dodelijk ongeval

Vanaf 2015 mogelijk verplicht alarmsysteem in personenauto

Personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen die vanaf oktober 2015 in Europa verkocht worden, krijgen mogelijk standaard een noodsysteem ingebouwd dat automatisch een alarmcentrale belt wanneer het voertuig bij een ongeval betrokken raakt. De Europarlementscommissie heeft deze week een plan goedgekeurd waarmee het zogenaamde eCall-systeem in alle Europese auto’s verplichtgesteld kan worden. Het Europarlement moet het plan nog goedkeuren. 

Verschillende fabrikanten rusten hun auto’s al standaard uit met het noodstopsysteem. Het apparaatje geeft na een ongeval de locatie van het voertuig door aan de noodhulpdienst, ook wanneer de bestuurder buiten bewustzijn is of zelf niet in staat is om te bellen. De commissie verwacht dat de verplichtstelling van het apparaatje tot 2.500 levens per jaar zal redden.

Ongeval

Wanneer bijvoorbeeld de airbags in het voertuig worden geactiveerd, signaleren speciale sensoren een botsing. Via het mobiele netwerk wordt vervolgens een sms naar de dichtstbijzijnde alarmcentrale gestuurd. De hulpdiensten ontvangen gedetailleerde informatie over het ongeval, zoals het tijdstip, de precieze coördinaten van het verongelukte voertuig en de rijrichting. Het systeem kan daarnaast handmatig worden gebruikt wanneer bijvoorbeeld een getuige van een zwaar ongeval op een knop in de auto drukt.

Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) is een van de onderhandelaars en is blij met de uitkomst van de stemming. “We praten al tien jaar over invoering, dus nu is het tijd om af te ronden. Dit is goed voor ons allemaal.”

Privacy

Tegenstanders van het systeem zeggen moeite te hebben met de verplichtstelling, omdat het systeem steeds verder uitgebreid zou kunnen worden en misbruikt door overheden en criminelen. Er wordt gesproken over een ‘spionnenkastje’ wegens de privacy van de gebruiker. PVV-Europarlementariër Auke Zijlstra had het vorig jaar nog over ‘de grootste klap die ooit is toegebracht aan privacy en gegevensbescherming’.

Van de Camp spreekt de beweringen tegen. Ook Eurocommissaris Neelie Kroes liet eerder al weten dat er bij gebruik van het systeem na een ongeval slechts ‘een minimumreeks van gegevens’ naar de alarmcentrales gestuurd wordt.

Europa

Vanaf oktober 2015 moet het systeem volgens de planning verplicht worden geïnstalleerd in nieuwe auto’s. Van de Camp is optimistisch over de haalbaarheid ervan. “De stemming in de parlementscommissie is een goede graadmeter voor de latere stemming in het voltallige Europarlement”, zo laat het CDA weten.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vanaf 2015 mogelijk verplicht alarmsysteem in personenauto | RijschoolPro
dodelijk ongeval

Vanaf 2015 mogelijk verplicht alarmsysteem in personenauto

Personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen die vanaf oktober 2015 in Europa verkocht worden, krijgen mogelijk standaard een noodsysteem ingebouwd dat automatisch een alarmcentrale belt wanneer het voertuig bij een ongeval betrokken raakt. De Europarlementscommissie heeft deze week een plan goedgekeurd waarmee het zogenaamde eCall-systeem in alle Europese auto’s verplichtgesteld kan worden. Het Europarlement moet het plan nog goedkeuren. 

Verschillende fabrikanten rusten hun auto’s al standaard uit met het noodstopsysteem. Het apparaatje geeft na een ongeval de locatie van het voertuig door aan de noodhulpdienst, ook wanneer de bestuurder buiten bewustzijn is of zelf niet in staat is om te bellen. De commissie verwacht dat de verplichtstelling van het apparaatje tot 2.500 levens per jaar zal redden.

Ongeval

Wanneer bijvoorbeeld de airbags in het voertuig worden geactiveerd, signaleren speciale sensoren een botsing. Via het mobiele netwerk wordt vervolgens een sms naar de dichtstbijzijnde alarmcentrale gestuurd. De hulpdiensten ontvangen gedetailleerde informatie over het ongeval, zoals het tijdstip, de precieze coördinaten van het verongelukte voertuig en de rijrichting. Het systeem kan daarnaast handmatig worden gebruikt wanneer bijvoorbeeld een getuige van een zwaar ongeval op een knop in de auto drukt.

Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) is een van de onderhandelaars en is blij met de uitkomst van de stemming. “We praten al tien jaar over invoering, dus nu is het tijd om af te ronden. Dit is goed voor ons allemaal.”

Privacy

Tegenstanders van het systeem zeggen moeite te hebben met de verplichtstelling, omdat het systeem steeds verder uitgebreid zou kunnen worden en misbruikt door overheden en criminelen. Er wordt gesproken over een ‘spionnenkastje’ wegens de privacy van de gebruiker. PVV-Europarlementariër Auke Zijlstra had het vorig jaar nog over ‘de grootste klap die ooit is toegebracht aan privacy en gegevensbescherming’.

Van de Camp spreekt de beweringen tegen. Ook Eurocommissaris Neelie Kroes liet eerder al weten dat er bij gebruik van het systeem na een ongeval slechts ‘een minimumreeks van gegevens’ naar de alarmcentrales gestuurd wordt.

Europa

Vanaf oktober 2015 moet het systeem volgens de planning verplicht worden geïnstalleerd in nieuwe auto’s. Van de Camp is optimistisch over de haalbaarheid ervan. “De stemming in de parlementscommissie is een goede graadmeter voor de latere stemming in het voltallige Europarlement”, zo laat het CDA weten.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.