politiecontrole, boete

Aantal verkeersboetes in 2012 bijna gelijk aan 2011

Het aantal verkeersboetes is in 2012 nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van een jaar eerder. In 2012 zijn 9.661.094 verkeersboetes opgelegd voor onder meer het overtreden van de maximumsnelheid, rijden door rood licht, fout parkeren, het niet dragen van een gordel of helm, handheld bellen en het ontbreken van fietsverlichting. Dat is 0,7 procent, ofwel 67.724 boetes, minder dan in 2011. Dat blijkt uit het jaaroverzicht verkeersboetes 2012 van het ministerie van Justitie.

In de eerste helft van 2012 daalde het aantal verkeersboetes nog door een combinatie van factoren. Door verhoging van de boetes per 1 januari 2012 zijn weggebruikers zich beter aan de regels gaan houden. Ook stond een aantal trajectcontroles tijdelijk uit wegens weg- en onderhoudswerkzaamheden.

Trajectcontrole

De daling zette zich in de tweede helft van 2012 niet door. Verbeteracties op de trajectcontrolesystemen, invoering van een nieuwe trajectcontrole op de A2 per 23 juli 2012 en digitalisering van de flitspalen hebben bijgedragen aan een betere handhaving van verkeersvoorschriften, met als gevolg dat er in de tweede helft van 2012 meer sancties zijn opgelegd.

De politie heeft in 2012, net als een jaar eerder, minder weggebruikers beboet na een staandehouding. Dit wordt onder meer zichtbaar in het dalend aantal boetes voor het niet dragen van een gordel of helm, handheld bellen of het ontbreken van fietsverlichting.

Maximumsnelheid

Het merendeel van de verkeersboetes wordt opgelegd wegens het overschrijden van de maximumsnelheid; in totaal 7.600.173 boetes. Net als in de voorgaande jaren is in 2012 het grootste deel van de snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom geconstateerd: 45,2 procent van het totaal aantal boetes. Op de provinciale wegen buiten de bebouwde kom is 23 procent van de bonnen uitgeschreven en op de autosnelwegen 31,8 procent.

Het totaal aantal opgelegde verkeersboetes via de trajectcontroles bedroeg in 2012 1.450.522, tegen 740.102 in 2011. Deze geheel geautomatiseerde systemen die altijd aanstaan, staan op wegen waar veel verkeer passeert, daardoor constateren de trajectcontroles relatief veel snelheidsovertredingen.

Op de trajectcontrole op de A2 in de richting van Amsterdam naar Utrecht (tussen Holendrecht-Maarsen) zijn in 2012 de meeste snelheidsovertredingen begaan: 483.767 boetes zijn hiervoor opgelegd. Na verloop van tijd zijn automobilisten zich meer bewust geworden van de trajectcontrole op de A2 en zijn zij zich beter aan de maximumsnelheid gaan houden. Dit blijkt uit het feit dat het aantal geconstateerde overtredingen op de A2 met de trajectcontrole in de laatste maanden van 2012 sterk is gedaald: van 194.000 inseptember tot 60.500 in december.

Nieuwe maximumsnelheid

Verder geldt vanaf 1 september 2012 op een groot deel van de autosnelwegen de nieuwe maximumsnelheid van130 km/h. Deze limiet werd op trajecten met de nieuwe maximumsnelheid 28.205 keer overschreden vorig jaar; ofwel 0,37 procent van het totaal aantal boetes voor overtreding van de maximumsnelheid in 2012. Van de 28.205 snelheidsovertredingen boven de 130 km/h werden 15.171 begaan in het laatste tertiaal (september t/m december).

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Aantal verkeersboetes in 2012 bijna gelijk aan 2011”

Eva van der Kaa|21.03.13|22:51

Dat ze met de controles maar eens wat meer aandacht gaan besteden aan veiligheid en doorstroom ipv een paar km/h te hard rijden of het niet dragen van de autogordel. Is toch het risico van de mensen die er bewust voor kiezen geen gordel te dragen!
Als ze zo op de verkeersveiligheid gericht zijn om de verkeersdoden naar beneden te halen dan snap ik niet dat er niet wat strenger wordt opgetreden tegen de bestuurders die door een geel of rood verkeerslicht rijden.

Eva van der Kaa|21.03.13|22:54

Bij mijn leerlingen krijg je altijd het antwoord: Haal het toch nog wel om door geel te rijden!HUH mij is vroeger geleerd om bij geel licht te STOPPEN. bestuurders gaan steeds vaker wanneer het licht al even rood is gas geven!Dat gebeurd PER DAG steeds vaker.
Ga maar eens opletten op het kruispunt als je voor rood staat te wachten,zodra jezelf groen krijgt dan moet ongeveer het ANDERE LICHT AL
3 TOT 4 SEC OP ROOD STAAN!!

Eva van der Kaa|21.03.13|22:56

Er komen nog 5 a 10 bestuurders het kruispunt over terwijl andere groen heeft.De laatste paar maanden zijn er op de kruispunten aan de autoweg rondom Tilburg 5 dodelijke ongelukken gebeurd! Het was alle keren door een roodrijder!! De groenrijder die zijn kruispunt niet opkijkt omdat hij er vanuit gaat dat het kruispunt vrij is wanneer het verkeerslicht groen iaBESTUURDERS DIE DOOR HET GROEN RIJDEN ZIJN BIJNA ALTIJD DOOD!!!!!ROODRIJDERS KOMEN ER ZELFS NOG GEWOON MEE WEG!!DAT IS NOG HET ERGSTE!!

Eva van der Kaa|21.03.13|22:57

Ik begrijp niet dat het niet wordt gezien door de “regering” en er eens streng in gaat handhaven.
Nu heb ik het nog niet eens over de richtingaanwijzers gehad m.b.t. de verkeersdoorstroom!
Blijkbaar vindt iedereen het teveel moeite om even richting aan te geven!
Als die kleine moeite al teveel is dan verdiend die persoon het NIET om EEN RIJBEWIJS in bezit te hebben!
Volgens mij lopen ze voor een groot gedeelte HET DOEL zwaar voorbij als er op een paar km/h te hard wordt gecontroleerd!!

Eva van der Kaa|21.03.13|22:58

ALS HIER NIKS AAN GEDAAN WORDT DAN GAAT DIT VAN KWAAD NAAR ERGER!!!

LAAT IEDERE BESTUURDER VERPLICHT IEDERE 5 JAAR THEORIE BIJSCHOLEN EN EEN RONDJE RIJDEN MET EEN EXAMINATOR OM TE KIJKEN OF DIE PERSOON VLOT VERKEERSVEILIG EN ZELFSTANDIG DOOR HET VERKEER KAN KOMEN.
DE MENSEN DIE NU AL VAN ZICHZELF ZEGGEN DAT ZE DAT NOOIT MEER KUNNEN HALEN DIE MOETEN PER DIRECT AL VAN DE WEG WORDEN GEHAALD!LEVENSGEVAARLIJK!!!

Eva van der Kaa|21.03.13|22:59

IEDEREEN DOET MAAR WAAR ZE ZELF ZIN IN HEBBEN IN HET VERKEER!!! HET GROOTSTE DEEL VAN DE BESTUURDERS KENT NIET EENS 50% VAN ALLE VERKEERSBORDEN!! LAAT STAAN DE REGELS M.B.T. DE VOORRANG!!

DE BENDE WORDT ZO PER JAAR GROTER!!!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.