Politie-acties

Een andere oorzaak kan gezocht worden bij de politie-acties die de politiebonden hielden. Agenten schreven maanden geen bonnen uit voor lichte overtredingen, omdat zij een conflict hadden over de cao met verantwoordelijk minister Ivo Opstelten. Dat zou geleid hebben tot 15 tot 30 miljoen euro minder aan bonnen uitschreef.

Maar ook de verhoging van boetes zou ertoe leiden dat agenten minder bonnen uitschrijven. Dat schrikt mensen niet alleen af, agenten zouden daardoor ook minder snel het bonnenboekje trekken. ”Agenten willen rechtvaardigheid en dan moet er balans zijn tussen de hoogte van de boete en de overtreding”, zegt een woordvoerder van politiebond ACP tegen Nu.nl. Politiemensen houden het dan bij een waarschuwing, of schrijven maar voor één overtreding een bon in plaats voor verschillende vergrijpen.’

Gedrag

De ACP zou in plaats van verhoging van de boetes, dan ook veel liever zien dat mensen worden geconfronteerd met de gevolgen van hun gevaarlijk rijgedrag. Bijvoorbeeld door een paar uur mee te kijken op de eerste hulp. Of een revalidatiecentrum met verkeersslachtoffers.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.