Ongevallen met vrachtauto door chauffeur die minder alert is

ROTTERDAM – Op de A20 tussen knooppunt Terbregseplein en de afslag Rotterdam Centrum zijn maandagochtend drie vrachtwagens op elkaar gebotst. Daarbij zijn zeker twee personen zwaargewond geraakt. ANP FRANK DE ROO

Diverse ongevallen met vrachtauto’s worden veroorzaakt omdat de chauffeur minder alert is. Andere oorzaken zijn klapbanden, filestaartaanrijdingen en onduidelijkheid rond spitsstroken. Omdat werkgevers ook verantwoordelijkheid dragen voor de verkeersveiligheid, zouden zij meer moeten doen om hun chauffeurs te helpen ongevallen te voorkomen.

Dat blijkt uit het rapport ‘Vrachtwagenongevallen op snelwegen’, dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft gepubliceerd, meldt TTM.

Vermoeidheid

Verminderde alertheid is een belangrijke oorzaak van vrachtwagenongevallen op snelwegen; het speelt aantoonbaar een rol bij 10 tot 25 procent van de ongevallen. Verminderde alertheid wordt veroorzaakt door vermoeidheid, bijvoorbeeld als gevolg van lange en onregelmatige rijtijden of slechte slaapkwaliteit. Chauffeurs en bedrijven denken ten onrechte dat het naleven van de rij- en rusttijden genoeg is om vermoeidheid te voorkomen.

Daarnaast zijn chauffeurs minder alert door afleiding in de cabine omdat zij bellen, de boordcomputer gebruiken of eten en drinken pakken. Twee derde van de dodelijke kop-staartbotsingen met vrachtwagens gebeurt bij beginnende files. Ook hier speelt verminderde alertheid een grote rol.

Matrixborden

Bij opkomende files tonen de matrixborden boven snelwegen soms maximumsnelheden die afwijken van de werkelijk gereden snelheden. Bovendien ontbreekt duiding van de oorzaak van de snelheidsvermindering (file, wegwerkzaamheden, etcetera). Hierdoor kan het systeem verkeerde verwachtingen wekken, waardoor het risico op aanrijdingen groter wordt.

Veel chauffeurs denken dat na een klapband op het voorwiel een ongeval onvermijdelijk is. Verlies van controle over het voertuig kan de chauffeur echter voorkomen door bij een klapband de juiste handelingen te verrichten en niet meteen te remmen. Bovendien kunnen klapbanden voorkomen worden door de bandenspanning continu te monitoren.

Spitsstrook

Het onderzoek waarschuwt dat spitsstroken aanvankelijk een voordeel opleveren voor de verkeersveiligheid vanwege de extra capaciteit, maar dat zij door de verwachte groei van de verkeersintensiteit in de toekomst juist onveiliger worden.

Per jaar vinden op de Nederlandse snelwegen gemiddeld duizend vrachtwagenongevallen plaats, waarbij circa 23 doden en 105 ernstig gewonden vallen. Bovendien zijn de slachtoffers meestal de andere weggebruikers.

Lees het hele onderzoek, inclusief aanbevelingen: Vrachtwagenongevallen.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Ongevallen met vrachtauto door chauffeur die minder alert is”

Marvin Hoenselaar|06.12.12|11:59

Toch wel verbazingwekkend dat er zoveel vrachtwagen ongevallen in Nederland plaatsvinden, terwijl dat de meeste vrachtwagens toch ondertussen wel zijn vervangen door vrachtauto’s…hmmmm

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ongevallen met vrachtauto door chauffeur die minder alert is | RijschoolPro

Ongevallen met vrachtauto door chauffeur die minder alert is

ROTTERDAM – Op de A20 tussen knooppunt Terbregseplein en de afslag Rotterdam Centrum zijn maandagochtend drie vrachtwagens op elkaar gebotst. Daarbij zijn zeker twee personen zwaargewond geraakt. ANP FRANK DE ROO

Diverse ongevallen met vrachtauto’s worden veroorzaakt omdat de chauffeur minder alert is. Andere oorzaken zijn klapbanden, filestaartaanrijdingen en onduidelijkheid rond spitsstroken. Omdat werkgevers ook verantwoordelijkheid dragen voor de verkeersveiligheid, zouden zij meer moeten doen om hun chauffeurs te helpen ongevallen te voorkomen.

Dat blijkt uit het rapport ‘Vrachtwagenongevallen op snelwegen’, dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft gepubliceerd, meldt TTM.

Vermoeidheid

Verminderde alertheid is een belangrijke oorzaak van vrachtwagenongevallen op snelwegen; het speelt aantoonbaar een rol bij 10 tot 25 procent van de ongevallen. Verminderde alertheid wordt veroorzaakt door vermoeidheid, bijvoorbeeld als gevolg van lange en onregelmatige rijtijden of slechte slaapkwaliteit. Chauffeurs en bedrijven denken ten onrechte dat het naleven van de rij- en rusttijden genoeg is om vermoeidheid te voorkomen.

Daarnaast zijn chauffeurs minder alert door afleiding in de cabine omdat zij bellen, de boordcomputer gebruiken of eten en drinken pakken. Twee derde van de dodelijke kop-staartbotsingen met vrachtwagens gebeurt bij beginnende files. Ook hier speelt verminderde alertheid een grote rol.

Matrixborden

Bij opkomende files tonen de matrixborden boven snelwegen soms maximumsnelheden die afwijken van de werkelijk gereden snelheden. Bovendien ontbreekt duiding van de oorzaak van de snelheidsvermindering (file, wegwerkzaamheden, etcetera). Hierdoor kan het systeem verkeerde verwachtingen wekken, waardoor het risico op aanrijdingen groter wordt.

Veel chauffeurs denken dat na een klapband op het voorwiel een ongeval onvermijdelijk is. Verlies van controle over het voertuig kan de chauffeur echter voorkomen door bij een klapband de juiste handelingen te verrichten en niet meteen te remmen. Bovendien kunnen klapbanden voorkomen worden door de bandenspanning continu te monitoren.

Spitsstrook

Het onderzoek waarschuwt dat spitsstroken aanvankelijk een voordeel opleveren voor de verkeersveiligheid vanwege de extra capaciteit, maar dat zij door de verwachte groei van de verkeersintensiteit in de toekomst juist onveiliger worden.

Per jaar vinden op de Nederlandse snelwegen gemiddeld duizend vrachtwagenongevallen plaats, waarbij circa 23 doden en 105 ernstig gewonden vallen. Bovendien zijn de slachtoffers meestal de andere weggebruikers.

Lees het hele onderzoek, inclusief aanbevelingen: Vrachtwagenongevallen.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Ongevallen met vrachtauto door chauffeur die minder alert is”

Marvin Hoenselaar|06.12.12|11:59

Toch wel verbazingwekkend dat er zoveel vrachtwagen ongevallen in Nederland plaatsvinden, terwijl dat de meeste vrachtwagens toch ondertussen wel zijn vervangen door vrachtauto’s…hmmmm

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.