130, snelweg, controle, politie, flitser

Opstelten: maximumsnelheid van 130 km/h niet onduidelijk

De nieuwe maximumsnelheid van 130 km/h op sommige snelwegen heeft niet voor onduidelijkheid gezorgd. Dat stelt minister Ivo Opstelten van Justitie. Volgens hem valt dat af te lezen aan het aantal uitgedeelde boetes. “In de laatste vier maanden van 2012 werden 15.171 overtredingen geconstateerd op 130 km-wegen. Dit aantal is in de eerste vier maanden van 2013 gedaald naar 12.096 overtredingen. De opvatting dat de nieuwe maximumsnelheid voor onduidelijkheid heeft gezorgd deel ik dan ook niet”, zegt de minister.

De staat verdient overigens best goed aan uitgedeelde verkeersboetes. De gerealiseerde ontvangsten boeten en transacties bedroegen € 898 miljoen euro in 2012.

Overtreding op kenteken

Van de 3.757.525 boetes in de eerste vier maanden van 2013 is er in 195.655 gevallen sprake geweest van een staandehouding, dit betreft dus 5,2% van de gevallen. De overige 94,8% van de overtredingen zijn op kenteken geconstateerd. Hiervan is 82,9% geconstateerd met behulp van een geautomatiseerd handhavingsmiddel en 11,9% is door de opsporingsambtenaar op kenteken bekeurd of vastgesteld door middel van een registervergelijking bij de RDW. Volgens de politiebond zou er geen ‘opvoedend effect’ uitgaan van de automatische boetes.

“Anders dan de politiebond ben ik van oordeel dat ook van een boete die niet direct aan de betrokkene wordt overhandigd een opvoedend effect uitgaat. De overtreder wordt immers ook dan geconfronteerd met de gevolgen van zijn verkeersgedrag en dat men deze kosten kan vermijden door de regels na te leven”, vindt Opstelten.

Geautomatiseerde boete

Kooiman is van mening dat mensen een eventuele boete sneller binnen moeten kunnen krijgen. Zeker omdat het meestal om een geautomatiseerde boete gaat. Zo wordt voorkomen dat mensen herhaaldelijk dezelfde fout maken doordat zij lang moeten wachten voordat zij zien dat ze een fout hebben begaan.

“Bij overtredingen geconstateerd door trajectcontrolesystemen duurt het gemiddeld 11 dagen tot dat een beschikking bij de betrokkene op de deurmat valt. Ook bij flitspalen is de gemiddelde aanlevertijd 11 dagen. Ik vind dit acceptabele termijnen omdat het versturen van boetes zorgvuldig dient te gebeuren en zie geen aanleiding dit te versnellen”, aldus Opstelten.

Boetebedragen

Verder vindt Kooiman dat sommige boetebedragen absurd zijn in verhouding tot de aard van de overtreding. Ze wil dat Opstelten het boetestelsel en de vastgestelde bedragen samen met de bonden en andere experts kritisch tegen het licht te houdent. Maar dat is de minister niet van plan.

“De verhouding tussen de aard van de overtreding en de hoogte van de boete in het huidige stelsel van de verkeersboetes komt op een juiste manier tot zijn recht”, vindt Opstelten. “Ik ben daarom niet voornemens het boetestelsel of de huidige verkeersboetes te herzien.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Opstelten: maximumsnelheid van 130 km/h niet onduidelijk”

Daisy de Rover|01.08.13|10:21

echt wel dat het voor veel mensen onduidelijk is! rij maar is van eindhoven naar tilburg.eerst is het 70 dan 90 dan weer 70 en dan staat er een groot bord met 100 en daaronder geschreven staat vanaf 23:00 tot 7:00 want wij willen ook rustig slapen. de mensen lezen alleen 100 terwijl je overdag gewoon 130 mag. klein stukje verder is het ineens weer 70???

Ron Kooi|01.08.13|11:11

Volgens mij bedoel je de A270 van Helmond naar Eindhoven en v.v. Vanaf helmond (bibeko) begint het met 50, wordt na een paar honderd meter 70 en 100 (bubeko en autoweg). Voor een kruispunt met vkl 70, daarna autosnelweg waar je overdag 130 en tussen 23.00 en 07.00 100 mag rijden vanwege de nachtrust. Een stuk verder ligt er een busstrook naast de weg, waardoor de snelheid teruggaat naar 80. Alles staat perfect aangegeven. Dat men de snelheden niet in acht neemt, is een kwestie van ‘niet willen’.

Rijschool W1nner|01.08.13|11:43

Waar zijn toch die tv spotjes met voorlichting en de veranderingen in het verkeer gebleven? De meeste mensen zijn zich totaal niet bewust van de veranderingen die om de haverklap plaats vinden. Het correct richting aangeven op een rotonde is ook zo’n voorbeeld.

Kooiman dank u voor uw menselijke kijk op deze zaak!

Hennie Boumans|01.08.13|13:40

Voor de minister is het wel duidelijk geworden:hij bekijkt het via het aantal boetes,maar het gaat over de onduidelijkheid van borden langs de snelwegen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Opstelten: maximumsnelheid van 130 km/h niet onduidelijk | RijschoolPro
130, snelweg, controle, politie, flitser

Opstelten: maximumsnelheid van 130 km/h niet onduidelijk

De nieuwe maximumsnelheid van 130 km/h op sommige snelwegen heeft niet voor onduidelijkheid gezorgd. Dat stelt minister Ivo Opstelten van Justitie. Volgens hem valt dat af te lezen aan het aantal uitgedeelde boetes. “In de laatste vier maanden van 2012 werden 15.171 overtredingen geconstateerd op 130 km-wegen. Dit aantal is in de eerste vier maanden van 2013 gedaald naar 12.096 overtredingen. De opvatting dat de nieuwe maximumsnelheid voor onduidelijkheid heeft gezorgd deel ik dan ook niet”, zegt de minister.

De staat verdient overigens best goed aan uitgedeelde verkeersboetes. De gerealiseerde ontvangsten boeten en transacties bedroegen € 898 miljoen euro in 2012.

Overtreding op kenteken

Van de 3.757.525 boetes in de eerste vier maanden van 2013 is er in 195.655 gevallen sprake geweest van een staandehouding, dit betreft dus 5,2% van de gevallen. De overige 94,8% van de overtredingen zijn op kenteken geconstateerd. Hiervan is 82,9% geconstateerd met behulp van een geautomatiseerd handhavingsmiddel en 11,9% is door de opsporingsambtenaar op kenteken bekeurd of vastgesteld door middel van een registervergelijking bij de RDW. Volgens de politiebond zou er geen ‘opvoedend effect’ uitgaan van de automatische boetes.

“Anders dan de politiebond ben ik van oordeel dat ook van een boete die niet direct aan de betrokkene wordt overhandigd een opvoedend effect uitgaat. De overtreder wordt immers ook dan geconfronteerd met de gevolgen van zijn verkeersgedrag en dat men deze kosten kan vermijden door de regels na te leven”, vindt Opstelten.

Geautomatiseerde boete

Kooiman is van mening dat mensen een eventuele boete sneller binnen moeten kunnen krijgen. Zeker omdat het meestal om een geautomatiseerde boete gaat. Zo wordt voorkomen dat mensen herhaaldelijk dezelfde fout maken doordat zij lang moeten wachten voordat zij zien dat ze een fout hebben begaan.

“Bij overtredingen geconstateerd door trajectcontrolesystemen duurt het gemiddeld 11 dagen tot dat een beschikking bij de betrokkene op de deurmat valt. Ook bij flitspalen is de gemiddelde aanlevertijd 11 dagen. Ik vind dit acceptabele termijnen omdat het versturen van boetes zorgvuldig dient te gebeuren en zie geen aanleiding dit te versnellen”, aldus Opstelten.

Boetebedragen

Verder vindt Kooiman dat sommige boetebedragen absurd zijn in verhouding tot de aard van de overtreding. Ze wil dat Opstelten het boetestelsel en de vastgestelde bedragen samen met de bonden en andere experts kritisch tegen het licht te houdent. Maar dat is de minister niet van plan.

“De verhouding tussen de aard van de overtreding en de hoogte van de boete in het huidige stelsel van de verkeersboetes komt op een juiste manier tot zijn recht”, vindt Opstelten. “Ik ben daarom niet voornemens het boetestelsel of de huidige verkeersboetes te herzien.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Opstelten: maximumsnelheid van 130 km/h niet onduidelijk”

Daisy de Rover|01.08.13|10:21

echt wel dat het voor veel mensen onduidelijk is! rij maar is van eindhoven naar tilburg.eerst is het 70 dan 90 dan weer 70 en dan staat er een groot bord met 100 en daaronder geschreven staat vanaf 23:00 tot 7:00 want wij willen ook rustig slapen. de mensen lezen alleen 100 terwijl je overdag gewoon 130 mag. klein stukje verder is het ineens weer 70???

Ron Kooi|01.08.13|11:11

Volgens mij bedoel je de A270 van Helmond naar Eindhoven en v.v. Vanaf helmond (bibeko) begint het met 50, wordt na een paar honderd meter 70 en 100 (bubeko en autoweg). Voor een kruispunt met vkl 70, daarna autosnelweg waar je overdag 130 en tussen 23.00 en 07.00 100 mag rijden vanwege de nachtrust. Een stuk verder ligt er een busstrook naast de weg, waardoor de snelheid teruggaat naar 80. Alles staat perfect aangegeven. Dat men de snelheden niet in acht neemt, is een kwestie van ‘niet willen’.

Rijschool W1nner|01.08.13|11:43

Waar zijn toch die tv spotjes met voorlichting en de veranderingen in het verkeer gebleven? De meeste mensen zijn zich totaal niet bewust van de veranderingen die om de haverklap plaats vinden. Het correct richting aangeven op een rotonde is ook zo’n voorbeeld.

Kooiman dank u voor uw menselijke kijk op deze zaak!

Hennie Boumans|01.08.13|13:40

Voor de minister is het wel duidelijk geworden:hij bekijkt het via het aantal boetes,maar het gaat over de onduidelijkheid van borden langs de snelwegen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.