Politie legt bebording vast bij controles 130 km/h snelweg
Omdat Rijkswaterstaat nog niet overal 130 km/h-borden heeft geplaatst, gaat de polite voorlopig bij snelheidscontroles op snelwegen de bebording schouwen. “Hierbij wordt aanbevolen om, als de bebording correct is geplaatst, deze fotografisch met dag, datum, tijd vast te leggen zodat achteraf eenvoudig kan worden aangetoond dat rechtmatig en op de juiste maximumsnelheid is gehandhaafd”, adviseert het Landelijk Parket Team Verkeer aan de regionale politiekorpsen.
De verandering van de maximumsnelheid naar de norm van 130 per 1 september, heeft ook gevolgen voor de feitcodes die agenten opschrijven. Zo kan de huidige feitcode voor een overtreding van snelheid tussen 120 en 130 niet meer worden gebruikt.
Wettelijke noodzaak
De Telegraaf meldde vrijdagochtend in een artikel dat er niet op snelheid zou worden gecontroleerd op 130 km/h-wegen, omdat Rijkswaterstaat nog niet alle borden zou hebben geplaatst op op- en afritten. Maar volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu is het wettelijk gezien niet nodig overal borden te plaatsen.
“De huidige 120 km/h-borden staan er ook alleen maar om extra duidelijkheid te scheppen”, zegt woordvoerster Marianne Wuite. “Als er geen bord staat, is de maximumsnelheid op de snelweg vanaf 1 september gewoon 130 km/h.”
Rijkswaterstaat
“Rijkswaterstaat plaatst op sommige locaties 130 km/h borden, maar dit houdt niet in dat gehandhaafd gaat worden op de overtreding van bord A1”, schrijft het Landelijk Parket. De politie gaat dus niet beboeten op het negeren van een verkeersbord, maar op het overtreden van een verkeersregel.
“Art. 63 RVV 1990 luidt als volgt: Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens. In deze situatie hier geen sprake van. Om deze reden blijft handhaven op de verkeersregel de norm”, aldus het Parket.
Bart Pals