Europa wil apk voor motoren, caravans en aanhangwagens

Het Europees Parlement heeft ingestemd met de invoering van verplichte technische keuringen voor motoren, aanhangwagens en caravans. Daarmee wil het parlement de verkeersveiligheid vergroten. Als de regels geharmoniseerd zijn in Europa wordt makkelijker om te controleren of die voertuigen voldoen aan technische eisen. Een aantal belangenorganisaties verzet zich tegen deze onverwachte verandering van de plannen.

Keuring van motoren wordt als het aan het Europees Parlement ligt vanaf 2016 verplicht en van brommers vanaf 2018, tenzij onderzoek door de Europese Commissie uitwijst dat brommerkeuringen niet effectief zijn. Voor aanhangwagens die zwaarder zijn dan 2 ton en caravans zwaarder dan 750 kilo zou de eerste keuring na vier jaar moeten gebeuren en daarna om de twee jaar. De apk-frequentie mag van het parlement ongewijzigd blijven: de eerste keuring na vier jaar en daarna om de twee jaar.

Verzet

De voorstellen waar het EP mee heeft ingestemd wijken af van de voorstellen die de Europese Transportraad, waarin de Europese transport- en vervoersministers vergaderen, eerder besproken heeft. Daarin was nog geen sprake van een APK-plicht voor motoren, aanhangwagens en caravans.

Belangenorganisatie KNMV (Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging), die al eerder geageerd heeft tegen een apk-plicht voor motoren, is daarom boos over de gang van zaken. “Dit is overduidelijk werk van lobbyisten”, laat Patrice Assendelft, directeur van KNMV weten op de website van de organisatie. “De overkoepelende organisatie van Europese motorfietsfabrikanten ACEM is bijvoorbeeld een fervent voorstander van een apk-plicht voor motoren, omdat consumenten hierdoor vaker naar de dealer moeten. Als het daadwerkelijk zou gaan om het verbeteren van de veiligheid, zou de KNMV de eerste zijn om dit voorstel te verdedigen.” Assendelft gelooft niet dat de veiligheid erbij gebaat is in Nederland. KNMV blijft zich er dan ook tegen verzetten.

Onnodige kosten

Ook de ANWB is tegen de invoering van een verplichte Europese apk-keuring voor motoren, caravans en aanhangwagens en kondigt verzet aan tegen de huidige plannen. Evenals de KNMV denkt de ANWB niet dat het hierdoor veiliger wordt op de weg. De verplichte keuring jaagt mensen alleen maar op extra kosten, stelt de ANWB.

Bovag is juist voorstander van een verplichte apk voor aanhangers en caravans omdat bij de eigen controles door het hele land vaak mankementen en achterstallig onderhoud geconstateerd worden.

Classificatiesysteem

Naast de invoering van de apk stelt het EP verder voor om de wegcontrole van bedrijfsvoertuigen makkelijker te maken met een risicoclassificatiesysteem komt. De keuringsresultaten zouden bepalend moeten zijn voor de classificatie. Daarnaast wil het EP autopapieren en andere voertuigdocumenten opslaan in nationale, elektronische registers om zo uitwisseling van informatie tussen lidstaten makkelijker maken. Zo’n register kan helpen in strijd tegen handel in gestolen voertuigen en bij de controle op de geldigheid van keuringspapieren van voertuigen uit andere lidstaten.

Nu het Europees Parlement akkoord, moeten de lidstaten nog instemmen met de plannen. Pas als dat rond is, is de nieuwe apk-regelgeving definitief.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Europa wil apk voor motoren, caravans en aanhangwagens”

René Kwast|06.07.13|08:44

Praktisch hoor, die caravan-apk. Stel: je hebt je caravan gestald in het buitenland, dan moet je elke twee jaar effe heen-en-weer. Je apk verloopt op 12 januari, grote kans dat je over spekgladde wegen je sleurhut moet verplaatsen. En ik denk dat de gemiddelde caravanstallingeigenaar er ook niet blij mee is. Stuur in de zomer een legertje controleurs over de europese campings om de boel te checken. Denk dat er voldoende animo is om zo’n tripje te maken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europa wil apk voor motoren, caravans en aanhangwagens | RijschoolPro

Europa wil apk voor motoren, caravans en aanhangwagens

Het Europees Parlement heeft ingestemd met de invoering van verplichte technische keuringen voor motoren, aanhangwagens en caravans. Daarmee wil het parlement de verkeersveiligheid vergroten. Als de regels geharmoniseerd zijn in Europa wordt makkelijker om te controleren of die voertuigen voldoen aan technische eisen. Een aantal belangenorganisaties verzet zich tegen deze onverwachte verandering van de plannen.

Keuring van motoren wordt als het aan het Europees Parlement ligt vanaf 2016 verplicht en van brommers vanaf 2018, tenzij onderzoek door de Europese Commissie uitwijst dat brommerkeuringen niet effectief zijn. Voor aanhangwagens die zwaarder zijn dan 2 ton en caravans zwaarder dan 750 kilo zou de eerste keuring na vier jaar moeten gebeuren en daarna om de twee jaar. De apk-frequentie mag van het parlement ongewijzigd blijven: de eerste keuring na vier jaar en daarna om de twee jaar.

Verzet

De voorstellen waar het EP mee heeft ingestemd wijken af van de voorstellen die de Europese Transportraad, waarin de Europese transport- en vervoersministers vergaderen, eerder besproken heeft. Daarin was nog geen sprake van een APK-plicht voor motoren, aanhangwagens en caravans.

Belangenorganisatie KNMV (Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging), die al eerder geageerd heeft tegen een apk-plicht voor motoren, is daarom boos over de gang van zaken. “Dit is overduidelijk werk van lobbyisten”, laat Patrice Assendelft, directeur van KNMV weten op de website van de organisatie. “De overkoepelende organisatie van Europese motorfietsfabrikanten ACEM is bijvoorbeeld een fervent voorstander van een apk-plicht voor motoren, omdat consumenten hierdoor vaker naar de dealer moeten. Als het daadwerkelijk zou gaan om het verbeteren van de veiligheid, zou de KNMV de eerste zijn om dit voorstel te verdedigen.” Assendelft gelooft niet dat de veiligheid erbij gebaat is in Nederland. KNMV blijft zich er dan ook tegen verzetten.

Onnodige kosten

Ook de ANWB is tegen de invoering van een verplichte Europese apk-keuring voor motoren, caravans en aanhangwagens en kondigt verzet aan tegen de huidige plannen. Evenals de KNMV denkt de ANWB niet dat het hierdoor veiliger wordt op de weg. De verplichte keuring jaagt mensen alleen maar op extra kosten, stelt de ANWB.

Bovag is juist voorstander van een verplichte apk voor aanhangers en caravans omdat bij de eigen controles door het hele land vaak mankementen en achterstallig onderhoud geconstateerd worden.

Classificatiesysteem

Naast de invoering van de apk stelt het EP verder voor om de wegcontrole van bedrijfsvoertuigen makkelijker te maken met een risicoclassificatiesysteem komt. De keuringsresultaten zouden bepalend moeten zijn voor de classificatie. Daarnaast wil het EP autopapieren en andere voertuigdocumenten opslaan in nationale, elektronische registers om zo uitwisseling van informatie tussen lidstaten makkelijker maken. Zo’n register kan helpen in strijd tegen handel in gestolen voertuigen en bij de controle op de geldigheid van keuringspapieren van voertuigen uit andere lidstaten.

Nu het Europees Parlement akkoord, moeten de lidstaten nog instemmen met de plannen. Pas als dat rond is, is de nieuwe apk-regelgeving definitief.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Europa wil apk voor motoren, caravans en aanhangwagens”

René Kwast|06.07.13|08:44

Praktisch hoor, die caravan-apk. Stel: je hebt je caravan gestald in het buitenland, dan moet je elke twee jaar effe heen-en-weer. Je apk verloopt op 12 januari, grote kans dat je over spekgladde wegen je sleurhut moet verplaatsen. En ik denk dat de gemiddelde caravanstallingeigenaar er ook niet blij mee is. Stuur in de zomer een legertje controleurs over de europese campings om de boel te checken. Denk dat er voldoende animo is om zo’n tripje te maken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.