Rollerbanktest, snelheidsmeter, auto, afwijking, VAB

Afwijking snelheidsmeter in auto wordt steeds kleiner

VIDEO – De snelheidsmeter in een auto heeft een kleine afwijking ten opzichte van de werkelijk gereden snelheid. Die afwijking is bij nieuwere auto’s echter kleiner geworden, zo blijkt uit een rollerbanktest van de VAB (Belgische ANWB). Volgens VAB loopt 53% van de automobilisten in een snelheidszone 50 risico op een snelheidsovertreding omwille van hun foute perceptie.

VAB heeft de test uitgevoerd in haar eigen Diagnosecentrum. “We zetten een 10-tal recente wagens op de rollenbank en we vergeleken de stand van de kilometerteller in de wagen met het geijkte meettoestel van het VAB-Diagnosecentrum. De resultaten vergeleken we met een uitgebreide studie op 2.000 wagens in 2005”, meldt de VAB.

Afwijking

Opmerkelijk is dat bij moderne wagens die afwijking substantieel is afgenomen en er geen afwijkingen meer worden gemeten van meer dan 10%. Acht jaar geleden was de snelheidsafwijking bij 50 km/u bij 6 op 10 wagens nog minimaal 10% of 5 km/u. Dus als de snelheidsmeter in de wagen 55 km/u aangaf, dan reed je in werkelijkheid slechts 50 km/u. VAB vermoedt dat automobilisten nog al te vaak verkeerdelijk uitgaan van zo’n ruime marge.

Dat de snelheidsmeter bij moderne wagens heel wat accurater is, blijkt het duidelijkst bij een lage snelheid zoals 50 km/u. Bij 50 km/u geeft de snelheidsmeter slechts 1 tot 4 km/u te veel aan, afhankelijk van merk of model. Volgens het VAB-Diagnosecentrum varieert de afwijking bij 70 km/u van 3 tot 6 km/u. En varieert de afwijking bij 120 km/u van 4 tot 8 km/u.

Bandenmaat

Omdat de variatie op afwijking van de snelheidsmeter tussen de geteste wagens groot is en zelfs een verschillende bandenmaat al een klein verschil geeft, raadt VAB de bestuurder aan om de maximaal toegelaten snelheid ook op je kilometerteller niet te overschrijden.

Speculeren op de (alsmaar krapper wordende) marges is spelen met vuur, en raadt de VAB dus af. Vanaf 55 km/u op de snelheidsmeter loopt men al een reëel risico een snelheidsovertreding te begaan. Het risico wordt nog groter in landen zoals Nederland waar de technische marge die de politie hanteert slechts 3 km/u bedraagt (tegenover 6 km/u in België en 6% voor snelheden boven de 100km/u).

Snelheidsmeter

In de nieuwste Mobiliteitsbarometer van VAB heeft de vereniging 1.639 automobilisten gevraagd welke snelheid ze denken dat de snelheidsmeter van hun wagen aangeeft als hij met 53 km/u (gecorrigeerde snelheid) geflitst wordt.

Opmerkelijk is dat slechts 22,6% van de automobilisten weet dat ze bij een gecorrigeerde snelheid van 53 km/u, minimaal 59 km/u gereden hebben. Daarbij komt nog dat de afwijking van de kilometerteller sterk kan variëren van wagen tot wagen.

Gecorrigeerde snelheid

6 op de 10 (62.5%) automobilisten denken dus dat de snelheidsmeter in hun auto een lagere snelheid aangaf dan de gemeten snelheid door de politie. De VAB-Mobiliteitsbarometer maakt daarmee duidelijk dat automobilisten het begrip “gecorrigeerde snelheid” onvoldoende kennen.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Afwijking snelheidsmeter in auto wordt steeds kleiner”

Youran van Ark|26.07.13|08:36

Gewoon op de GPS rijden. Dan zit je altijd goed. Leer ik ook aan mijn leerlingen. Kijkt ook nog eens makkelijker aangezien het scherm meer in je blikveld zit.

Nuku Mori|06.04.15|02:38

“Opmerkelijk is dat slechts 22,6% van de automobilisten weet dat ze bij een gecorrigeerde snelheid van 53 km/u, minimaal 59 km/u gereden hebben.”

Onjuist. De correctie is er niet voor niks: die is ingesteld na bewezen fouten bij flitsapparatuur. Wat je bedoelt te zeggen, is dat er minimaal 59 _gemeten_ is. Dat is heel iets anders. Die meting is meer een schatting van de apparatuur, met in acht neming van marges (niet geheel correcte opstelling, afwijking apparatuur, omgevingsinvloeden).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.