Nieuwe techniek voor handsfree smartphonegebruik in auto

In de Verenigde Staten is een nieuwe techniek ontwikkeld waarmee automobilisten hun smartphone kunnen gebruiken zonder regelmatig hun ogen van de weg of de handen van het stuur te moeten halen. Het scherm van de telefoon wordt transparant op de voorruit van het voertuig geprojecteerd, waarna met onder meer stemcommando’s opdrachten als bellen, appen en navigeren gegeven kunnen worden.

De HeadsUP!-innovatie maakt het volgens de ontwikkelaar mogelijk om de meest gebruikte telefoonapplicaties te gebruiken, zonder afgeleid te worden tijdens het rijden. De projectie is onzichtbaar, totdat er een oproep of bericht binnenkomt. Op dat moment wordt het scherm transparant op de voorruit van het voertuig weergegeven, net onder het blikveld van de automobilist. Dit moet voorkomen dat het zicht wordt belemmerd.

Smartphone

De innovatie werkt via USB en Bluetooth en is voornamelijk bedoeld voor telefoneren, het versturen van berichten en navigeren, zo lieten de ontwikkelaars weten. Ze stellen dat de reactietijd bij gebruik van de nieuwe techniek beduidend minder lang is dan met een mobiele telefoon in de hand.

Het systeem werd naar zeggen van het bedrijf ontworpen om op een veilige manier tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van automobilisten. De innovatie moet ervoor zorgen dat bestuurders zich niet meer schuldig hoeven te voelen over het gebruik van een smartphone tijdens het rijden, zo wordt gesteld. Er is inmiddels een octrooiaanvraag ingediend. Naar verwachting van de ontwikkelaar zal de HeadUP! in augustus 2014 op de markt komen.

VVN

Veilig Verkeer Nederland juicht nieuwe technieken zoals de projectie van smartphoneschermen op de voorruit niet toe, zo laat woordvoerder Rob Stomphorst weten. “Je bent gewoon absoluut afgeleid als je naast het besturen van je auto ook bezig bent met andere zaken. Dit geldt ook voor spraakgestuurde systemen. Automobilisten gaan hun focus verleggen, wat ten koste gaat van de rijtaak. Een auto besturen blijft gewoon iets waar je je volle aandacht bij moet houden.”

Voornamelijk binnen de bebouwde kom zegt hij het gebruik van dergelijke apparatuur link te vinden. “Zelfs de kleinste vertraging in reactietijd kan daar vreselijke gevolgen hebben. En het is een veel te harde les om een daaruit voortvloeiend ongeluk na te moeten vertellen.”

Nederland

Uit recent onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijken automobilisten 9 procent van de tijd die ze achter het stuur doorbrengen, ook met hun smartphone bezig te zijn. In 4,7 procent van de tijd wordt er gebeld, ongeveer 4 procent van de reis is er sprake van onder andere sms’en, e-mailen en appen. Mobiele telefoons worden in 40 procent van de autoritten gebruikt, zo blijkt uit de data.

De proefpersonen bleken tijdens het bedienen van de mobiele telefoons nog maar weinig aandacht voor de weg te hebben. Slechts een derde van de tijd was hun blik op het verkeer gericht. Meer dan de helft van de tijd keken ze daarentegen op hun telefoon. Langer dan vijf seconden van de weg wegkijken bleek dan ook geen uitzondering.

Techniek

Hieronder een korte impressie van de nieuwe techniek:

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe techniek voor handsfree smartphonegebruik in auto | RijschoolPro

Nieuwe techniek voor handsfree smartphonegebruik in auto

In de Verenigde Staten is een nieuwe techniek ontwikkeld waarmee automobilisten hun smartphone kunnen gebruiken zonder regelmatig hun ogen van de weg of de handen van het stuur te moeten halen. Het scherm van de telefoon wordt transparant op de voorruit van het voertuig geprojecteerd, waarna met onder meer stemcommando’s opdrachten als bellen, appen en navigeren gegeven kunnen worden.

De HeadsUP!-innovatie maakt het volgens de ontwikkelaar mogelijk om de meest gebruikte telefoonapplicaties te gebruiken, zonder afgeleid te worden tijdens het rijden. De projectie is onzichtbaar, totdat er een oproep of bericht binnenkomt. Op dat moment wordt het scherm transparant op de voorruit van het voertuig weergegeven, net onder het blikveld van de automobilist. Dit moet voorkomen dat het zicht wordt belemmerd.

Smartphone

De innovatie werkt via USB en Bluetooth en is voornamelijk bedoeld voor telefoneren, het versturen van berichten en navigeren, zo lieten de ontwikkelaars weten. Ze stellen dat de reactietijd bij gebruik van de nieuwe techniek beduidend minder lang is dan met een mobiele telefoon in de hand.

Het systeem werd naar zeggen van het bedrijf ontworpen om op een veilige manier tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van automobilisten. De innovatie moet ervoor zorgen dat bestuurders zich niet meer schuldig hoeven te voelen over het gebruik van een smartphone tijdens het rijden, zo wordt gesteld. Er is inmiddels een octrooiaanvraag ingediend. Naar verwachting van de ontwikkelaar zal de HeadUP! in augustus 2014 op de markt komen.

VVN

Veilig Verkeer Nederland juicht nieuwe technieken zoals de projectie van smartphoneschermen op de voorruit niet toe, zo laat woordvoerder Rob Stomphorst weten. “Je bent gewoon absoluut afgeleid als je naast het besturen van je auto ook bezig bent met andere zaken. Dit geldt ook voor spraakgestuurde systemen. Automobilisten gaan hun focus verleggen, wat ten koste gaat van de rijtaak. Een auto besturen blijft gewoon iets waar je je volle aandacht bij moet houden.”

Voornamelijk binnen de bebouwde kom zegt hij het gebruik van dergelijke apparatuur link te vinden. “Zelfs de kleinste vertraging in reactietijd kan daar vreselijke gevolgen hebben. En het is een veel te harde les om een daaruit voortvloeiend ongeluk na te moeten vertellen.”

Nederland

Uit recent onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijken automobilisten 9 procent van de tijd die ze achter het stuur doorbrengen, ook met hun smartphone bezig te zijn. In 4,7 procent van de tijd wordt er gebeld, ongeveer 4 procent van de reis is er sprake van onder andere sms’en, e-mailen en appen. Mobiele telefoons worden in 40 procent van de autoritten gebruikt, zo blijkt uit de data.

De proefpersonen bleken tijdens het bedienen van de mobiele telefoons nog maar weinig aandacht voor de weg te hebben. Slechts een derde van de tijd was hun blik op het verkeer gericht. Meer dan de helft van de tijd keken ze daarentegen op hun telefoon. Langer dan vijf seconden van de weg wegkijken bleek dan ook geen uitzondering.

Techniek

Hieronder een korte impressie van de nieuwe techniek:

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.