Minister Opstelten presenteert lijst ‘hufterfeiten’ in het verkeer

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft een lijst van verkeersovertredingen gepubliceerd die hij per 2015 binnen het strafrecht wil laten vallen. Door de 23 ernstige feiten niet meer via de wet Mulder af te handelen, worden ‘verkeershufters’ uit de anonimiteit gehaald en kan in de zwaarte van de sanctie rekening worden gehouden met iemands verkeersverleden, aldus de bewindsman in een brief aan de Tweede Kamer. “Bovendien biedt het strafrecht een breder sanctie-arsenaal dan enkel de administratieve sanctie die de wet Mulder kent”, zo schrijft hij. 

In november vorig jaar liet de minister al weten een aantal ernstige verkeersovertredingen per 1 januari 2015 in het strafrecht onder te willen brengen. Dit om het Openbaar Ministerie (OM) de mogelijkheid te geven om rijontzeggingen op te leggen en celstraffen te eisen tegen hardnekkige ‘verkeershufters’.

Overtreding

De minister heeft een opsomming gemaakt van de overtredingen die per 1 januari 2015 onder het strafrecht zouden moeten gaan vallen. Het gaat om overtredingen, zoals het niet stoppen voor een stopteken van de politie, het inhalen van een voertuig vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats, het zonder geldige reden over de vluchtstrook of vluchthaven rijden en een voetganger niet voor laten gaan die zich op een voetgangersoversteekplaats bevindt of op het punt staat over te steken.

Voor die feiten geldt dat ze voortaan direct al bij de eerste overtreding leiden tot een strafrechtelijke reactie van het OM, zo schrijft de minister in zijn brief.

Anoniem

Het overbrengen van ernstige overtredingen naar het strafrecht heeft volgens Opstelten een aantal voordelen. “In de eerste plaats wordt de overtreder uit de anonimiteit gehaald. Er kan namelijk niet meer anoniem een boete worden betaald. Al deze verkeersovertredingen zullen immers terug te vinden zijn in de justitiële documentatie. Deze bestuurders komen dus in beeld bij justitie.”

Door de registratie via de strafrechtelijke weg, is het daarnaast mogelijk om, anders dan bij de wet Mulder het geval is, rekening te houden met iemands verkeersverleden. Opstelten: “Een bestuurder die zich eerder schuldig heeft gemaakt aan verkeersovertredingen kan rekening op een strenge aanpak. We slaan twee vliegen in een klap.”

Overtreding

Volgens Opstelten is en blijft de wet Mulder een belangrijke pijler onder de verkeershandhaving. “Dat goed werkende systeem wil ik niet uithollen”, zo laat hij weten. De lichtere verkeersovertredingen blijven dan ook onder de wet Mulder gehandhaafd worden.

Bij de keuze welke feiten overgaan naar het strafrecht, heeft nauw overleg met politie en OM plaatsgevonden, zo laat de bewindsman weten. Er is gekeken naar feiten die ‘opzet’ in de zin van bewust handelen behelzen. Daarnaast werd gevaar of hinder van een overtreding, de mogelijke gevolgen voor derden en de perceptie van medeweggebruikers in het oog gehouden.

Verkeershufter

Regeringspartijen VVD en PvdA drongen eerder bij de minister aan op een hardere aanpak van het gedrag van verkeershufters. Daarnaast gaf het CDA aan de groep overtreders uit de anonimiteit te willen halen. Door behandeling via het strafrecht wordt aan beide verzoeken gehoor gegeven, aangezien er zwaarder gestraft kan worden en strafzittingen bij wet in principe openbaar zijn.

De wet Mulder, het huidige Nederlandse boetesysteem, is in 1992 ingevoerd. Met de Wet Mulder worden ‘kleine’ verkeersvergrijpen niet strafrechtelijk behandeld. Bij betaling van de boete is de overtreding dus afgehandeld en kan de automobilist weer met een schone lei aan het verkeer deelnemen. Minister Opstelten liet eerder in een brief aan de Tweede Kamer weten dat de invoering van de nieuwe aanpak door het aanpassen van bestaande wet- en regelgeving lang op zich zou laten wachten. Ernstige verkeersovertredingen in het strafrecht onderbrengen, neemt volgens hem minder tijd in beslag.

Strafrecht

Bekijk hieronder de feiten die mogelijk worden overgebracht naar het strafrecht:

  • Als weggebruiker niet opvolgen van aanwijzingen gegeven door middel van verlichte transparant op personen‐, bedrijfsauto of motorfiets van politie
  • Als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven door middel van een rode lamp
  • Als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven met een aan een politievoertuig aangebrachte verlichte transparant
  • Als weggebruiker niet opvolgen van de in de bijlage II RVV 1990 vastgestelde aanwijzingen; gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaar
  • Als bestuurder een bestuurder van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteekt of kennelijk op het punt staat over te steken, niet voor laten gaan
  • Als bestuurder een voertuig inhalen vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats
  • Als bestuurder een andere bestuurder die links heeft voorgesorteerd en een teken geeft linksaf te willen slaan, links inhalen
  • Als bestuurder een voetganger, die op een voetgangersoversteekplaats oversteekt of kennelijk op het punt staat over te steken, niet voor laten gaan
  • Als bestuurder een persoon die zich moeilijk voortbeweegt niet voor laten gaan
  • Behoudens in noodgevallen als weggebruiker op een autosnelweg; over de vluchtstrook of vluchthaven rijden
  • Als weggebruiker bij verlicht rood kruis een rijstrook gebruiken
  • Als bestuurder een blinde, voorzien van een blindenstok niet voor laten gaan
  • Als weggebruiker geen gevolg geven aan een door een opsporingsambtenaar ter zake van het verkeer op de weg gegeven aanwijzing
  • Als bestuurder van een motorrijtuig dat motorrijtuig niet op eerste vordering stilhouden
  • Anders dan als bestuurder van een motorvoertuig waarmee sneller mag en kan worden gereden dan 60 kilometer per uur, een autosnelweg gebruiken
  • Als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg keren
  • Als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg achteruitrijden
  • Als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg deze op de rijbaan laten stilstaan
  • Anders dan als bestuurder van een motorvoertuig waarmee sneller mag en kan worden gereden dan 50 kilometer per uur, een autoweg gebruiken
  • Als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg keren
  • Als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg achteruitrijden
  • Als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg deze op de rijbaan laten stilstaan
  • Behoudens in noodgevallen als weggebruiker op een autoweg over de vluchtstrook of vluchthaven rijden

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Minister Opstelten presenteert lijst ‘hufterfeiten’ in het verkeer”

Daan Pijl|03.11.14|18:05

Naar nu blijkt werken de meeste hufters bij de overheid. Het is deze zelfde bejaarde die verantwoordelijk is voor buitenproportioneel boetes en de belachelijke administratiekosten waarmee hij een kwart miljard per jaar binnen harkt. Dat zou zomaar de reden kunnen zijn dat dit heerschap nog steeds niet achter de begonia’s zit. Het autorijden in dit nare land is een hachelijke onderneming geworden door alle, opzettelijke ?, verwarring met maximumsnelheden.

Diredj Baldew|29.01.15|22:18

Merkwaardig dat bumperkleven niet in dit rijtje terug te vinden is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minister Opstelten presenteert lijst ‘hufterfeiten’ in het verkeer | RijschoolPro

Minister Opstelten presenteert lijst ‘hufterfeiten’ in het verkeer

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft een lijst van verkeersovertredingen gepubliceerd die hij per 2015 binnen het strafrecht wil laten vallen. Door de 23 ernstige feiten niet meer via de wet Mulder af te handelen, worden ‘verkeershufters’ uit de anonimiteit gehaald en kan in de zwaarte van de sanctie rekening worden gehouden met iemands verkeersverleden, aldus de bewindsman in een brief aan de Tweede Kamer. “Bovendien biedt het strafrecht een breder sanctie-arsenaal dan enkel de administratieve sanctie die de wet Mulder kent”, zo schrijft hij. 

In november vorig jaar liet de minister al weten een aantal ernstige verkeersovertredingen per 1 januari 2015 in het strafrecht onder te willen brengen. Dit om het Openbaar Ministerie (OM) de mogelijkheid te geven om rijontzeggingen op te leggen en celstraffen te eisen tegen hardnekkige ‘verkeershufters’.

Overtreding

De minister heeft een opsomming gemaakt van de overtredingen die per 1 januari 2015 onder het strafrecht zouden moeten gaan vallen. Het gaat om overtredingen, zoals het niet stoppen voor een stopteken van de politie, het inhalen van een voertuig vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats, het zonder geldige reden over de vluchtstrook of vluchthaven rijden en een voetganger niet voor laten gaan die zich op een voetgangersoversteekplaats bevindt of op het punt staat over te steken.

Voor die feiten geldt dat ze voortaan direct al bij de eerste overtreding leiden tot een strafrechtelijke reactie van het OM, zo schrijft de minister in zijn brief.

Anoniem

Het overbrengen van ernstige overtredingen naar het strafrecht heeft volgens Opstelten een aantal voordelen. “In de eerste plaats wordt de overtreder uit de anonimiteit gehaald. Er kan namelijk niet meer anoniem een boete worden betaald. Al deze verkeersovertredingen zullen immers terug te vinden zijn in de justitiële documentatie. Deze bestuurders komen dus in beeld bij justitie.”

Door de registratie via de strafrechtelijke weg, is het daarnaast mogelijk om, anders dan bij de wet Mulder het geval is, rekening te houden met iemands verkeersverleden. Opstelten: “Een bestuurder die zich eerder schuldig heeft gemaakt aan verkeersovertredingen kan rekening op een strenge aanpak. We slaan twee vliegen in een klap.”

Overtreding

Volgens Opstelten is en blijft de wet Mulder een belangrijke pijler onder de verkeershandhaving. “Dat goed werkende systeem wil ik niet uithollen”, zo laat hij weten. De lichtere verkeersovertredingen blijven dan ook onder de wet Mulder gehandhaafd worden.

Bij de keuze welke feiten overgaan naar het strafrecht, heeft nauw overleg met politie en OM plaatsgevonden, zo laat de bewindsman weten. Er is gekeken naar feiten die ‘opzet’ in de zin van bewust handelen behelzen. Daarnaast werd gevaar of hinder van een overtreding, de mogelijke gevolgen voor derden en de perceptie van medeweggebruikers in het oog gehouden.

Verkeershufter

Regeringspartijen VVD en PvdA drongen eerder bij de minister aan op een hardere aanpak van het gedrag van verkeershufters. Daarnaast gaf het CDA aan de groep overtreders uit de anonimiteit te willen halen. Door behandeling via het strafrecht wordt aan beide verzoeken gehoor gegeven, aangezien er zwaarder gestraft kan worden en strafzittingen bij wet in principe openbaar zijn.

De wet Mulder, het huidige Nederlandse boetesysteem, is in 1992 ingevoerd. Met de Wet Mulder worden ‘kleine’ verkeersvergrijpen niet strafrechtelijk behandeld. Bij betaling van de boete is de overtreding dus afgehandeld en kan de automobilist weer met een schone lei aan het verkeer deelnemen. Minister Opstelten liet eerder in een brief aan de Tweede Kamer weten dat de invoering van de nieuwe aanpak door het aanpassen van bestaande wet- en regelgeving lang op zich zou laten wachten. Ernstige verkeersovertredingen in het strafrecht onderbrengen, neemt volgens hem minder tijd in beslag.

Strafrecht

Bekijk hieronder de feiten die mogelijk worden overgebracht naar het strafrecht:

  • Als weggebruiker niet opvolgen van aanwijzingen gegeven door middel van verlichte transparant op personen‐, bedrijfsauto of motorfiets van politie
  • Als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven door middel van een rode lamp
  • Als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven met een aan een politievoertuig aangebrachte verlichte transparant
  • Als weggebruiker niet opvolgen van de in de bijlage II RVV 1990 vastgestelde aanwijzingen; gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaar
  • Als bestuurder een bestuurder van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteekt of kennelijk op het punt staat over te steken, niet voor laten gaan
  • Als bestuurder een voertuig inhalen vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats
  • Als bestuurder een andere bestuurder die links heeft voorgesorteerd en een teken geeft linksaf te willen slaan, links inhalen
  • Als bestuurder een voetganger, die op een voetgangersoversteekplaats oversteekt of kennelijk op het punt staat over te steken, niet voor laten gaan
  • Als bestuurder een persoon die zich moeilijk voortbeweegt niet voor laten gaan
  • Behoudens in noodgevallen als weggebruiker op een autosnelweg; over de vluchtstrook of vluchthaven rijden
  • Als weggebruiker bij verlicht rood kruis een rijstrook gebruiken
  • Als bestuurder een blinde, voorzien van een blindenstok niet voor laten gaan
  • Als weggebruiker geen gevolg geven aan een door een opsporingsambtenaar ter zake van het verkeer op de weg gegeven aanwijzing
  • Als bestuurder van een motorrijtuig dat motorrijtuig niet op eerste vordering stilhouden
  • Anders dan als bestuurder van een motorvoertuig waarmee sneller mag en kan worden gereden dan 60 kilometer per uur, een autosnelweg gebruiken
  • Als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg keren
  • Als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg achteruitrijden
  • Als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg deze op de rijbaan laten stilstaan
  • Anders dan als bestuurder van een motorvoertuig waarmee sneller mag en kan worden gereden dan 50 kilometer per uur, een autoweg gebruiken
  • Als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg keren
  • Als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg achteruitrijden
  • Als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg deze op de rijbaan laten stilstaan
  • Behoudens in noodgevallen als weggebruiker op een autoweg over de vluchtstrook of vluchthaven rijden

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Minister Opstelten presenteert lijst ‘hufterfeiten’ in het verkeer”

Daan Pijl|03.11.14|18:05

Naar nu blijkt werken de meeste hufters bij de overheid. Het is deze zelfde bejaarde die verantwoordelijk is voor buitenproportioneel boetes en de belachelijke administratiekosten waarmee hij een kwart miljard per jaar binnen harkt. Dat zou zomaar de reden kunnen zijn dat dit heerschap nog steeds niet achter de begonia’s zit. Het autorijden in dit nare land is een hachelijke onderneming geworden door alle, opzettelijke ?, verwarring met maximumsnelheden.

Diredj Baldew|29.01.15|22:18

Merkwaardig dat bumperkleven niet in dit rijtje terug te vinden is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.