‘Nog veel ongevallen met hulpdiensten ondanks rijvaardigheidstraining’

Gemiddeld één maal per week gebeurt er wel een ongeval met een voorrangsvoertuig. In vier jaar tijd waren er ten minste 200 ongevallen, waarbij zes doden vielen en 155 gewonden. Dat blijkt uit cijfers die het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen zondagavond bekendmaakte bij het KRO-radioprogramma Reporter. De ChristenUnie gaat Kamervragen stellen. De verplichte rijvaardigheidstraining van de politie is niet afdoende, meent de fractie.

De onderzoekers hebben gegevens van zowel politie, brandweer als ambulance gecombineerd, die op verschillende plaatsen worden geregistreerd. Daarom was het volgens projectleider Karin Groenewegen van het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen, en ook leidinggevende op een brandweerpost, een behoorlijke zoektocht. Ze kan niet garanderen dat het overzicht volledig is, maar “het zijn in ieder geval 200 ongevallen”.

Kruisingen

Politie-, brandweer- en ambulancevoertuigen met zwaailicht en sirene hebben altijd haast en de druk is groot. De meeste ongelukken gebeuren als ze onderweg zijn naar de meest dringende gevallen. Ook op kruisingen gaat het vaak mis. Bestuurders van voorrangsvoertuigen rijden daar vaak harder dan toegestaan.

Reporter bekeek een aantal registratiesystemen die door verschillende regionale hulpverleners gebruikt worden, zoals black box-systemen, boardcomputers die inzicht geven in de gereden ritten, en fleedlogic-systemen, waarmee chauffeurs op afstand gevolgd kunnen worden.

Gevaarlijke acties

Gewone weggebruikers die een voorrangsvoertuig zien of horen naderen, zijn soms iets te behulpzaam, constateert Groenewegen. “Weggebruikers doen soms vreemde dingen. Plotseling remmen, de berm ingaan, dus echt gevaarlijke acties ondernemen.” Goed bedoeld, maar niet verstandig volgens Groenewegen,die verwijst naar de adviezen die te vinden zijn op www.zwaailichtensirene.nl.

Helpt de extra rijvaardigheidstraining waar in voorzien is, wel afdoende, vroeg Reporter zich af? Groenewegen verwacht veel verbetering van de veranderende regels waardoor het sinds 1 april mogelijk is geworden om met zwaailicht en sirene te oefenen op de openbare weg. Voor die tijd was dat niet toegestaan. “Nu kunnen we chauffeurs beter voorbereiden”, aldus Groenewegen.

Vervolging

Het radioprogramma besteedde ook aandacht aan vraag in hoeverre je als bestuurder de regels mag overtreden. Daar lopen de meningen over uiteen. Oud-verkeersofficier van justitie Koos Spee is heel stellig. “Je mag nooit de verkeersveiligheid in gevaar brengen.” Een oud-brandweerman wijst erop dat de praktijk weerbarstiger is.

Juridisch gezien zijn bestuurders van een voorrangsvoertuig aansprakelijk als er ongeluk gebeurt. Een enkele keer worden ze strafrechtelijk vervolgd, afhankelijk van hoe ernstig dat ongeval was. In Reporter komt ook de zaak aan bod waarin een lid van een arrestatieteam twee jaar geleden in Eindhoven een dodelijk ongeluk veroorzaakte toen hij met zwaailicht en sirene met hoge snelheid door rood reed. Een bestuurster van een brommer kwam om het leven toen ze aangereden werd de politieman. Hij maakte deel uit van een colonne voertuigen die onderweg was naar een noodgeval. Eerder deze maand kreeg de politieman van de rechter een voorwaardelijke rijontzegging opgelegd. Aanvankelijk werd de man niet vervolgd, maar na klachten van de nabestaanden werd de zaak uiteindelijk toch aan de rechter voorgelegd.

Kamervragen

Kamerlid Gert-Jan Segers van de ChristenUnie laat in Reporter weten Kamervragen te gaan stellen over ongelukken met hulpdiensten. Hij maakt zich onder meer grote zorgen over de rijopleiding van agenten. Eerdere Kamervragen, waarna rijvaardigheidstrainingen verplicht gesteld werden bij de politie, hebben in zijn ogen onvoldoende geholpen.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Nog veel ongevallen met hulpdiensten ondanks rijvaardigheidstraining’ | RijschoolPro

‘Nog veel ongevallen met hulpdiensten ondanks rijvaardigheidstraining’

Gemiddeld één maal per week gebeurt er wel een ongeval met een voorrangsvoertuig. In vier jaar tijd waren er ten minste 200 ongevallen, waarbij zes doden vielen en 155 gewonden. Dat blijkt uit cijfers die het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen zondagavond bekendmaakte bij het KRO-radioprogramma Reporter. De ChristenUnie gaat Kamervragen stellen. De verplichte rijvaardigheidstraining van de politie is niet afdoende, meent de fractie.

De onderzoekers hebben gegevens van zowel politie, brandweer als ambulance gecombineerd, die op verschillende plaatsen worden geregistreerd. Daarom was het volgens projectleider Karin Groenewegen van het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen, en ook leidinggevende op een brandweerpost, een behoorlijke zoektocht. Ze kan niet garanderen dat het overzicht volledig is, maar “het zijn in ieder geval 200 ongevallen”.

Kruisingen

Politie-, brandweer- en ambulancevoertuigen met zwaailicht en sirene hebben altijd haast en de druk is groot. De meeste ongelukken gebeuren als ze onderweg zijn naar de meest dringende gevallen. Ook op kruisingen gaat het vaak mis. Bestuurders van voorrangsvoertuigen rijden daar vaak harder dan toegestaan.

Reporter bekeek een aantal registratiesystemen die door verschillende regionale hulpverleners gebruikt worden, zoals black box-systemen, boardcomputers die inzicht geven in de gereden ritten, en fleedlogic-systemen, waarmee chauffeurs op afstand gevolgd kunnen worden.

Gevaarlijke acties

Gewone weggebruikers die een voorrangsvoertuig zien of horen naderen, zijn soms iets te behulpzaam, constateert Groenewegen. “Weggebruikers doen soms vreemde dingen. Plotseling remmen, de berm ingaan, dus echt gevaarlijke acties ondernemen.” Goed bedoeld, maar niet verstandig volgens Groenewegen,die verwijst naar de adviezen die te vinden zijn op www.zwaailichtensirene.nl.

Helpt de extra rijvaardigheidstraining waar in voorzien is, wel afdoende, vroeg Reporter zich af? Groenewegen verwacht veel verbetering van de veranderende regels waardoor het sinds 1 april mogelijk is geworden om met zwaailicht en sirene te oefenen op de openbare weg. Voor die tijd was dat niet toegestaan. “Nu kunnen we chauffeurs beter voorbereiden”, aldus Groenewegen.

Vervolging

Het radioprogramma besteedde ook aandacht aan vraag in hoeverre je als bestuurder de regels mag overtreden. Daar lopen de meningen over uiteen. Oud-verkeersofficier van justitie Koos Spee is heel stellig. “Je mag nooit de verkeersveiligheid in gevaar brengen.” Een oud-brandweerman wijst erop dat de praktijk weerbarstiger is.

Juridisch gezien zijn bestuurders van een voorrangsvoertuig aansprakelijk als er ongeluk gebeurt. Een enkele keer worden ze strafrechtelijk vervolgd, afhankelijk van hoe ernstig dat ongeval was. In Reporter komt ook de zaak aan bod waarin een lid van een arrestatieteam twee jaar geleden in Eindhoven een dodelijk ongeluk veroorzaakte toen hij met zwaailicht en sirene met hoge snelheid door rood reed. Een bestuurster van een brommer kwam om het leven toen ze aangereden werd de politieman. Hij maakte deel uit van een colonne voertuigen die onderweg was naar een noodgeval. Eerder deze maand kreeg de politieman van de rechter een voorwaardelijke rijontzegging opgelegd. Aanvankelijk werd de man niet vervolgd, maar na klachten van de nabestaanden werd de zaak uiteindelijk toch aan de rechter voorgelegd.

Kamervragen

Kamerlid Gert-Jan Segers van de ChristenUnie laat in Reporter weten Kamervragen te gaan stellen over ongelukken met hulpdiensten. Hij maakt zich onder meer grote zorgen over de rijopleiding van agenten. Eerdere Kamervragen, waarna rijvaardigheidstrainingen verplicht gesteld werden bij de politie, hebben in zijn ogen onvoldoende geholpen.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.