blauwblauw

BlauwBlauw bevalt goed, maar is nog niet betrouwbaar

Het waarschuwingssysteem BlauwBlauw bevalt goed in de praktijk bij automobilisten, maar de betrouwbaarheid is nog onvoldoende. Tot die conclusie komt het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) na onderzoek van de gegevens die een grootschalige praktijkproef heeft opgeleverd.

BlauwBlauw is een systeem dat automobilisten met blauwe lichtsignalen in de auto waarschuwt dat er een voorrangsvoertuig nadert. Doorgaans merken ze dat pas vrij laat door afleiding in de auto of door gebouwen in de buurt die het geluid van de sirene lastig hoorbaar maken.

Ontvanger

BlauwBlauw werkt met een ontvanger die in de auto geplaatst wordt. Op het moment dat een voorrangsvoertuig met sirene en zwaailicht nadert op 300 tot 500 meter gaan de vijf led-lampen in de auto knipperen. Zo wordt de automobilist tijdig attent gemaakt op een voorrangsvoertuig en kan hij daarop anticiperen.

De praktijkproef is in het najaar van 2012 gehouden in de gemeenten Putten, Ermelo en Harderwijk. In totaal zijn onder 40.000 huishoudens BlauwBlauw-ontvangers met instructie verspreid.

Deelnemers

Hoeveel mensen hebben deelgenomen is niet duidelijk. 1861 automobilisten hebben een enquete ingevuld waarin gevraagd werd naar hun ervaringen. Van hen had bijna iedereen de zender ook inderdaad geïnstalleerd. De zender is in veertien ambulances en brandweervoertuigen geplaatst.

De proef is opgezet door Connexxion Ambulancezorg en Made For Traffic (MFT), de leverancier van het systeem. Het NIFV heeft de gegevens geanalyseerd. Het ging om filmbeelden en online vragenlijsten.

Lichtflits

Tachtig procent van de deelnemende automobilisten bleek tevreden over BlauwBlauw, maar ze gaven ook aan dat het systeem nog niet optimaal werkt. Soms werd het ten onrechte geactiveerd. De lichtflits vinden de respondenten verwarrend.

Hulpverleners staan redelijk neutraal ten opzichte van het systeem, maar ze hebben niet gemerkt dat weggebruikers dankzij BlauwBlauw beter reageren op de nadering van ambulance of brandweerwagen.

Aanpassen

Het NIFV geeft aan dat er nog heel wat moet gebeuren voor het systeem landelijk ingevoerd kan worden. Zo moet de betrouwbaarheid vergroot worden en moet er meer duidelijkheid komen over of BlauwBlauw ook werkt wanneer een voorrangsvoertuig uit tegemoetkomende richting komt.

De onderzoekers adviseren verder om het systeem zodanig aan te passen dat het voorziet in een testfunctie en een ander signaal bij het wegrijden. Ook is het NIFV voorstander van een vervolgonderzoek naar de werking van BlauwBlauw onder meer gecontroleerde omstandigheden. Te denken valt aan onderzoek in een simulator, zo mogelijk in combinatie met onderzoek naar andere early warningsystemen.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BlauwBlauw bevalt goed, maar is nog niet betrouwbaar | RijschoolPro
blauwblauw

BlauwBlauw bevalt goed, maar is nog niet betrouwbaar

Het waarschuwingssysteem BlauwBlauw bevalt goed in de praktijk bij automobilisten, maar de betrouwbaarheid is nog onvoldoende. Tot die conclusie komt het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) na onderzoek van de gegevens die een grootschalige praktijkproef heeft opgeleverd.

BlauwBlauw is een systeem dat automobilisten met blauwe lichtsignalen in de auto waarschuwt dat er een voorrangsvoertuig nadert. Doorgaans merken ze dat pas vrij laat door afleiding in de auto of door gebouwen in de buurt die het geluid van de sirene lastig hoorbaar maken.

Ontvanger

BlauwBlauw werkt met een ontvanger die in de auto geplaatst wordt. Op het moment dat een voorrangsvoertuig met sirene en zwaailicht nadert op 300 tot 500 meter gaan de vijf led-lampen in de auto knipperen. Zo wordt de automobilist tijdig attent gemaakt op een voorrangsvoertuig en kan hij daarop anticiperen.

De praktijkproef is in het najaar van 2012 gehouden in de gemeenten Putten, Ermelo en Harderwijk. In totaal zijn onder 40.000 huishoudens BlauwBlauw-ontvangers met instructie verspreid.

Deelnemers

Hoeveel mensen hebben deelgenomen is niet duidelijk. 1861 automobilisten hebben een enquete ingevuld waarin gevraagd werd naar hun ervaringen. Van hen had bijna iedereen de zender ook inderdaad geïnstalleerd. De zender is in veertien ambulances en brandweervoertuigen geplaatst.

De proef is opgezet door Connexxion Ambulancezorg en Made For Traffic (MFT), de leverancier van het systeem. Het NIFV heeft de gegevens geanalyseerd. Het ging om filmbeelden en online vragenlijsten.

Lichtflits

Tachtig procent van de deelnemende automobilisten bleek tevreden over BlauwBlauw, maar ze gaven ook aan dat het systeem nog niet optimaal werkt. Soms werd het ten onrechte geactiveerd. De lichtflits vinden de respondenten verwarrend.

Hulpverleners staan redelijk neutraal ten opzichte van het systeem, maar ze hebben niet gemerkt dat weggebruikers dankzij BlauwBlauw beter reageren op de nadering van ambulance of brandweerwagen.

Aanpassen

Het NIFV geeft aan dat er nog heel wat moet gebeuren voor het systeem landelijk ingevoerd kan worden. Zo moet de betrouwbaarheid vergroot worden en moet er meer duidelijkheid komen over of BlauwBlauw ook werkt wanneer een voorrangsvoertuig uit tegemoetkomende richting komt.

De onderzoekers adviseren verder om het systeem zodanig aan te passen dat het voorziet in een testfunctie en een ander signaal bij het wegrijden. Ook is het NIFV voorstander van een vervolgonderzoek naar de werking van BlauwBlauw onder meer gecontroleerde omstandigheden. Te denken valt aan onderzoek in een simulator, zo mogelijk in combinatie met onderzoek naar andere early warningsystemen.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.