gordel, auto, bestuurder

Verbeteren verkeersveiligheid wereldwijd gaat te traag

Maar 28 landen in de wereld, goed voor 7 procent van de wereldbevolking, hebben afdoende wetgeving die bescherming biedt tegen de voornaamste risico’s in het verkeer. Dat blijkt uit een recent rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), een gespecialiseerd agentschap van de Verenigde Naties.

Als belangrijkste risico’s ziet de WHO te hard rijden, rijden onder invloed van alcohol, het niet dragen van een helm, het niet dragen van autogordels en onvoldoende bescherming van kinderen. Vergeleken met een eerdere studie uit 2009 bespeurt de WHO op dit gebied weinig verbetering.

Kwetsbare groepen

Tussen 2008 en 2011 hebben 35 landen in de wereld nieuwe wetten aangenomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dat is winst, vindt de WHO, maar het tempo waarin de verbeteringen zich voltrekken is te langzaam.

Het doel van de Verenigde Naties is dat in 2020 50 procent van alle landen wereldwijd adequate wetgeving hebben. Landen moeten daarom sterker inzetten op het aanpassen van hun wetgeving. Ook moeten ze meer aandacht besteden aan de kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers, fietsers en motorrijders. Alleen op die manier kan het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer flink worden teruggebracht.

Verkeersdoden

Elk jaar komen er wereldwijd ongeveer 1,24 miljoen mensen om in het verkeer. 88 landen slaagden erin het aantal doden in het verkeer terug te brengen tussen 2007, maar daar staat tegenover dat in 87 landen het aantal slachtoffers juist toenam in diezelfde periode.

 

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.