campagne, rijervaring, verkeersveiligheid, jongeren

Campagne om jongeren te wijzen op gebrek aan rijervaring

De campagne ‘Hoe ervaren ben jij?’ die zich richt op jonge automobilisten is van start gegaan. Jongeren in de leeftijd van 17-24 jaar worden met deze actie bewust gemaakt van het feit dat zij hun eigen rijvaardigheden overschatten na het behalen van het rijbewijs. Jonge beginnende bestuurders hebben een ruim vier keer zo groot ongevalsrisico als ervaren bestuurders. Het risico van jonge mannen is zelfs ruim zes keer zo groot.

Met deze campagne wil TeamAlert, de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, leeftijdsgenoten bewust maken van hun kwetsbaarheid in het verkeer: het rijbewijs is geen bewijs voor goede rijvaardigheden, om een bekwame bestuurder te worden is veel oefening nodig.

Rijervaring

De campagne heeft een brutale, humoristische en dubbelzinnige insteek. De jongeren kunnen hun rijervaring checken op de Facebook van TeamAlert waar een ervarenheidschecker gepromoot wordt. De jonge automobilisten moeten invullen hoe lang ze hun rijbewijs hebben en hoe frequent ze rijden. Het ervaringsresultaat kan met een grappig plaatje gedeeld worden met hun vrienden op Facebook.

Voorafgaand aan de ervarenheidschecker wordt er een filmpje afgespeeld waarin zes jonge BN’ers, waaronder Zarayda Groenhart, Anna-Alicia Sklias en Michael Blijleven, vertellen over hun eerste keer. Het filmpje is zo gemonteerd het niet meteen helder is over welke eerste keer de BN’ers het hebben. Bekijk de campagne op www.hoeervarenbenjij.nl.

Ongevallen

TeamAlert is deze campagne gestart omdat 23% van alle personenauto’s die betrokken waren bij ernstige ongevallen (ongevallen met doden of ernstig verkeersgewonden) werd bestuurd door een jonge automobilist (18-24 jaar). Dit aandeel is hoog, aangezien jonge automobilisten slechts 8% van de rijbewijsbezitters uitmaken.

De hoofdoorzaken hiervan zijn een gebrek aan rijervaring en het risicogedrag dat kenmerkend is voor jongeren en jongvolwassenen. De rijvaardigheid van een automobilist is vaak pas goed ontwikkeld bij ten minste vijf jaar rijervaring of 100.000 gereden kilometers.

Coach

Omdat het rijden onder begeleiding van een coach de verkeersveiligheid onder deze jongeren naar verwachting vergroot, is op 1 november 2011 2toDrive begonnen. Met het experiment 2toDrive mogen jongeren vanaf hun 17e verjaardag het praktijkexamen voor hun rijbewijs afleggen.

Als ze slagen mogen ze tot hun 18e onder begeleiding van een coach rijervaring opdoen. In Duitsland heeft het rijden onder begeleiding van een coach gezorgd dat jongeren 30% minder ongevallen en 20% minder overtredingen veroorzaken en minder vaak onder invloed van drank en drugs rijden.

Stichting TeamAlert

Stichting TeamAlert is de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, die zich sinds 2000 inzet om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Het verkeer is namelijk doodsoorzaak nummer één onder jongeren.

TeamAlert organiseert diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes met subsidieverlening van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Door jongeren op originele, humoristische, overtuigende en soms iets brutale manier te benaderen, probeert TeamAlert bewustwording te creëren rondom hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Campagne om jongeren te wijzen op gebrek aan rijervaring | RijschoolPro
campagne, rijervaring, verkeersveiligheid, jongeren

Campagne om jongeren te wijzen op gebrek aan rijervaring

De campagne ‘Hoe ervaren ben jij?’ die zich richt op jonge automobilisten is van start gegaan. Jongeren in de leeftijd van 17-24 jaar worden met deze actie bewust gemaakt van het feit dat zij hun eigen rijvaardigheden overschatten na het behalen van het rijbewijs. Jonge beginnende bestuurders hebben een ruim vier keer zo groot ongevalsrisico als ervaren bestuurders. Het risico van jonge mannen is zelfs ruim zes keer zo groot.

Met deze campagne wil TeamAlert, de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, leeftijdsgenoten bewust maken van hun kwetsbaarheid in het verkeer: het rijbewijs is geen bewijs voor goede rijvaardigheden, om een bekwame bestuurder te worden is veel oefening nodig.

Rijervaring

De campagne heeft een brutale, humoristische en dubbelzinnige insteek. De jongeren kunnen hun rijervaring checken op de Facebook van TeamAlert waar een ervarenheidschecker gepromoot wordt. De jonge automobilisten moeten invullen hoe lang ze hun rijbewijs hebben en hoe frequent ze rijden. Het ervaringsresultaat kan met een grappig plaatje gedeeld worden met hun vrienden op Facebook.

Voorafgaand aan de ervarenheidschecker wordt er een filmpje afgespeeld waarin zes jonge BN’ers, waaronder Zarayda Groenhart, Anna-Alicia Sklias en Michael Blijleven, vertellen over hun eerste keer. Het filmpje is zo gemonteerd het niet meteen helder is over welke eerste keer de BN’ers het hebben. Bekijk de campagne op www.hoeervarenbenjij.nl.

Ongevallen

TeamAlert is deze campagne gestart omdat 23% van alle personenauto’s die betrokken waren bij ernstige ongevallen (ongevallen met doden of ernstig verkeersgewonden) werd bestuurd door een jonge automobilist (18-24 jaar). Dit aandeel is hoog, aangezien jonge automobilisten slechts 8% van de rijbewijsbezitters uitmaken.

De hoofdoorzaken hiervan zijn een gebrek aan rijervaring en het risicogedrag dat kenmerkend is voor jongeren en jongvolwassenen. De rijvaardigheid van een automobilist is vaak pas goed ontwikkeld bij ten minste vijf jaar rijervaring of 100.000 gereden kilometers.

Coach

Omdat het rijden onder begeleiding van een coach de verkeersveiligheid onder deze jongeren naar verwachting vergroot, is op 1 november 2011 2toDrive begonnen. Met het experiment 2toDrive mogen jongeren vanaf hun 17e verjaardag het praktijkexamen voor hun rijbewijs afleggen.

Als ze slagen mogen ze tot hun 18e onder begeleiding van een coach rijervaring opdoen. In Duitsland heeft het rijden onder begeleiding van een coach gezorgd dat jongeren 30% minder ongevallen en 20% minder overtredingen veroorzaken en minder vaak onder invloed van drank en drugs rijden.

Stichting TeamAlert

Stichting TeamAlert is de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, die zich sinds 2000 inzet om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Het verkeer is namelijk doodsoorzaak nummer één onder jongeren.

TeamAlert organiseert diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes met subsidieverlening van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Door jongeren op originele, humoristische, overtuigende en soms iets brutale manier te benaderen, probeert TeamAlert bewustwording te creëren rondom hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.