Utrecht roept op tot melden overbodige verkeerslichten
De gemeente Utrecht heeft een meldpunt ingericht waar verkeersdeelnemers onnodige of in hun ogen verkeerd afgestelde verkeerslichten in de stad kunnen doorgeven. Op een digitale kaart kan aangegeven worden welke verkeerslichten bijvoorbeeld uitgeschakeld of op bepaalde momenten van de dag gedoofd zouden moeten zijn. Ook bestaat de mogelijkheid om de verkeerssituaties van suggesties te voorzien, zoals het instellen van ‘rechtsaf voor fietsers vrij’. Het meldpunt is een initiatief om de stad Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar te houden voor verkeersdeelnemers.
Tot en met 30 april 2015 is het digitale meldpunt geopend. Aan de hand van de meldingen zal de wethouder Verkeer zich over de verkeerssituatie in Utrecht beraden, aldus de gemeente. Zo kan hij bijvoorbeeld besluiten tot het instellen van verschillende doofproeven. In de digitale kaart is ook een mogelijkheid ingebouwd om aan te geven dat een verkeerslicht juist behouden moet worden.
Verkeer
Gemeentelijke verkeersexperts beoordelen na sluiting van het meldpunt alle binnengekomen meldingen en suggesties en voorzien ze van advies, zo laat de gemeente weten. Op basis van die adviezen kan de wethouder van Verkeer van Utrecht beslissingen nemen. “De gemeente gaat niet over een nacht ijs bij het besluit een verkeerslicht uit te zetten. Eerst komt er een zogenaamde doofproef.” Het verkeerslicht wordt in dat geval gedurende drie maanden op knipperen gezet. Daarna gaat het drie maanden lang in het geheel uit.
“Ervaringen van verkeersdeelnemers, de gevolgen voor de verkeersveiligheid en voor de doorstroming gedurende deze proefperiode zijn beslissend of de genomen maatregel definitief wordt”, zo wordt aangegeven. “Pas na een positief beoordeelde doofproef van in totaal zes maanden gaat een verkeerslicht definitief uit.”
Verkeerslicht
Verkeersdeelnemers kunnen een reactie plaatsen bij alle verkeerslichten die in de stad aanwezig zijn. “Hierbij is het wel belangrijk om te beseffen dat verkeerslichten op drukke wegen, bij tramoversteken, op onoverzichtelijke kruispunten en ook bij veel busbaankruisingen noodzakelijk zijn voor de verkeersveiligheid”, aldus de gemeente.