scooter

SWOV: ‘Reductie scooterslachtoffers door mijden fietspaden’

Een lokale helmdraagplicht voor scooterrijders én een verbod voor die groep om nog langer op fietspaden in Amsterdam te rijden, scheelt naar schatting jaarlijks 261 verkeersslachtoffers. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar aanleiding van recent onderzoek. Invoering van die maatregelen zou in Amsterdam wat betreft scooterslachtoffers een daling van 38 procent betekenen. 

De SWOV adviseert de gemeente dan ook een proef de doen met zowel het verplaatsen van snorfietsen naar de rijbaan (SOR) als een helmdraagplicht. Maar dit is lastig te realiseren, omdat minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu eerder dit jaar al aangaf geen lokale helmplicht voor snorfietsers mogelijk te willen maken.

SOR

In 2012 kwamen 689 verkeersdeelnemers in Amsterdam op de spoedeisende hulp of in het ziekenhuis terecht na betrokkenheid bij een snorscooterongeval. De hoofdstad is goed voor 53 procent van de ongevallen met snor- en bromfietsen die jaarlijks in heel Nederland plaatvinden.

“De letselongevallendichtheid op vrijliggende en aanliggende fietspaden is ruim een factor zeven hoger dan op de overige wegen”, zo valt in het rapport van de stichting te lezen. ‘Snorfiets op de rijbaan’ (SOR) lijkt daarmee dan ook een goede oplossing. Amsterdam heeft weliswaar de bevoegdheid om als wegbeheerder de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen zonder dat de wetgeving daarvoor moet worden aangepast. Maar zo’n structurele maatregel zonder helmplicht zei de gemeente begin dit jaar al ondenkbaar te vinden.

SWOV

Ook de SWOV oordeelt dat SOR uitsluitend kan worden toegepast in combinatie met de helmplicht. Reden hiervoor is dat snorfietsers die zich zonder helm in het gemotoriseerde verkeer mengen vanwege de grote onderlinge massa- en snelheidsverschillen een verhoogd risico lopen.

Naast de invoering van de helmplicht stelt de stichting dan ook dat aanpassingen van de maximale snelheid voor snorfietsen nader bekeken zou moeten worden. “Als voorbeeld geldt dat bij de maatregel ‘Bromfiets op de rijbaan’ (BOR) de maximale snelheid van bromfietsen binnen de bebouwde kom is verhoogd om snelheidsverschillen tussen bromfietsers en auto’s te reduceren”, aldus de onderzoekers. Bromfietsers konden zich op die manier meer tussen het autoverkeer begeven en meer zichtbaar zijn, zo wordt gesteld.

Campagne

De gemeente Amsterdam voerde afgelopen jaar een speciale campagne om snorscooterrijders aan te sporen om langzamer te rijden. Ook vonden extra controles plaats. Maar uit evaluatie bleek het probleem niet minder groot geworden te zijn. Nog steeds rijden snoorscooters massaal te hard door de hoofdstad.

Als antwoord op de weigering van minister Schultz om een helmdraagplicht lokaal in te voeren, deed minister Opstelten van Veiligheid en Justitie wel de toezegging te onderzoeken of het mogelijk is de boetes voor het opvoeren van snorscooters te verhogen.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.