Kymco Like 25

Bovag hekelt voorgestelde verbod op snorfietsen

Het is niet realistisch dat er een verbod komt op snorfietsen. Dat vindt brancheorganisatie Bovag. Eerder deze week pleitten de Fietsersbond, Natuur & Milieu, Milieudefensie en het Longfonds gezamenlijk voor zo’n verbod omdat de snorfietsen vervuilend zouden zijn vanwege de hoge uitstoot van fijnstof. Daarnaast vormen ze volgens de vier een gevaar voor de verkeersveiligheid.

De maatschappelijke organisaties reageerden hiermee op het recente TNO-onderzoek naar de uitstoot van twee- en vertakt brom- en snorfietsen. Daaruit bleek dat de onderzochte voertuigen door de snelheidsbegrenzers meer fijnstof uitstoten dan is toegestaan.

Europese typegoedkeuring

Voor Bovag is dat geen reden om alle snorfietsen maar meteen te verbieden. Bovag vindt het een ‘populistisch pleidooi’, zo zegt de brancheorganisatie in de eigen Bovagkrant. “Het gaat om voertuigen die beschikken over een Europese typegoedkeuring. Die mogen in heel Europa de weg op, ook in Nederland”, aldus woordvoerder Paul de Waal. “Bovendien worden in 2014 in Europees verband nieuwe strengere emissie-eisen van kracht (euro 3) en die worden in 2017 (euro 4) en 2020 (euro 5) nog eens aangescherpt.”

Vorige maand liet staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) na het verschijnen van het TNO-rapport weten dat zij de oplossing ziet in strengere controles van brom- en snorfietsen door RDW. Bovag is daar ook voorstander van. De vier tegenstanders gaat die maatregel niet ver genoeg. De Fietsersbond verwacht dat de strengere Europese normen en strengere Europese regels voor controle mogelijk leiden tot het verdwijnen van de snorfiets. “Dat zou een cruciale bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid”, verwacht de bond.

Fabrikanten

Bovag ziet er niets in. Volgens de brancheorganisatie zijn er inmiddels zo’n 600.000 van deze voertuigen op de weg, waaruit blijkt dat er een sterke behoefte aan is. In de ogen van de Bovag zouden fabrikanten meer moeten doen om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken.

Het gaat nu vooral mis doordat de motor van de snorfiets of snorscooter – die vergelijkbaar is met die van de gewone bromfiets of scooter – minder goed loopt door de aangebrachte begrenzing. De Waal: “Wij zouden graag zien dat de fabrikanten de motor technisch dusdanig begrenzen dat ‘ie weliswaar niet harder loopt dan 25 kilometer per uur, maar toch schonere uitlaatgassen produceert. In het uiterste geval zou je kunnen denken aan een verbod op de huidige typen begrenzers.”

Begrenzers verbieden

Ook staatssecretaris Mansveld hekelde snelheidsbegrenzers die makkelijk te slopen zijn en ook nog milieuvervuilend zijn. Ze wil dan ook dat dat die type begrenzers vanaf 2017 verboden worden, niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Deze aanscherping van de eisen geldt vanaf 1 januari 2017 voor nieuw verkochte brom- en snorfietsen waarvoor nog geen typekeuring is verleend, en vanaf 1 januari 2018 voor nieuw verkochte bromfietsen waarvoor al voor 1 januari 2017 een typegoedkeuring is afgegeven.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovag hekelt voorgestelde verbod op snorfietsen | RijschoolPro
Kymco Like 25

Bovag hekelt voorgestelde verbod op snorfietsen

Het is niet realistisch dat er een verbod komt op snorfietsen. Dat vindt brancheorganisatie Bovag. Eerder deze week pleitten de Fietsersbond, Natuur & Milieu, Milieudefensie en het Longfonds gezamenlijk voor zo’n verbod omdat de snorfietsen vervuilend zouden zijn vanwege de hoge uitstoot van fijnstof. Daarnaast vormen ze volgens de vier een gevaar voor de verkeersveiligheid.

De maatschappelijke organisaties reageerden hiermee op het recente TNO-onderzoek naar de uitstoot van twee- en vertakt brom- en snorfietsen. Daaruit bleek dat de onderzochte voertuigen door de snelheidsbegrenzers meer fijnstof uitstoten dan is toegestaan.

Europese typegoedkeuring

Voor Bovag is dat geen reden om alle snorfietsen maar meteen te verbieden. Bovag vindt het een ‘populistisch pleidooi’, zo zegt de brancheorganisatie in de eigen Bovagkrant. “Het gaat om voertuigen die beschikken over een Europese typegoedkeuring. Die mogen in heel Europa de weg op, ook in Nederland”, aldus woordvoerder Paul de Waal. “Bovendien worden in 2014 in Europees verband nieuwe strengere emissie-eisen van kracht (euro 3) en die worden in 2017 (euro 4) en 2020 (euro 5) nog eens aangescherpt.”

Vorige maand liet staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) na het verschijnen van het TNO-rapport weten dat zij de oplossing ziet in strengere controles van brom- en snorfietsen door RDW. Bovag is daar ook voorstander van. De vier tegenstanders gaat die maatregel niet ver genoeg. De Fietsersbond verwacht dat de strengere Europese normen en strengere Europese regels voor controle mogelijk leiden tot het verdwijnen van de snorfiets. “Dat zou een cruciale bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid”, verwacht de bond.

Fabrikanten

Bovag ziet er niets in. Volgens de brancheorganisatie zijn er inmiddels zo’n 600.000 van deze voertuigen op de weg, waaruit blijkt dat er een sterke behoefte aan is. In de ogen van de Bovag zouden fabrikanten meer moeten doen om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken.

Het gaat nu vooral mis doordat de motor van de snorfiets of snorscooter – die vergelijkbaar is met die van de gewone bromfiets of scooter – minder goed loopt door de aangebrachte begrenzing. De Waal: “Wij zouden graag zien dat de fabrikanten de motor technisch dusdanig begrenzen dat ‘ie weliswaar niet harder loopt dan 25 kilometer per uur, maar toch schonere uitlaatgassen produceert. In het uiterste geval zou je kunnen denken aan een verbod op de huidige typen begrenzers.”

Begrenzers verbieden

Ook staatssecretaris Mansveld hekelde snelheidsbegrenzers die makkelijk te slopen zijn en ook nog milieuvervuilend zijn. Ze wil dan ook dat dat die type begrenzers vanaf 2017 verboden worden, niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Deze aanscherping van de eisen geldt vanaf 1 januari 2017 voor nieuw verkochte brom- en snorfietsen waarvoor nog geen typekeuring is verleend, en vanaf 1 januari 2018 voor nieuw verkochte bromfietsen waarvoor al voor 1 januari 2017 een typegoedkeuring is afgegeven.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.