Ruim dertig snelwegen vanaf september ’s nachts zonder licht

Rijkswaterstaat (RWS) zet vanaf september op meer dan dertig Nederlandse snelwegen de verlichting ’s nachts uit. Tussen 21.00 en 05.00 uur zal het verkeer in het donker rijden. Op drukke snelwegen zal dit tussen 23.00 en 05.00 uur zijn. RWS verwacht met deze maatregel geld te besparen, minder energie te verbruiken en lichtvervuiling te beperken.

Eerder startte Rijkswaterstaat al met het doven van de lichten op rijkswegen in de provincies Overijssel en Gelderland. Afgelopen maandag kwamen daar de snelweg A6 Arnhem-Lelystad, de A73 en A77 in Limburg en een deel van de A1 ter hoogte van Amersfoort bij.

Lantaarnpalen

Ook het gebruik van de verlichting in Midden-Nederland zal aan de nieuwe maatregel van RWS aangepast worden. Dit zal vanaf juli gebeuren. Op plekken waar verlichting nodig is voor de verkeersveiligheid, zoals in tunnels of in scherpe bochten, zullen de lantaarnpalen de hele nacht blijven branden.

Hoeveel Rijkswaterstaat met deze maatregel bespaart, is nog niet bekend. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu liet eerder al weten dat pas wanneer de maatregel volledig is ingevoerd er gekeken kan worden naar de resultaten.

Slachtoffers

Landen als Frankrijk, Duitsland en België werken volgens RWS al jaren met een energiebesparend lichtplan. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat in NRC: “In Frankrijk en Duitsland staan aanmerkelijk minder lantaarnpalen langs de snelweg dan in Nederland. Vlaanderen deed vorig jaar het licht uit op de helft van alle snelwegen.”

Uit buitenlandse studies komt naar voren dat wanneer alle lichten op de snelwegen worden gedoofd het aantal dodelijke slachtoffers met vier procent toeneemt. Als het doven van de lichten wordt beperkt tot rustige, rechte stukken snelweg zijn de effecten op de verkeersveiligheid gering. Dit blijkt ook uit onderzoek van Rijkswaterstaat zelf.

Spits

Onverlichte delen van rijkswegen zullen ook na de invoering van de maatregel onverlicht blijven. Op overige punten zal het licht alleen nog aangaan op drukte momenten van de avond, zoals in de spits.

Lees ook: “Verlichting op aantal snelwegen gaat dit voorjaar ’s nachts uit”

Auteur: Karlien Korebrits

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ruim dertig snelwegen vanaf september ’s nachts zonder licht | RijschoolPro

Ruim dertig snelwegen vanaf september ’s nachts zonder licht

Rijkswaterstaat (RWS) zet vanaf september op meer dan dertig Nederlandse snelwegen de verlichting ’s nachts uit. Tussen 21.00 en 05.00 uur zal het verkeer in het donker rijden. Op drukke snelwegen zal dit tussen 23.00 en 05.00 uur zijn. RWS verwacht met deze maatregel geld te besparen, minder energie te verbruiken en lichtvervuiling te beperken.

Eerder startte Rijkswaterstaat al met het doven van de lichten op rijkswegen in de provincies Overijssel en Gelderland. Afgelopen maandag kwamen daar de snelweg A6 Arnhem-Lelystad, de A73 en A77 in Limburg en een deel van de A1 ter hoogte van Amersfoort bij.

Lantaarnpalen

Ook het gebruik van de verlichting in Midden-Nederland zal aan de nieuwe maatregel van RWS aangepast worden. Dit zal vanaf juli gebeuren. Op plekken waar verlichting nodig is voor de verkeersveiligheid, zoals in tunnels of in scherpe bochten, zullen de lantaarnpalen de hele nacht blijven branden.

Hoeveel Rijkswaterstaat met deze maatregel bespaart, is nog niet bekend. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu liet eerder al weten dat pas wanneer de maatregel volledig is ingevoerd er gekeken kan worden naar de resultaten.

Slachtoffers

Landen als Frankrijk, Duitsland en België werken volgens RWS al jaren met een energiebesparend lichtplan. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat in NRC: “In Frankrijk en Duitsland staan aanmerkelijk minder lantaarnpalen langs de snelweg dan in Nederland. Vlaanderen deed vorig jaar het licht uit op de helft van alle snelwegen.”

Uit buitenlandse studies komt naar voren dat wanneer alle lichten op de snelwegen worden gedoofd het aantal dodelijke slachtoffers met vier procent toeneemt. Als het doven van de lichten wordt beperkt tot rustige, rechte stukken snelweg zijn de effecten op de verkeersveiligheid gering. Dit blijkt ook uit onderzoek van Rijkswaterstaat zelf.

Spits

Onverlichte delen van rijkswegen zullen ook na de invoering van de maatregel onverlicht blijven. Op overige punten zal het licht alleen nog aangaan op drukte momenten van de avond, zoals in de spits.

Lees ook: “Verlichting op aantal snelwegen gaat dit voorjaar ’s nachts uit”

Auteur: Karlien Korebrits

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.