zebrapad, oversteken

Europa wil meer veiligheid voor voetgangers in het verkeer

De verkeersveiligheid voor voetgangers moet verbeterd worden. Dat was de centrale boodschap eerder deze week op de Europese dag van de verkeersveiligheid.

“Op wereldschaal scoort de EU prima op het gebied van verkeersveiligheid. Elke verkeersdode is er echter één te veel. Voetgangers en fietsers lopen in de bebouwde kom de grootste risico’s en die zullen wellicht nog toenemen door het steeds drukkere verkeer in onze groeiende steden”, zo zei Siim Kallas, vice-voorzitter van de Europese Commissie.

Verkeersdoden

Jaarlijks komen er rond de 30.000 mensen om het leven op de Europese wegen. Van hen is gemiddeld 21 procent voetganger, 7 procent fietser en 18 procent bestuurder van een motor of brommer. 70 procent van de verkeersdoden onder de voetgangers valt in de bebouwde kom. De laatste tien jaar is het aantal voetgangers onder de verkeersdoden minder sterk gedaald dan het totale aantal verkeersdoden.

Het ontbreken van gescheiden voet- en fietspaden, te hoge snelheden van het verkeer en roekeloos rijgedrag vormen de voornaamste risico’s voor voetgangers en fietsers in de bebouwde kom.

Maatregelen

Er zijn verschillende Europese maatregelen in de maak om de veiligheid van kwetsbare weggebruikers te verbeteren, vooral in de bebouwde kom. Zo ligt er een nieuw voorstel voor het ontwerp van vrachtwagencabines met een breder gezichtsveld voor de bestuurder, een afgeronde vorm en een kreukelzone aan de voorkant. Geschat wordt die aangepaste cabines jaarlijks 300 tot 500 levens van voetgangers en fietsers kunnen redden.

Ook werkt de Europese Commissie aan verder invoering van moderne technologie en veiligheidssystemen, zoals noodstopsystemen en systemen voor de detectie van voetgangers.

Tijdens de verkeersveiligheidsdag in Brussel toonde de Europese vereniging van autotoeleveranciers (Clepa) allerlei veiligheidstechnologie.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europa wil meer veiligheid voor voetgangers in het verkeer | RijschoolPro
zebrapad, oversteken

Europa wil meer veiligheid voor voetgangers in het verkeer

De verkeersveiligheid voor voetgangers moet verbeterd worden. Dat was de centrale boodschap eerder deze week op de Europese dag van de verkeersveiligheid.

“Op wereldschaal scoort de EU prima op het gebied van verkeersveiligheid. Elke verkeersdode is er echter één te veel. Voetgangers en fietsers lopen in de bebouwde kom de grootste risico’s en die zullen wellicht nog toenemen door het steeds drukkere verkeer in onze groeiende steden”, zo zei Siim Kallas, vice-voorzitter van de Europese Commissie.

Verkeersdoden

Jaarlijks komen er rond de 30.000 mensen om het leven op de Europese wegen. Van hen is gemiddeld 21 procent voetganger, 7 procent fietser en 18 procent bestuurder van een motor of brommer. 70 procent van de verkeersdoden onder de voetgangers valt in de bebouwde kom. De laatste tien jaar is het aantal voetgangers onder de verkeersdoden minder sterk gedaald dan het totale aantal verkeersdoden.

Het ontbreken van gescheiden voet- en fietspaden, te hoge snelheden van het verkeer en roekeloos rijgedrag vormen de voornaamste risico’s voor voetgangers en fietsers in de bebouwde kom.

Maatregelen

Er zijn verschillende Europese maatregelen in de maak om de veiligheid van kwetsbare weggebruikers te verbeteren, vooral in de bebouwde kom. Zo ligt er een nieuw voorstel voor het ontwerp van vrachtwagencabines met een breder gezichtsveld voor de bestuurder, een afgeronde vorm en een kreukelzone aan de voorkant. Geschat wordt die aangepaste cabines jaarlijks 300 tot 500 levens van voetgangers en fietsers kunnen redden.

Ook werkt de Europese Commissie aan verder invoering van moderne technologie en veiligheidssystemen, zoals noodstopsystemen en systemen voor de detectie van voetgangers.

Tijdens de verkeersveiligheidsdag in Brussel toonde de Europese vereniging van autotoeleveranciers (Clepa) allerlei veiligheidstechnologie.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.