slipcursus

VVN en Goodyear werken samen voor verkeersveiligheid

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en bandenproducent Goodyear hebben de handen ineengeslagen om de verkeersveiligheid op Nederlandse wegen te vergroten. Met een themadag voor jonge, beginnende automobilisten, werd de samenwerking zaterdag afgetrapt. 

VVN en Goodyear hebben als gemeenschappelijk doel om jongeren te wijzen op de risico’s die ze dagelijks onbewust nemen van achter het stuur. Tijdens een zogenaamde ‘sensibiliteitsdag’ deden tientallen nieuwbakken automobilisten tussen de 18 en 25 jaar extra rijervaring op.

Partners

In navolging van de kick-off zal ook het nieuwe partnerschap met name om jonge automobilisten draaien, zo laat Cindy Esseling van VVN weten. “Goodyear deed eerder onderzoek naar verkeersongevallen onder jongeren en wil zich nu samen met ons inzetten voor de veiligheid van deze groep bestuurders. We zullen dus voornamelijk op jongeren in het verkeer voortborduren.”

De partners willen roekeloos rijgedrag aanpakken, maar de jongeren ook bewust maken van de kleine handelingen die ze kunnen verrichten om een stuk veiliger de weg op te gaan. Esseling: “Bandenspanning controleren is daar een goed voorbeeld van”.

Safe driving

Een trainingsbaan van het slipbanencomplex in Lelystad was zaterdag het decor voor de aftrap van het partnerschap. Onder de naam Goodyear-Veilig Verkeer Nederland Safe Driving Experience Youngster Edition werd onder andere het handelen in noodsituaties besproken en getest.

Naast oefeningen om voertuigen onder controle te krijgen, werd er ook ingegaan op hetgeen jongeren zelf kunnen ondernemen om veilig de weg op te gaan. Zo hoopten de partners via workshops over het onderhoud van banden, smartphonegebruik in de auto en het vervoeren van personen zonder gordel om meer verantwoordelijkheidsgevoel te scheppen.

Kick-off

De Driving Experience moest dienen als een mooie kick-off van een langdurige samenwerking tussen de twee partijen. “Een geslaagde kick-off was het zeker”, laat de woordvoerder weten. “De verdere invulling van de samenwerking moet nog uitgewerkt worden, maar een dag als deze is zeker voor herhaling vatbaar.”

Goodyear organiseerde in het verleden al diverse campagnes rond veiligheid in het eigen vakgebied. Ook in de nieuwe samenwerking zal de bandenproducent onder andere het belang van goed onderhouden banden aan de automobilist overbrengen.

Roosmarijn Dierick

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.