Infraroodsysteem moet emoties bestuurder herkennen

Zwitserse onderzoekers zijn een systeem aan het ontwikkelen dat aan de hand van uitdrukkingen en spierbewegingen in het gezicht van een automobilist bepaalt of hij niet te veel afgeleid, te moe of te geïrriteerd is om veilig te rijden. Door middel van een infraroodcamera en herkenningssoftware kan inmiddels al op woede en walging worden getoetst. Het systeem zal in de toekomst mogelijk worden ingezet om de snelheid van het voertuig te beperken of een waarschuwing af te geven op het moment dat een van de emoties of tekenen van vermoeidheid worden waargenomen, zo wordt gesteld. 

Door middel van het systeem moet voornamelijk het aantal automobilisten dat achter het stuur op basis van irritatie handelt teruggedrongen worden, zo stellen de onderzoekers van het Zwitserse Federale Instituut voor Technologie in Lausanne. “Want in het speciaal irritatie maakt dat bestuurders zich agressiever en minder attent door het verkeer bewegen. Een risicofactor dus.”

Gezichtsherkenning

Het instituut heeft inmiddels een prototype ‘emotielezer’ ontwikkeld die erin slaagt om irritatie en walging op het merendeel van de gezichten van de proefpersonen te lezen. Het opsporen van de emoties werd in eerste instantie ‘aangeleerd’ door middel van series foto’s en de bijbehorende algoritmes. In de tweede fase van de ontwikkeling werden videobeelden gebruikt.

Door middel van een infraroodcamera kunnen emoties van bestuurders op alle momenten van de dag en in alle situaties worden gelezen: ook ’s nachts en tijdens het rijden door tunnels bijvoorbeeld. De makers zijn naast de emotielezer ook bezig met de ontwikkeling van een vermoeidheidsdetector die de sluiting van het ooglid analyseert. En er wordt op dit moment gewerkt aan applicaties die afleiding van de rijtaak signaleert en uit lipbewegingen vocale herkenning kunnen afleiden.

Systemen

Ook door andere onderzoekers wordt gewerkt met gezichtsherkenningssystemen. Zo bestaat er al een systeem waarmee de autoradio geactiveerd kan worden door te knipperen met de ogen. Ook zijn er op basis van metingen van de oogballen van bestuurders onderzoeken gedaan naar afleidingsproblemen achter het stuur.

In Zweden werd daarnaast geëxperimenteerd met een systeem dat in de gaten houdt of een bestuurder tussentijds naar zijn telefoon kijkt of tekenen van vermoeidheid vertoont.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.