schultz, zelfrijdende auto

Nederlandse wegen worden testterrein voor zelfrijdende auto

Minister Schultz van Haegen wil Nederlandse wegen openstellen als testterrein voor de zelfrijdende auto. Begin 2015 komt zij daarom met een wetsvoorstel. Zij wil dat Nederland op het gebied van deze auto’s internationaal voorop loopt. De voertuigen moeten volgens haar aan de doorstroming en veiligheid van het verkeer op ons wegennet gaan bijdragen. “Het tijdperk van de zelfrijdende auto is aangebroken”, aldus de minister.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil Nederlandse wegen beschikbaar maken voor grootschalige testen met zelfrijdende auto’s. Minister Schultz van Haegen wil daar onder andere de openbare weg voor gebruiken. Om de tests mogelijk te maken, moeten er aanpassingen in de wet komen. Na de zomer laat zij weten waar en onder welke voorwaarden test mogen plaatsvinden. Dat liet zij maandag weten in een brief aan de Tweede Kamer.

Test

De minister wil laten onderzoeken wat de mogelijkheden zijn tot het testen van de auto’s. Naast tests op besloten terreinen is het de bedoeling dat ook de openbare weg daarvoor gebruikt wordt. Veiligheid staat tijdens het testen van de zelfrijdende auto bovenaan. Weggebruikers moeten daarnaast volgens de minister wennen aan bestuurdersloze auto’s op de weg.

Aan de hand van de tests wordt bekeken aan welke voorschriften dergelijke auto’s moeten voldoen om op de openbare weg gebruikt te mogen worden. Voorlopig hoeven rijscholen niet te vrezen over hun voorbestaan. Het zal nog jaren duren voor consumenten de auto’s kunnen kopen. Een geldig rijbewijs zal ook dan verplicht blijven.

Verandering

Volgens de minister verandert de relatie tussen bestuurders en voertuigen de komende twintig jaar meer dan dat in de afgelopen honderd jaar is gebeurd. “Ik wil Nederland op de kaart zetten als land waar deze innovaties mogelijk zijn”, zo zegt ze. Het ministerie schat in dat volledig automatisch rijden bijdraagt aan de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid.

Momenteel wordt negentig procent van alle ongelukken veroorzaakt door menselijke fouten. Daar is al een aantal oplossingen op verzonnen. Zo kan de zelfrijdende auto’s van Google omgaan met onvoorspelbaar gedrag van fietsers en reageren op verkeersborden.

Hier een impressie van de zelfrijdende auto van Google in het verkeer:

Lees ook: ‘Rijvaardigheid leerling ook van belang in zelfrijdende auto’

Auteur: Ralph Klaassen

9 reacties op “Nederlandse wegen worden testterrein voor zelfrijdende auto”

rijschool twice|16.06.14|18:13

“Ik wil Nederland op de kaart zetten als land waar deze innovaties mogelijk zijn”,aldus de minister.Het ministerie schat in dat volledig automatisch rijden bijdraagt aan de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid.
Tot die tijd moet de rijschoolbranche het zelf maar uitzoeken en innovaties die de verkeersaveiligheid tot die tijd dienen worden door de zelfde minister aan de kant geschoven. Lijkt me dat je mee moet groeien met innovaties en niet die aan de top eerst nemen.

Jos Dorenbos|16.06.14|22:04

Met het huidige beleid is er geen schijn van kans om te innoveren. Het huidige systeem komt niet verder dan een uit het hoofd geleerde protocol die bij het IBKI mag worden afgelegd. Ik heb het idee dat de minister klaar is met de gang van zaken binnen de rijschool branche en dat kan ik me wel voorstellen.Waarschijnlijk wil ze het over een nieuwe boeg gooien, niet wetende dat de overgang van het huidige systeem van opleiden niet in lijn ligt bij de ontwikkeling en het verschil te groot is.

rijschool twice|16.06.14|22:07

Maar goed minister gaat een wetsvoorstel indienen. Levert het wat op voor de staat dan is het wetsvoorstel in 2015 een wet. Voor de instructeur die na de evaluatie moet wachten op de wetswijziging mag die tot 2016 wachten totdat het wetvoorstel een wetswijziging geworden is.
Nederland wil wel vooroplopen maar minister, ze zijn hier met die auto’s in Duitsland al jaren bezig dus U loopt al achter. Beter foccust U zich op de ellende die er nu gaande is in de branche en laat innovaties daar toe.

Jos Dorenbos|16.06.14|22:10

Een rijinstructeurstekortbijscholing is wel weer op z’n plaats of toch direct maar een rechtstreekse google bijscholing doen.

Jos Dorenbos|16.06.14|22:14

Wat hierbij nodig is is de ontwikkeling van de automobilist. De huidige rijopleiding voldoet hier niet aan. Inderdaad rijschool twice, de minister gaat daar aan voorbij. En inderdaad Duitsland is daar al veel verder mee.

rijschool twice|16.06.14|23:00

Naast Duitsland staat ook Engeland open voor innovatie van de rijinstructie en helaas nu de minister het voortouw wil nemen, zal blijken dat ze achter de feiten aan loopt. De ontwikkeling van de automobilist zal moeten lopen via de nieuwe lichting bestuurders en dat zal bij moeten dragen aan de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid. Als Brussel straks met nieuwe eisen komt, komen die niet uit de testen van de zelfrijdende auto maar vanuit innovaties die hier aan ten grondslag liggen.

rijschool twice|16.06.14|23:14

De zelfrijdende auto leert namelijk niks vanzelf, alles wordt ingeven door wat de programmatuur voorschrijft en rara waar dat vandaan komt?
Niet van de toegang tot de Nederlandse snelwegen maar van de innovatie die er aan ten grondslag ligt. Beetje jammer dat de minister de echte kans om Nederland op te kaart te zetten gemist heeft door Nederlandse innovaties al bijvoorbeeld vanaf het IBKI in de kiem te smoren. Een Nederlands wegennet met al de files is misschien nog net een goed testparcour.

Jos Dorenbos|16.06.14|23:43

Rijschool Twice. Ik ben het met je eens. De grondslag is niet een protocol maar het gaat om de ontwikkeling van de mens tijdens het leren autorijden en die is inderdaad anders dan de WRM voorschrijft Nu zitten ze met de gebakken peren. Innovatie op dit gebied gaat om daadkracht en durven veranderen zoals ze dat in het buitenland doen, hier komen ze niet verder dan voldoende draagvlak vinden en onzinnige praktijk bijscholing waarbij faalangst juist word gecreëerd. En dan voorop staan in Europa?

rijschool twice|17.06.14|09:11

Juist! Verbeteringen die instructeurs doorvoeren door hun ervaring te gebruiken wordt door het huidige beleid zelfs afgestraft door die onzinnige practische bijscholing. CEC en IBKI zijn gebaad bij het tegenhouden van innovatie en adviseren minister erover. John Kieboom schreef in ander topic: enquetes stellen niks voor. Draagvlak voor innovatie vinden is moeilijk want men houdt hier niet van verandering uit angst voor inkomensverlies voor IBKI en opleiders. Veiligheid en instructeurs de dupe

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederlandse wegen worden testterrein voor zelfrijdende auto | RijschoolPro
schultz, zelfrijdende auto

Nederlandse wegen worden testterrein voor zelfrijdende auto

Minister Schultz van Haegen wil Nederlandse wegen openstellen als testterrein voor de zelfrijdende auto. Begin 2015 komt zij daarom met een wetsvoorstel. Zij wil dat Nederland op het gebied van deze auto’s internationaal voorop loopt. De voertuigen moeten volgens haar aan de doorstroming en veiligheid van het verkeer op ons wegennet gaan bijdragen. “Het tijdperk van de zelfrijdende auto is aangebroken”, aldus de minister.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil Nederlandse wegen beschikbaar maken voor grootschalige testen met zelfrijdende auto’s. Minister Schultz van Haegen wil daar onder andere de openbare weg voor gebruiken. Om de tests mogelijk te maken, moeten er aanpassingen in de wet komen. Na de zomer laat zij weten waar en onder welke voorwaarden test mogen plaatsvinden. Dat liet zij maandag weten in een brief aan de Tweede Kamer.

Test

De minister wil laten onderzoeken wat de mogelijkheden zijn tot het testen van de auto’s. Naast tests op besloten terreinen is het de bedoeling dat ook de openbare weg daarvoor gebruikt wordt. Veiligheid staat tijdens het testen van de zelfrijdende auto bovenaan. Weggebruikers moeten daarnaast volgens de minister wennen aan bestuurdersloze auto’s op de weg.

Aan de hand van de tests wordt bekeken aan welke voorschriften dergelijke auto’s moeten voldoen om op de openbare weg gebruikt te mogen worden. Voorlopig hoeven rijscholen niet te vrezen over hun voorbestaan. Het zal nog jaren duren voor consumenten de auto’s kunnen kopen. Een geldig rijbewijs zal ook dan verplicht blijven.

Verandering

Volgens de minister verandert de relatie tussen bestuurders en voertuigen de komende twintig jaar meer dan dat in de afgelopen honderd jaar is gebeurd. “Ik wil Nederland op de kaart zetten als land waar deze innovaties mogelijk zijn”, zo zegt ze. Het ministerie schat in dat volledig automatisch rijden bijdraagt aan de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid.

Momenteel wordt negentig procent van alle ongelukken veroorzaakt door menselijke fouten. Daar is al een aantal oplossingen op verzonnen. Zo kan de zelfrijdende auto’s van Google omgaan met onvoorspelbaar gedrag van fietsers en reageren op verkeersborden.

Hier een impressie van de zelfrijdende auto van Google in het verkeer:

Lees ook: ‘Rijvaardigheid leerling ook van belang in zelfrijdende auto’

Auteur: Ralph Klaassen

9 reacties op “Nederlandse wegen worden testterrein voor zelfrijdende auto”

rijschool twice|16.06.14|18:13

“Ik wil Nederland op de kaart zetten als land waar deze innovaties mogelijk zijn”,aldus de minister.Het ministerie schat in dat volledig automatisch rijden bijdraagt aan de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid.
Tot die tijd moet de rijschoolbranche het zelf maar uitzoeken en innovaties die de verkeersaveiligheid tot die tijd dienen worden door de zelfde minister aan de kant geschoven. Lijkt me dat je mee moet groeien met innovaties en niet die aan de top eerst nemen.

Jos Dorenbos|16.06.14|22:04

Met het huidige beleid is er geen schijn van kans om te innoveren. Het huidige systeem komt niet verder dan een uit het hoofd geleerde protocol die bij het IBKI mag worden afgelegd. Ik heb het idee dat de minister klaar is met de gang van zaken binnen de rijschool branche en dat kan ik me wel voorstellen.Waarschijnlijk wil ze het over een nieuwe boeg gooien, niet wetende dat de overgang van het huidige systeem van opleiden niet in lijn ligt bij de ontwikkeling en het verschil te groot is.

rijschool twice|16.06.14|22:07

Maar goed minister gaat een wetsvoorstel indienen. Levert het wat op voor de staat dan is het wetsvoorstel in 2015 een wet. Voor de instructeur die na de evaluatie moet wachten op de wetswijziging mag die tot 2016 wachten totdat het wetvoorstel een wetswijziging geworden is.
Nederland wil wel vooroplopen maar minister, ze zijn hier met die auto’s in Duitsland al jaren bezig dus U loopt al achter. Beter foccust U zich op de ellende die er nu gaande is in de branche en laat innovaties daar toe.

Jos Dorenbos|16.06.14|22:10

Een rijinstructeurstekortbijscholing is wel weer op z’n plaats of toch direct maar een rechtstreekse google bijscholing doen.

Jos Dorenbos|16.06.14|22:14

Wat hierbij nodig is is de ontwikkeling van de automobilist. De huidige rijopleiding voldoet hier niet aan. Inderdaad rijschool twice, de minister gaat daar aan voorbij. En inderdaad Duitsland is daar al veel verder mee.

rijschool twice|16.06.14|23:00

Naast Duitsland staat ook Engeland open voor innovatie van de rijinstructie en helaas nu de minister het voortouw wil nemen, zal blijken dat ze achter de feiten aan loopt. De ontwikkeling van de automobilist zal moeten lopen via de nieuwe lichting bestuurders en dat zal bij moeten dragen aan de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid. Als Brussel straks met nieuwe eisen komt, komen die niet uit de testen van de zelfrijdende auto maar vanuit innovaties die hier aan ten grondslag liggen.

rijschool twice|16.06.14|23:14

De zelfrijdende auto leert namelijk niks vanzelf, alles wordt ingeven door wat de programmatuur voorschrijft en rara waar dat vandaan komt?
Niet van de toegang tot de Nederlandse snelwegen maar van de innovatie die er aan ten grondslag ligt. Beetje jammer dat de minister de echte kans om Nederland op te kaart te zetten gemist heeft door Nederlandse innovaties al bijvoorbeeld vanaf het IBKI in de kiem te smoren. Een Nederlands wegennet met al de files is misschien nog net een goed testparcour.

Jos Dorenbos|16.06.14|23:43

Rijschool Twice. Ik ben het met je eens. De grondslag is niet een protocol maar het gaat om de ontwikkeling van de mens tijdens het leren autorijden en die is inderdaad anders dan de WRM voorschrijft Nu zitten ze met de gebakken peren. Innovatie op dit gebied gaat om daadkracht en durven veranderen zoals ze dat in het buitenland doen, hier komen ze niet verder dan voldoende draagvlak vinden en onzinnige praktijk bijscholing waarbij faalangst juist word gecreëerd. En dan voorop staan in Europa?

rijschool twice|17.06.14|09:11

Juist! Verbeteringen die instructeurs doorvoeren door hun ervaring te gebruiken wordt door het huidige beleid zelfs afgestraft door die onzinnige practische bijscholing. CEC en IBKI zijn gebaad bij het tegenhouden van innovatie en adviseren minister erover. John Kieboom schreef in ander topic: enquetes stellen niks voor. Draagvlak voor innovatie vinden is moeilijk want men houdt hier niet van verandering uit angst voor inkomensverlies voor IBKI en opleiders. Veiligheid en instructeurs de dupe

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.