Uitschakelen verlichting kost voorlopig meer dan het oplevert

Het in de avonduren uitschakelen van de verlichting langs grote delen van de Nederlandse snelwegen, kost vooralsnog veel meer dan het oplevert. Rijkswaterstaat blijkt tonnen toe te leggen op het handmatig inschakelen van verlichting tijdens werkzaamheden. Dit terwijl het om een bezuinigingsmaatregel gaat, waarmee juist miljoenen euro’s bespaard zouden moeten worden. Minister Schultz van Haegen blijft echter bij haar eerdere besluit, zo liet ze vandaag in de Tweede Kamer weten. 

De minister stelde niets in het terugdraaien van de maatregel te zien, omdat er dan onnodig geld geïnvesteerd is én de beoogde bezuinigingen niet worden gehaald. Ze verwacht dat vanaf 2020 structureel bezuinigd kan worden.

Bezuiniging

De opbrengsten van de maatregel zijn 0,6 miljoen per jaar, maar aan het verlichten van plekken met bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, hangt jaarlijks een prijskaartje van 2 miljoen euro. Dit blijkt uit een document dat in handen van het Algemeen Dagblad is. Bij wegwerkzaamheden, maar ook na grote ongevallen, moet de verlichting in veel gevallen immers door aannemers worden ingeschakeld.

Het inschakelen van verlichting tussen 23.00 en 05.00 uur moet op veel wegen ter plaatse gebeuren. Hiervoor worden flinke bedragen in rekening gebracht. Er wordt dan ook gewerkt aan een systeem waarbij het inschakelen in het vervolg niet meer handmatig hoeft te gebeuren, aldus minister Schultz. De automatische bediening moet in juni van dit jaar operatief zijn.

Veiligheid

Oppositiepartijen PVV en CDA vroegen de bewindsvrouw eerder om de gehele maatregel te heroverwegen. De partijen gaven aan te vrezen voor de verkeersveiligheid. Het rijden op onverlichte wegen zou tevens veel irritaties bij automobilisten veroorzaken en ouderen zouden zich onprettig voelen op de snelweg.

De minister zegt met haar recente besluit om de verlichting om 23.00 uur in plaats van 21.00 uur te doven, gehoor te hebben gegeven aan de zorgen en klachten van weggebruikers. Ze is daarnaast van mening dat de maatregel milieuvriendelijk is. Van het terugdraaien ervan is dus geen sprake.

Kosten

Uit kostenoverwegingen wordt sinds september vorig jaar de verlichting op grote delen van het Nederlandse snelwegennet ’s avonds en gedurende de nacht uitgeschakeld. Oorspronkelijk zouden de lichten op de drukkere snelwegen om 23.00 uur doven, in alle andere gevallen al om 21.00 uur. Echter de minister kwam later terug op haar besluit en gaf aan in alle situaties 23.00 uur aan te gaan houden. Ze zei hiermee tegemoet te willen komen aan de reacties uit de samenleving.

Om vijf uur in de ochtend gaat de verlichting op het snelwegennet weer aan. Rijkswaterstaat benadrukte voor de invoering van de maatregel dat wel de hele nacht licht blijft branden in tunnels en scherpe bochten waar verlichting noodzakelijk is voor de verkeersveiligheid.

Auteur: Roosmarijn Dierick

1 reactie op “Uitschakelen verlichting kost voorlopig meer dan het oplevert”

André Meupelenberg|11.02.14|09:50

Misschien een idee om dan meer “kattenogen” te plaatsen d.m.v. de reflectie kan men dan toch zien hoe het verloop van de weg is. Eenmalige kosten voor aanschaf en plaatsing daarna veel minder onderhoud. Maar er een kleursysteem in dan is het nog duidelijker. Als dan de straatverlichting uit is is er toch nog een redelijk veilig overzicht op de weg en het voor deel is al je vermoeid raakt door welke omstandigheden dan ook door het gebrom als je erover heen rijdt wordt je weer wakker.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Uitschakelen verlichting kost voorlopig meer dan het oplevert | RijschoolPro

Uitschakelen verlichting kost voorlopig meer dan het oplevert

Het in de avonduren uitschakelen van de verlichting langs grote delen van de Nederlandse snelwegen, kost vooralsnog veel meer dan het oplevert. Rijkswaterstaat blijkt tonnen toe te leggen op het handmatig inschakelen van verlichting tijdens werkzaamheden. Dit terwijl het om een bezuinigingsmaatregel gaat, waarmee juist miljoenen euro’s bespaard zouden moeten worden. Minister Schultz van Haegen blijft echter bij haar eerdere besluit, zo liet ze vandaag in de Tweede Kamer weten. 

De minister stelde niets in het terugdraaien van de maatregel te zien, omdat er dan onnodig geld geïnvesteerd is én de beoogde bezuinigingen niet worden gehaald. Ze verwacht dat vanaf 2020 structureel bezuinigd kan worden.

Bezuiniging

De opbrengsten van de maatregel zijn 0,6 miljoen per jaar, maar aan het verlichten van plekken met bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, hangt jaarlijks een prijskaartje van 2 miljoen euro. Dit blijkt uit een document dat in handen van het Algemeen Dagblad is. Bij wegwerkzaamheden, maar ook na grote ongevallen, moet de verlichting in veel gevallen immers door aannemers worden ingeschakeld.

Het inschakelen van verlichting tussen 23.00 en 05.00 uur moet op veel wegen ter plaatse gebeuren. Hiervoor worden flinke bedragen in rekening gebracht. Er wordt dan ook gewerkt aan een systeem waarbij het inschakelen in het vervolg niet meer handmatig hoeft te gebeuren, aldus minister Schultz. De automatische bediening moet in juni van dit jaar operatief zijn.

Veiligheid

Oppositiepartijen PVV en CDA vroegen de bewindsvrouw eerder om de gehele maatregel te heroverwegen. De partijen gaven aan te vrezen voor de verkeersveiligheid. Het rijden op onverlichte wegen zou tevens veel irritaties bij automobilisten veroorzaken en ouderen zouden zich onprettig voelen op de snelweg.

De minister zegt met haar recente besluit om de verlichting om 23.00 uur in plaats van 21.00 uur te doven, gehoor te hebben gegeven aan de zorgen en klachten van weggebruikers. Ze is daarnaast van mening dat de maatregel milieuvriendelijk is. Van het terugdraaien ervan is dus geen sprake.

Kosten

Uit kostenoverwegingen wordt sinds september vorig jaar de verlichting op grote delen van het Nederlandse snelwegennet ’s avonds en gedurende de nacht uitgeschakeld. Oorspronkelijk zouden de lichten op de drukkere snelwegen om 23.00 uur doven, in alle andere gevallen al om 21.00 uur. Echter de minister kwam later terug op haar besluit en gaf aan in alle situaties 23.00 uur aan te gaan houden. Ze zei hiermee tegemoet te willen komen aan de reacties uit de samenleving.

Om vijf uur in de ochtend gaat de verlichting op het snelwegennet weer aan. Rijkswaterstaat benadrukte voor de invoering van de maatregel dat wel de hele nacht licht blijft branden in tunnels en scherpe bochten waar verlichting noodzakelijk is voor de verkeersveiligheid.

Auteur: Roosmarijn Dierick

1 reactie op “Uitschakelen verlichting kost voorlopig meer dan het oplevert”

André Meupelenberg|11.02.14|09:50

Misschien een idee om dan meer “kattenogen” te plaatsen d.m.v. de reflectie kan men dan toch zien hoe het verloop van de weg is. Eenmalige kosten voor aanschaf en plaatsing daarna veel minder onderhoud. Maar er een kleursysteem in dan is het nog duidelijker. Als dan de straatverlichting uit is is er toch nog een redelijk veilig overzicht op de weg en het voor deel is al je vermoeid raakt door welke omstandigheden dan ook door het gebrom als je erover heen rijdt wordt je weer wakker.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.